Lakott terület után előző furgon vs. padlógázt adó autó
Tisztelt Szerkesztőség!
Néhány nappal ezelőtt Pest megyei településen autózva kényesen ügyeltem a 45-50 kph sebességgel való közlekedésre, emiatt a mögöttem közlekedő furgon vezetője fél perc közös autókázás után úgy döntött, hogy a lakott terület végét jelző tábla vonalánál engem elkezd megelőzni.
Az előzés megkezdésének pillanatában (furgon részéről irányjelzés meglétére, vagy hiányára nem emlékszem) jómagam vagy 3-as sebességfokozatban padlógázt adva megkezdtem a 90-re való kigyorsulást, vagy még vissza is váltottam 2-es sebességbe.
Mondjuk, hogy már koppant a padlólemezen a gázpedál és gyorsított is mind a 100 lóerő, amikor a tükörben megláttam a megkezdett előzést. Az is nyilvánvaló(nak tűnik számomra), hogy én személyautóval kielégítő mértékben jobb gyorsulásra vagyok képes, mint egy furgon és könnyen érzékelhető külső szemlélők által, hogy épp gyorsítok (billen az autó, nagyobb fordulatszám, más hangja lesz).
Furdal a kíváncsiság, hogy ilyen helyzetben nekem kellett volna visszavenni a gázt, amikor már 1 másodperce gyorsultam és még 2 másodperc lett volna elérni a 90kph-t, vagy ebben a közlekedési helyzetben elfogadható volt, hogy én tovább gyorsítottam? Ami szerintem fontos, hogy a furgon még nem ért az autóm mellé, csak kisorolt a szembejövő sávba (2x1 sávos út). Kvázi nem tudott annyira gyorsulni, hogy beérjen.
Jogi szempontból azért érdekes ez a helyzet, mert nem tudom egyértelműen megmondani, hogy egy ilyen szituációban értelmezhető-e a "megkezdett előzés akadályozása gyorsítással" szabálysértés, hiszen nem haladtunk huzamosabb időn keresztül egy bizonyos sebességgel és nem az előzést észlelve gyorsítottam, azt megakadályozandó, hanem a mögöttem haladótól teljesen függetlenül, egy általa is egyértelműen észlelt sebességkorlátozás-változás hatására.
Veszélyhelyzet nem alakult ki, de kb. 400 méterre jött velünk szemben egy jármű, így ha a furgonos nem sorol vissza, én pedig nem padlógázzal gyorsítok (vagy a furgon erősebb, vagy az én autóm gyengébb, stb.) és egymás mellett haladtunk volna, neccessé válhatott volna a helyzet. Például ha egyszerre döntünk úgy, hogy
1) én fékezek, hogy beengedjem magam elé
2) ő fékez, hogy beférjen a hülyebunkóakinemengedibe mögé abból koccanás, vagy a részéről frontális ütközés is lehetett volna. Ismétlem, ettől NAGYON messze volt a szituáció.
Az tiszta sor, hogy a furgonos menni akart, várt az előzéssel a település végéig és (ha használta az irányjelzőt) úgy mindent szabályosan csinált. Lehetett volna türelmesebb, de nem tudhatta, hogy mire készülök, nyilván arra számított, hogy kényelmesen, fél perc alatt tötymörgök fel 90-re.
Szerintem ő is lehetett volna türelmesebb és én is hagyhattam volna, hogy leelőzzön, hadd menjen, én nem siettem. Ezúton is bocsánatot kérek tőle, ha hátráltattam.
A választ előre is köszönöm,
András
u.i.: emberfeletti Paint-képességemmel illusztráltam a helyzetet.

Tisztelt András!
A forgalomban közlekedve önnek észlelnie kell az előzési szándékot és az előzés megkezdését az ön mögött haladó gépjármű részéről. Az észlelés elmulasztása egyáltalán nem számít a felelősséget megszüntető körülménynek.
Természetesen az előzés végrehajtásának is van több együttes feltétele a KRESZ-ben, és most nincs mód azt kiértékelni, hogy a másik fél ezek mindegyikét megtartotta-e. A leírásból számomra úgy tűnik, hogy ön csak az előzés megkezdését követően vette észre a már a másik forgalmi sávban tartózkodó furgont.
A KRESZ 34.§ (6) bekezdése szerint az előzés végrehajtását a sebesség fokozásával, balra húzódással vagy más módon akadályozni nem szabad.
Teljesen hipotetikus a felvetés – szerencsére – arra vonatkozóan, hogy egy baleset esetén hogyan alakult volna a szabálysértési (büntetőjogi)- és a polgári kártérítési felelőssége a feleknek. Én úgy gondolom, hogy az előzés végrehajtásának akadályozása megvalósulhatott ebben az esetben, és ezért az eredménytől függően a szabálysértési- vagy büntetőjogi, továbbá a kártérítési felelősség (legalább megosztásos) megállapítására is sor került volna.
Üdvözlettel:
Autójogász

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.
- Hírek
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.
- Hírek
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
Több újdonságot is bemutatott a gyártó.
- Hírek
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Közélet
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent
Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
