Ajándék autó, autós papírok

2001.01.19. 12:53

Németországból szeretném elhozni a bátyám kocsiját. 10 éves Opel Vectra, a www.kff.hu járműtípusok szerinti táblázatban megtaláltam, és gondolom az emissziós és zaj értékek megfelelőek lennének, mivel nagyon jó állapotban van a kocsi.

Tisztelt Autójogász!

Németországból szeretném elhozni a bátyám kocsiját. 10 éves Opel Vectra, a www.kff.hu járműtípusok szerinti táblázatban megtaláltam, és gondolom az emissziós és zaj értékek megfelelőek lennének, mivel nagyon jó állapotban van a kocsi.

Hol lehetne megtudni, hogy ezek után mennyibe kerülne a kocsi behozatala (hogyan számolják ki, mi az alsó-felső határ), mi után vételi ára kb. 1500 DM lenne (ajándék előny-e?)? És nem okoz-e gondot, hogy én román állampolgár vagyok, és itt csak tanulok?

Tisztelettel,
Júlia

Tisztelt Júlia!

Az ajándék lónak ne nézd a fogát!- mondás a gépjárműnél csak nagy körültekintéssel alkalmazható. Bár a Vectrák 90%-a megfelel az elvárásoknak, a 10%-ra figyelemmel pontosan ellenőrizze a táblázatot.

Az ajándékozás a vámolás szempontjából nem előny. A vámeljárás során a kocsi értékét a Schwacke-katalógus alapján állapítják meg. Ha a bruttó vételár kevesebb, mint 20%-kal tér el a katalógustól, a számla értéket elfogadják. ellenkező esetben a hivatalosan megállapított ár az irányadó. Ajándékozás esetén az érték meghatározása a Schwacke-ből történik. Így máris 19%-kal többet fizethet a kelleténél. A konkrét költségeket a jármű ismerete nélkül nehéz megjósolni, azokat a jármű kialakítása, a motor nagysága is befolyásolja. Előzetesen javaslom, hogy vagy a 7-es számú vámhivatal munkatársát vagy a gépjárműimportban jártas kereskedőt keresse meg. Általában a járulékos költségek a jármű értékének az 50-60%-át teszik ki, kivéve a nagy hengerűrtartalmú (3000cm3) járműveket.

A román állampolgárság nem akadály, de a tartózkodás "jószerűségét" igazolni kell.

Tisztelettel,

Autójogász
(bár szívesen lennék Rómeó)


Üdvözletem!

Azt szeretném megtudni, hogy egy autóvezetőnek milyen papírokat kell magával vinnie. Jogosítvány, forgalmi, személyi az természetes. A kötelező biztosításról szóló csekk is kell? És ha ez nincs, akkor tényleg bevonhatja a rendőr a forgalmit?

Válaszát előre is köszönöm:

Balla Attila

Tisztelt Balla Attila!

Az új szabályok szerint már ˝jogosítvány, forgalmi, személyi˝ sem természetes, mivel az új típusú, "kártya" vezetői engedély alkalmas a személyazonosság igazolására. Aki ilyennel rendelkezik, nem kell, hogy kiváltsa a személyigazolványt (remélem ezt a rendőrök is tudják). A kötelező felelősség biztosításról szóló új jogszabály a csekket, illetve a biztosítók által kiadott díjigazolást forgalmi engedély mellékleteként jelöli meg, azt a közúti ellenőrzés során fel kell mutatni.

Amennyiben ezeknek az okmányoknak valamelyike nincs nálunk, szabálysértési eljárásnak van helye. A forgalmi engedélyt csak akkor lehet elvenni, ha a bizonylat hiánya egyúttal a biztosítás hiányát is jelenti. Ezt a rendőr a balga autós töredelmes vallomásából, vagy a számítógépes nyilvántartásból tudhatja meg.

Autójogász


Szia !

A következőt szeretném kérdezni:

Azt olvastam, hogy az autó behozatalánál fizetni kell környezeti hozzájárulást, ami a következőkből tevődik össze :

- Az autón lévő gumik típusa
- Az autóban lévő olaj mennyisége
- Az aksi méretétől, amiket az autó típusától függő mértékben kell fizetni.

Na most mi a helyzet akkor, ha úgy hozok be autót, hogy nem hozok kerekeket, külföldön leengedem az olajat, és kint hagyom az aksit ?

