Ellustult a Nissan
Sziasztok TC!
Évek óta hibátlanul működő Nissan Note járművem a bolondját járatja velem és a szerelőkkel is néhány hete. Melegen, terhelésre (autópálya, domb, erős gyorsítás) egy henger leáll és a zöld start-stop lámpát villogtatja a műszerfalon, de előfordul a sárga hibajelzés is. Van olyan is, hogy csak ellustul a motor, hibalámpa felkapcsolódása nélkül. Ilyenkor is a félreállás, negyed órás rádió hallgatás megoldja a problémát. Az autó 130 000 kilométert futott, a kopott gyertyái szettben, gyári trafói közül a leállós hengernél levő cserére került. A jelenség egy idő után visszatért sajnos. Az autó 2014-es, 1.2-es.
Mi lenne a megoldás? Gyuri
Kedves Gyuri!
Feltétlenül végeztessen egy célműszeres vizsgálatot menet közben és statikusan is, a zöld visszajelzőn kívül a hagyományos, sárga motorhibalámpa (MIL) is fel kellene villanjon időnként és a motorvezérlő tárolója sem lesz üres.
A leírtak alapján a gyújtás hibáját az érintett hengerben kizárhatjuk, a befecskendező szelepet érdemes még ellenőrizni, habár nem jellemző a meghibásodásuk. Az oszcilloszkópos mérés jó irány lehet, de a vezérlőegység az égéskimaradás detektálásának pillanatában leállítja az adott hengerben a befecskendezést, így a nem kiérkező jelfolyam átverős lehet.
Sajnos ennél a motornál is kicsit túlbillent a mérleg az egyszerűsítés és súlycsökkentés irányába a tervezésnél, mert az automatikus, hidrotőkés szelephézag-kiegyenlítés helyett hagyományos, csésze-lapkás megoldást alkalmaztak, amely 100 000 km-es futás után képes üzemmeleg állapotban a totális hézagvesztésre, amely kompresszióhiányt okoz. Ha a hiba tapasztalásakor végzett kompressziómérés nem az elvárható 12-14 baros értéket mutatja, az előbb említett probléma körvonalazódik. Ha az első hengernél panaszolja a vezérlő a problémát, komplikáltabb a dolog, mert a nevezett hengerhez csak a szívócső leszerelése után lehet hozzáférni. Az pedig pont elegendő idő ahhoz, hogy a mechanika visszahűljön és ismét legyen elégséges szelephézag a rendes működéshez.
Gyártás szempontjából királyság a kompakt motorépítés, karbantartás/javítás szempontjából azonban nem annyira, tehát globális szinten néhány konstruktőr-édesanya titokzatos módon, időről időre csuklani kezd.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu