Nagyobb gázadásra világít a hibalámpa

2023.09.07. 16:15

Üdv Autódoktor!

Van egy 2 literes 136 lovas 2011-es Citroen C5-ös kombi autóm. Volt részecskeszűrő tisztításon pár hete, a szerviz szerint nagyon jól sikerült. Most az a probléma, hogy néha (gondolom, mikor jobban megtelik a FAP szűrő) akkor nagyobb terhelésnél elő jön a hibalámpa. Pár másodpercig marad, majd eltűnik.

Kedves autódoki, foglalkozzak vele, vagy nem fontos? Bond

Kedves Bond!

A részecskeszűrők esetében is rendszerben kell gondolkozni, nagyon fontos az ok-okozat keresése és megértése. Elsőként nagyon jó lenne tudni, mit tárolt a motorvezérlő akkor, amikor a hibalámpát felkapcsolta a műszerfalon? Simán előfordulhat, hogy nem is a részecskeszűrőre panaszkodik, hanem mondjuk a turbónyomás (elnézést, szívócsőnyomás) nem megfelelően szabályozott, vagy egy kipufogó hőmérő értéke nem felel meg az elvárt értékeknek.

Az első figyelmeztetés a hibalámpa, a második tipikus - és elég drasztikus, mondhatni szemét - lépés a motorvezérlőtől a teljesítmény csökkenése (erre mondja a köznyelv, hogy "letiltotta a turbót"). Ez utóbbi azért nem teljesen etikus, mert ha éppen a sárga buszt előzzük és a kék jön szemben, akkor is elveszi a kraftot, ami életveszélyes szituációt okozhat szempillantás alatt. Ezért IGEN, csínján kell bánni a világító hibalámpákkal.

A részecskeszűrők karbantartásának, tisztításának számos módja van. Ugye az nem kérdés, hogy meg fognak telni, az a kérdés, hogy mikor. Az is fontos dolog, hogy üzemszerűen korommal telnek meg, melyet az autó szabályozott regenerálás közben hamuvá éget. A hamu már nem hagyja el a szűrő testét, így szép lassan megtelik és végső esetben jöhet a hibajelzés, mikor az egyre szaporodó regenerációs próbálkozások ellenére sem csökken a telítettség.

A hamutartalmat a szűrő kiszerelése után lehet eltávolíttatni, történhet a szűrő célgéppel történő alapos átmosásával (ekkor a szűrő háza érintetlen marad) és létezik a szűrő szétvágásával, darabokra szedésével operáló folyamat is. Ez utóbbi számottevően drágább, de alaposabb is, mert kézben fogható minden belső elem. Ha a kerámiatestek valamelyike sérült/olvadt lenne, így cserélhető azonnal.

Ha a felújított, tiszta részecskeszűrő visszaszerelve hamarosan hibát jelez, simán elképzelhető, hogy például nem állították vissza az adaptációs számlálóit az autó összerakása után, vagy nem cserélték ki a differenciálnyomás-szenzorát - melyet nagyon is javasolt megtenni minden szűrőfelújítás alkalmával. Az is lehet, hogy a motor rejtett problémái miatt a regeneráció nem valósulhat meg: alacsony a hőfok regenerálás közben, dugulás/átalakítás van a kipufogóban, a szívórendszerben hiba/átalakítás (lefalazott EGR és társai) találhatóak, stb. Az egyik legfájdalmasabb tétel pedig az lehet, ha az üzemanyagrendszer fájlalja tagjait: injektorhiba, üzemanyagnyomás/szabályozás probléma. Jártunk már úgy, hogy a fél éves injektorok közül az egyik hibásan fecskendezett, melynek folyománya a csendben kormoló motor volt, ami a részecskeszűrő erős túlterhelését okozta, állandó regenerációra serkentve azt. Ekkor volt tapasztalható a nagy terhelésre azonnal felkapcsolódó, majd lassításkor lekapcsolódó hibalámpa. A tárolóban ekkor a szűrő túlterhelését jelentő hibakód volt található, a menettesztek alatt pedig egyértelműen látszott a szűrő telítettségét mutató érték. A probléma nem oldódott meg amíg a hibás injektor javítása meg nem történt.

Jelentkezzen be a szűrő tisztítását elvégző műhelybe egy műszeres ellenőrzésre, hogy a kollégák ellenőrizhessék a rendszer állapotát és rendes működését. Ha a fenti tételek közül valami kimaradt, érdemes pótolni.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu