Gyorsításra tücsök zenél a Citroenben

2023.07.23. 08:18

Tisztelt Autódoktor!

Egy pár napja felfedeztem az autómon (2013 Citroen C5 2.0 HDi), hogy kb 1400-1800 fordulatszám között gyorsításnál fémes, ciripelő hangot ad ki, előtte-utána nincs ez a hang csak abban a tartományban. Konkrétan a vezető ülésből, magam előtt vagy inkább balra hallom. Valamint hirtelen gyorsításkor be is csörög a motor, ez egy sokkal mélyebb hang, mint az előbb említett ciripelés. Ez nagyjából 1-2 másodpercig van jelen amíg be nem tölt a turbó, ezt egy kicsit régebb óta csinálja, és nem is mindig.

Válaszát előre is köszönöm!

Kedves Levélíró!

A hangokkal leírt állapotban nehéz pontosan dűlőre jutni, a műhelyben is mindig az autó tulajdonosával megyünk egy pár tesztkört a hibás járművel, hogy a rendellenesnek titulált hangot azonosíthassuk, nehogy valami más hangot szüntessünk meg a javítás során, mint amire a tulaj gondolt. A C5 is tele van már rengeteg műanyag burkolattal, melyek simán zöröghetnek egy rosszabb útburkolaton autózáskor, vagy terhelés alatt. A vezetőüléssel egy vonalban, vagy balra leginkább a váltó/féltengely/kerékjárat van, ott nem nagyon akad ciripelő alkatrész, azaz a mechanikai lógások/kopások egy emelőn való vizsgálat alatt egyszerűen azonosíthatóak.

A leírása alapján esélyes problémák inkább az üzemanyagrendszer környékén keresendőek, ha valamelyik injektor már nem úgy fecskendez, ha az üzemanyagnyomás nem követi hűen a gyárilag meghatározott görbét, ha a szívórendszerben erőteljes lerakódások vannak, ezek külön-külön és együtt is okozhatnak problémát.

Egy célműszeres vizsgálaton sok minden kiderül a sorok között olvasva, a részecskeszűrő telítettsége, regenerálási ciklusai árulkodóak lehetnek, ahogy egy olyan tesztkör is, amikor a gépen megfigyelhetőek a ciripelés közbeni értékváltozások.

Tapasztalataink alapján az injektorok próbapadi vizsgálata simán aktuális lehet, azonban a felmerülő költségekkel kapcsolatban nincs pontosan meghatározható keret - már ami a javítást illeti. McGyver trükk, de érdemes meglépni az üzemanyagrendszer megbontása előtt: dízel injektor tisztító folyadék használata ebben az esetben javasolt. Nem vagyok pancsolmány-hívő, de ha a hang az adalék hatására csökken/megszűnik/változik, az igencsak beszédes dolog.

Tudom, a gyárak rengeteget matekoznak egy-egy autón a fogyasztás/emisszió/kellemes felhasználás háromszögben és azon kívül is, de én nem javasolnám az 1400-as fordulatszám körüli használatot. Az 1800 már jobban hangzik, de inkább maradjon 2000 felett a fordulat, ha gyorsításról van szó. Inkább kapcsoljon vissza egyet, védjük a lendkereket, erőltetés nélkül is egy gyenge láncszem a rendszerben.

Remélem segíthettem, Gulyás Márk - www.deltamark.hu