Ilyenkor is kell fizetni környezetvédelmi hozzájárulást ? Esetleg ez egy szimbólikus megnevezés (mindenképpen kell fizetni, csak rá kellett húzni valamire)?

A segítségedet előre is köszönöm.

Nándi

Szia Nándi!

A kérdés rafinált, de zsákutca. Amennyiben a járműnek nincs gumija, akkumulátora és az olajt is leengedték belőle, környezetvédelmi hozzájárulást tényleg nem kell fizetni, de nem azért, mert ügyesek vagyunk, hanem, mert üzemképtelen jármű nem importálható, csak ha lavórt akarsz belőle csinálni.

Üdv Autójogász!


Tisztelt Autójogász !

Az előzmények: Adott a családban egy Skoda 120-L, immáron 17 éve, első tulajdonosként, más autónk még nem volt. Gyárilag és a mai napig korallpiros színű, nem volt se alvázszám-, se motorszám csere! December 20-án műszaki vizsgáztattam. Mivel a régi forgalmi már betelt, így csak egy sikeres vizsgát igazoló adatlapot kaptam 15 napos határidővel. A rendőrség már nem foglalkozott a forgalmi-cserével, hanem majd januárban az okmányirodában. Január 11-én végre az okmányiroda már tudott foglalkozni velem, de kiderült, hogy a számítógépes nyilvántartásban levő szín és alvázszám nem egyezik a forgalmiban lévő alvázszámmal és színnel. Pontosabban, a nyilvántartásban csak a valódi, teljes alvázszám utolsó 8 karaktere van rögzítve, az egyezik, illetve a valódi korall szín helyett krémfehérként van nyilvántartva. A forgalmi engedély adatai egyeznek a vizsgát igazoló adatlapon levőkkel, illetve a valósággal.

Az okmányiroda szerint csak az EREDETVIZSGA tisztázhatja a problémát, holott az elmúlt 17 évben, míg a rendőrségnél volt a nyilvántartás, nem volt ilyen gondom !?!

Hogyan kerülhetném ezt el? (Megvan a kocsiról az eredeti, 1984-es vételi-szerződés, biztosítási papírok.) Mi történik, ha később akár egy számítógépes, akár egy adatrögzítői hiba miatt újra el fognak térni a nyilvántartott és a valódi adatok ? Újra eredetvizsgálat ? Köszönettel:

Török Csaba

Tisztelt Török Csaba!

17 év egy autóval, az már házasságban is sok. Fogadja nagyrabecsülésem.

A hatóságok hajlamosak azt hinni, hogy eredetiség ellenőrzés olyan, mint az ima. Mindenkor használ. Az Ön esetében ez nem működik. A 35/2000 (11.30.)BM rendelet az eredetvizsgálatnak az Ön által megvilágított esetét nem ismeri. Azt ily módon jogszerűen az okmányiroda nem követelheti meg (remélem ők is Totalcar olvasók). A kialakult helyzetért az őskáosz a felelős, ami 17 évvel ezelőtt a járműnyilvántartást jellemezte. Több mint egy évtizedig a nyilvántartás az alvázszám utolsó 7-8 karakterét tartalmazta, a színben való tévedés pedig tipikus hiba volt.

A helyzet normalizálására el kell menni a közlekedési felügyelethez, szemlén -tehát nem műszaki vizsgán- meg kell állapíttatni a jármű korrekt színét és ha a műszaki adatlap azt nem tartalmazza, a helyes alvázszámot. Ez viszonylag olcsó eljárás. Ennek alapján a jármű adatait az okmányiroda köteles korrigálni.

Autójogász


Dr. Mándi Sándor
Mi van, ha vásárlás után derül ki, hogy lopott az autó? Milyen szerződést írasson, ha külföldre megy a szomszédo autójával? Mikor kell PÁV? Mi van, ha műszaki vizsgán nem látszik a motorszám, és szigorúan néznek a vizsgabiztosok? Megbüntette a rendőr, ön szerint jogtalanul?

Dr. Mándi Sándor jogász a Közlekedési Igazgatás országos vezetője volt, most váltott magánpraxisra. Szakmai tanácsait a TotalCar olvasóinak természetesen ingyen adja. A rendszer hasonló az Autódoktor és a Kárszakértő rovathoz: küldjön egy levelet a autojogasz@totalcar.hu címre a probléma rövid leírásával. A választ Autójogász rovatunkban olvashatják.