Omega kontra kombájn
A kombájn nem gépjármű? Akkor mi? Az idézett Korm. rendelet szerint: "A gépjármű a gépi meghajtású jármű, valamint a pótkocsi ......stb." Szerintem ebben a régi SZK-5 tip.orosz kombájnban is "gépi meghajtás" dübörög.
Egy rendkívül érdekes ügyben kérem segítségét. Még a tavalyi év nyarán (2001.07.12.) szenvedtem balesetet a cégem tulajdonában lévő Opel Omega tip. gépkocsival.
Történetem a következő:
Egyenes útszakaszon a megengedett 90 km/óra sebességgel közlekedtem (a későbbi rendőrségi szakértő is igazolta), egy bekötőútról egy kombájn keresztirányban elémhajtott, az ütközést nem tudtam elkerülni (a szakértő szerint sem lehetett az ütközést elkerülni). Már a helyszínen kiderült, hogy a kombájnnak nincs biztosítása, ezért az Omega GKFB biztosítójával ún. "szívességi kárfelmérés"-t végeztünk el. A kárszakértő megállapította,hogy a gépkocsi gazdasági totálkáros. Sajnos az AB-AEGON-nak és a MABISZ-nak kb. 4 hónapjába tellett míg rájöttek, hogy nem áll módjukban fizetni, mert:
Idézem:
"A gépjármű üzembentartójának kötelező felelősségbiztosításáról szóló 171/2000.(X.13.)sz. Kormányrendelet 1.§ g) pontja szerint a Kártalanítási Számla kezelője, a MABISZ, azoknak a károknak a megtérítésére köteles, amelyeket a szerződéskötési kötelezettség ellenére kötelező felelősségbiztosítással nem rendelkező üzembentartók okoztak.
A rendszám nélküli kombájn nem minősül gépjárműnek, ezért üzembentartója nem kötelezett felelősségbiztosítási szerződés kötésére, és ezért a MABISZ sem köteles az általa okozott kár megtérítésére."
Kérdések:
* A kombájn nem gépjármű? Akkor mi?
Az idézett Korm. rendelet szerint
" A gépjármű a gépi meghajtású jármű, valamint a pótkocsi ......stb."
Szerintem ebben a régi SZK-5 tip.orosz kombájnban is "gépi meghajtás" dübörög.
* Az 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet (KRESZ) első számú függelékének II.b) pontja szerint ugyan talán nem gépjármű a kombájn (talán mezőgazdasági vontató kategóriába tartozik).
Viszont a GKFB-ról szóló 58/1991. (IV: 13.) kormányrendelet szerint gépjárműnek minősül még a pótkocsi, félpótkocsi (pedig hol a motor?), a mezőgazdasági vontató, frsz.-al ellátott lassú jármű és a segédmotoros kerékpár. Ezen kategóriák valamelyikébe a kombájnnak is bele kell tartoznia, még akkor is ha nincs rajta rendszám.
Ön szerint jár-e nekünk a kártérítés? Vagy a MABISZ jogellenesen nem akar fizetni? Mi a teendő az esetünkben? Ügyvéd, netán Bíróság?
Válaszát előre is köszönöm!
Üdvözlettel : Szilágyi Imre
Tisztelt Uram !
A kombájn biztosításával kapcsolatosan az alábbi jogszabályi rendelkezések alapján dönthető el a kérdés.
Az 5/1990. KöHéM rendelet meghatározza a munkagép fogalmát: A közúti forgalomban időszakosan részt vevő olyan önjáró vagy vontatott gép, amely nem szállítás vagy vontatás, hanem egyéb munkavégzés céljából készült.
A kombájn ez alapján ebbe a járműkategóriába sorolható, a 171/2000. Kormányrendelet szerint erre gépjármű kötelező felelősségbiztosítást is kell kötni.
A Kresz szerint a lassú jármű olyan jármű, amelyet beépített erőgép hajt és sík úton önerejéből 25 km/óra sebességnél gyorsabban haladni nem képes. A lassú járművekről a 35/2000. BM rendelet 38.§-a szól, az alábbi tartalommal:
(1) Gépjárművel, mezőgazdasági vontatóval, a külön jogszabályban meghatározott lassú járművel, e járművek által vontatott pótkocsival - kivéve a trolibuszt, valamint ha e rendelet eltérően nem rendelkezik - közúti forgalomban akkor lehet részt venni, ha azt
a) nyilvántartásba vették,
b) forgalmi engedéllyel rendelkezik,
c) érvényes rendszámtáblája van,
d) külön jogszabályban meghatározott környezetvédelmi felülvizsgálatról igazolással rendelkezik.
(2) A lassú jármű, lassú jármű pótkocsija esetén "igazolólap" megnevezést tartalmazó forgalmi engedélyt (a továbbiakban: forgalmi engedély) kell kiadni.
Ennél az utóbbi kategóriánál sokkal inkább jellemzi a munkagép meghatározás a kombájnt, s miután időnként szükségszerűen közlekednie is kell a közúton indokolt, hogy biztosítással is rendelkezzen.
Fentiekből következően véleményem szerint biztosítatlan gépjármű által okozott kárként kezelhető az Ön kárügye. Javaslom a MABISZ újbóli megkeresését ezügyben.
Tisztelettel:
Szekeres Mária
Ha valamilyen, biztosítással kapcsolatos kételye, kérdése, problémája van, forduljon a TotalCar és az Allianz Hungária Biztosító Rt. szakértőjéhez. A kérdésekre Szekeres Mária kárrendezési szakértő válaszol. Küldjön egy levelet, melyben röviden összefoglalja esetét, esetleges panaszát. A válaszokat Súg a kárszakértő rovatunkban olvashatják.
A TotálKártérítés jogi csapata segít!
A "Kérdésem van" gombra kattintva Üzenetküldő felületünkre jut, válassza a Kártérítésdoktort a címzettek között. A "Jogi támogatás" gombon keresztül felveheti a kapcsolatot szakértőinkkel. A "Kalkulátor" gomb pedig a TotálKártérítés felületére viszi, ahol részletesen is megismerheti a szolgáltatást.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
