Új gumit a villanyautóra
Kedves Gumidoktor!
Elektromos (villany meghajtású) autóra szeretnék gumikat vásárolni (jelenleg téli garnitúra aktuális, de a tavasszal nyári is aktuálissá válik). Tekintettel arra, hogy az elektromos autóknál indulásnál azonnal rendelkezésre áll a teljes nyomaték, ezért ez nagy igénybevételt jelent az abroncsokra, gyorsabb kopást (és ezáltal gyorsabb tönkremenetelt) idézve elő azokon.
Érdeklődnék, hogy mit, milyen gyártmányú és típusú gumik javasoltak elektromos autókra? Van-e arról információ, hogy forgalomban vannak-e (vagy lesznek) eleve elektromos autókra kifejlesztett abroncsok Magyarországon?
Üdvözlettel egy elszánt villanyautós
Kedves elszánt villanyautós,
Így van, az elektromos autók sajátosságai miatt újabb szempontok jönnek be, vagy válnak elsődlegessé az abroncsválasztáskor. Ahogy ön is írja, a relatíve nagyobb nyomaték, párosulva az autó méretéhez képest az átlagnál nagyobb tömeggel és alacsonyabb súlyponttal nagyobb kihívás elé álltja a gumikat ezeknél az autóknál.
Mivel ezek az autók síri csendben működnek, az abroncsok zajkibocsátása, gördülési ellenállása is fontos felhasználói szempontból. A már említett nagyobb tömegeket pedig az abroncs terhelhetőségénél kell figyelembe venni. Ehhez jön hozzá, hogy több, kifejezetten elektromosnak fejlesztett autó extrém abroncsméreteket használ, ami leszűkíti a választási lehetőségeket és tulajdonképpen így megkönnyíti a döntést (pl. BMW i3 - 155/70 R19).
Kifejezetten elektromos autókra "szabott", gyárilag homolgizált abroncsok még csak elvétve vannak, pl. a Pirellinek a Tesla X-re 265/35 ZR22TL 102W XL méretben Scorpion Zero mintázattal T0 jelöléssel. Ez azonban egyelőre nem jellemző. Nyilván ahogy egyre több autógyártó újabbnál újabb típusokkal "beszáll" ebbe a piaci szegmensbe, ezek szélesebb körűvé válása várható. Addig a második bekezdésben leírtakat szem előtt tartva az aktuális abroncsválasztékból kell szemezgetni.
Üdv, Gumidoki