Nem hajlandóak garanciában cserélni a hibás fényszórót

2022.04.24. 11:28

Tisztelt Autójogász!

Adott egy hároméves (még garanciális) Seat Leon 5F autó, ami gyárilag LED fényszórókkal szerelt, és a promóció szerint ezek a fényszórók az autó élettartamára vannak tervezve. Az utóbbi egy évben, tehát a jármű kb. kétéves korától kezdve a jobb első fényszóróban a nappali menetfény LED-csíkja elkezdett elszíneződni, mára már számomra zavaró mértéket öltött, magyarul rosszul néz ki.

Bevittem egy budai konszernes márkaszervizbe, ahol első pillantásra megerősítették, hogy ez a fényszóró hibás, és garanciális vizsgálatra hagyjam ott az autót. Otthagytam, hívtak, hogy van gyári javítási útmutató a hibára (gondolom a DRL modul cseréje), majd újra hívtak, hogy nem javította a hibát ez a lépés és dokumentálva továbbküldik a gyárnak a problémát és lámpacserét javasolnak. Napok múlva kaptam a választ, hogy a gyár álláspontja (ami szerintem inkább a hazai importőr műszaki osztálya lehetett) az, hogy az elszíneződés csak olyan mértékű, hogy a közúti forgalomban való részvételt nem akadályozza, ezért ne végezzenek további javítást és lámpacserét se eszközöljenek. Ezek után mind a konszernes hazai műszaki osztály, mind az adott márkaszerviz minden további levelemet ignorálja.

A kérdésem az lenne, hogy ez tényleg így működik a gyakorlatban, nem tudok semmit sem tenni az ügyben? Van egy egyértelműen hibás termék, ami garanciális, de a hiba jellegéből adódóan elutasíthatják a javítást, vagy ebben a konkrét esetben a sikertelen javítás után egyszerűen az utamra engednek és mossák kezeiket? Nekem ezzel az a problémám, hogy nem azért vettem új autót annak idején, hogy 3 éves korában felemás világítással közlekedjek.

Milyen lehetőségeim vannak, amivel érvényesíteni tudnám a garanciális igényemet? Köszönöm szépen előre is a segítséget!

Üdv, Péter

Kedves Péter,

gyakori félreértés, hogy ha egy termék használható arra a célra, amire ki van találva, akkor nincs miről beszélni, holott az csak az úgynevezett alapkövetelmény. Ezen felül rendelkeznie kell azzal a minőséggel is, és nyújtania kell azt a teljesítményt, ami azonos rendeltetésű termékeknél szokásos, és amelyet a jogosult elvárhat, illetve meg kell felelnie a jogszabályban meghatározott minőségi követelményeknek is.

Utóbbi körben fel kell hívni a figyelmet a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló rendeletre, mely szigorúan előírja, hogy az azonos feladatot ellátó és azonos irányba mutató páros számú világító és fényjelző berendezések elhelyezésének és alakjának - az aszimmetrikus járműveket kivéve - a jármű hosszirányú függőleges felezősíkjára szimmetrikusnak, az általuk kibocsátott fény színének és fényerejének pedig azonosnak kell lenniük és a berendezéseknek - ha a rendelet másként nem rendelkezik - egyszerre kell működniük.

A leírtak szerint a világítás a járművön ennek az előírásnak nem felel meg, így az igénye jogos. A fényszórókra vonatkozó szabványok, normatívák feltehetően azt is megválaszolnák, hogy pontosan milyen eltérés áll fenn. Ilyenkor a hiba mibenléte, annak megragadása kulcskérdés, ezt első körben egy - akár független - szerviznyilatkozat is alátámaszthatja. Amennyiben pedig a hiba fennáll, az már úgymond a kötelezett gondja, hogy hogyan javítja meg.

Javaslom, hogy első körben a garancia kötelezettjének küldjön igazolható módon megkeresést, azt címezze panaszbejelentésként, és hívja fel a figyelmet arra, hogy amennyiben az ügyet nem rendezik megnyugtatóan, azt jogi útra tereli. A fogyasztóvédelmi törvény alapján 30 napon belül kötelesek a panaszt kivizsgálni. Eredménytelenség esetén forduljon ügyvédhez vagy a lakhelye szerinti békéltető testülethez. Remélhetőleg egy márka sem engedi meg magának azt, hogy a biztonságtechnikailag releváns tartozéknak minősülő világító berendezés tárgyában alkudozni próbáljon.

Üdvözlettel: D.A.S. www.das.hu

Az Autójogász nem bíróság, és a fenti írás egy általános jellegű tájékoztatás, amely a kérdező által megadott információkon alapul. Vagyis hivatalosan fogalmazva: nem lehet teljes körű, és nem minősül egyedi jogi tanácsnak, mert nem biztos, hogy ismerjük az ügy összes részletét, és lehetnek olyan apróságok, amelyek ismeretében az itt közölt választól gyökeresen eltérő vagy akár teljesen ellentétes véleményt fogalmaznánk meg. Ezért ha bírósághoz fordulna, a konkrét ügyével kapcsolatban mindig keressen meg előtte egy hasonló ügyekben jártas jogászt.