Terepjáró gumik
Az M+S jelölés minden egyes téli és négyévszakos abroncson szerepel.
Autógumi ügyben szeretném tanácsukat kérni!
Kis autóflottánkban terepjáró gépkocsikkal rendelkezünk, melyekhez sajnos az élet úgy hozta, hogy sokféle gyártmányú és típusú gumival rendelkezünk. Kitavaszodott, így itt lenne az ideje a téli gumikat nyárira cserélni és éppen emiatt a sokféle típus miatt néhány dologban elbizonytalanodtunk!
Az összes gumink néhány kivétellel 215/80R15 vagy 215R15, ezek a méretek, ez tiszta. Úgy tudom, hogy a /80 a falmagasság, ahol nincs kiírva, tudomásom szerint ott is /80? Ezt jól tudom?
Az összes gumink "M+S" jelzéssel van ellátva, ami tudom, hogy a "Mud and Snow" azaz sár és hó rövidítése, ami nyílván a terepes felhasználást sugallja, csak azt nem tudom eldönteni, hogy ez télen vagy nyáron? A futófelület nem segít igazán abban, hogy ezt el tudjam dönteni?
(Saját személyautómon az egyéb jelzések mellett a lamellák sokaságából, kiképzéséből is elég jól meg lehet állapítani, hogy téli ill. nyári gumikról van szó, amellett, hogy természetesen pontosan tudom, melyiket vettem télre ill. nyári használatra!)
Van például BRIDGESTONE SF-402 215R15 gumink, amelyre az M+S mellett az "all season" felirat is szerepel. Ebből arra következtethetek, hogy az összes M+S jelzésű gumink kompromisszum, azaz ugyanúgy használható télen is és nyáron is (nyilván olyan tulajdonságokkal, amit egy ilyen kompromisszum tud biztosítani)?
Néhány gumin látható egy felirat "Temperature B", ez vajon mit jelent? Milyen hőmérsékletre utal?
Összefoglalva, az összes M+S jelzésű gumit használhatom télen is nyáron is ? Ha nem, hogy tudom megállapítani, hogy téli ill. nyári gumiról van szó, ha magán a gumin erre utaló jelzés nincs ill. a futófelület sem ad lehetőséget a jó következtetésre?
Egyébként a következő gumikkal rendelkezünk:
BRIDGESTONE Dueler H/T 205R16 M+S
PIRELLI Scorpion S/T 215/80R15 M+S
GOODYEAR G46 215/75R16 M+S
BRIDGESTONE SF-402 M+S All Season
FULDA Multitrac 4x4 M+S Temperature B
GOODYEAR 215R15 M+S Temperature B
Nagyon megköszönném, ha segítenének eligazodni a jelzésekben ill. a téli-nyári használat helyes eldöntésében!
Tisztelettel,
Gilicz Ákos
Tisztelt Gilicz Úr!
Első kérdésére az a válasz, hogy ahol nincs kiírva az oldalfalmagasságra vonatkozó szériaszám (/60, /75 stb.) az általában /80, esetleg /82 aránynak felel meg. A szabály ezzel kapcsolatban az, hogy csak a /80-nál kisebb magasság/szélesség arányokat kell a gyártónak az abroncs oldalfalán feltüntetnie.
Az M+S jelölés minden egyes téli és négyévszakos abroncson szerepel. A terepjáró abroncsok általában négyévszakosak, ezért ezeken mindig látható e jelölés. A négyévszakos abroncsokon fel szokták tüntetni az AllSeason, vagy FourSeason feliratokat is, ahogy arról Ön is írt.
Olyan abroncson látható a "Temperature B" jelzés, amelyik amerikai piacra készült, vagy amerikai méretezésű. Ott ugyanis ez a szabvány. Ez a jelölés az adott abroncs hőtűrő képességét mutatja (A, B és C osztályokat ismernek el). A Temperature B az európai sebességhatárokkal összevetve kb. az S sebességindexnek felel meg, azaz 180 km/h-ig alkalmas.
Összefoglalva tehát a négyévszakos abroncsok alkalmasak az egész éves használatra. Azonban mivel egyfajta kompromisszumot jelentenek, télen nem olyan jók, mint egy kifejezetten téli abroncs, nyáron pedig nem olyan jók, mint egy nyári abroncs...
Terepjáró autóknál általában működnek. Bár az utóbbi évek tanulsága szerint ebben a szegmensben is egyre szofisztikáltabb a kínálat. Vannak már kifejezetten aszfaltra való 4x4-es abroncsok, ezek között pedig vannak kifejezett nyári és téli mintázatok is (pl. a Pirellinél a Scorpion Zero - Scorpion Ice&Snow duó). Mindig a felhasználás jellege, a felhasználási terület dönti el, hogy az adott esetben mi a legoptimálisabb választás.
Remélem tudtam segíteni!
Üdvözlettel:
Gumidoktor