Fel akarja gyújtani az autóját?
Tisztelt Kütyüdoktor!
Van egy 99' csapott hátú Golf IV-em. Az utóbbi évben a következő problémák merültek fel vele.
A belső műszerfal világítás biztosítéktáblájában eddig egy 7,5 A-es biztosíték volt. Ezt valamiért nekem időközönként kiverte. Majd kicseréltem 10 A-re aztán 15 A is volt benne, ideig ment is vele, de aztán beadta a kulcsot az is.
Ha emlékeim nem csalnak volt olyan momentum is hogy: a szivargyújtóba miután bedugtam a telefon töltőjét, majd mikor a töltőhöz csatlakoztattam a telefont kiverte a biztit. (Igen ám de ha jól tudom a szivargyújtó egy másik áramkörön van, tehát független a műszerfal világítás áramkörétől). Jelenleg a 15 A nem áll meg benne, csak a 20 A -es.
1. Kérdésem miért lehet ez, mi okozhat ilyen "tünetet"? Tudom nem tanácsos ennyire megnövelni az előírt biztosítékokat ezért jelenleg nincs is benne biztosíték. Érdekes hogy pl a 15A is egy bizonyos ideig ment aztán egyszer csak kiverte. (de mindezek a dolgok rövid időn belül zajlottak le).
2. Hogy tudnám azt diagnosztizálni, hogy hol lehet a hiba? Van egy MAXWEL 25201 multiméterem, ezzel hogy tudnék elindulni a hiba feltárásában. Előre is köszönöm a segítségét!
Jajj!
Nagyon jó, hogy jelenleg nincs benne biztosíték. A 7,5 A-es biztosítékkal az autó kábelét biztosítják, és ez azt jelenti, hogy a kábel keresztmetszetéből adódóan ekkora áramot visel el. Nagyobb áram esetén a melegedés túlhaladja a biztonságos szintet, extrém esetben a szigetelése megolvad és lángra kap.
A 10 A-es biztosíték már túlzás, a húsz pedig kis túlzással egyenértékű azzal, mintha benzinnel locsolnánk le az autót és felgyújtanánk.
Soha nem szabad nagyobb értékű biztosítékot behelyezni még próbára vagy ideiglenesen sem!
A régebbi autókban valóban vastagabb vezetékeket alkalmaztak, amiket lehetett terhelni, de a réz árának változása és az autók súlycsökkentése miatt a kábelek elvékonyodtak, valóban az adott áramkörre tervezik, nem lehet túlterhelni semennyivel.
Ha a szivargyújtóba bedugott eszköz kiüti a biztosítékot, akkor azt az eszközt kell felülvizsgálni. Az autó használati utasításában jelölve van, hogy a szivargyújtó csatlakozója mekkora áramerősséget szolgáltat, csak akkora energia vehető ki rajta. Egy telefontöltő közel sem vesz fel 7,5 A-t, azaz ha igen, akkor zárlatos és ki kell dobni, javítani sem érdemes. Mivel az egyes áramkörök egymásból ágaznak le, így amikor a szivargyújtó biztosítékát nagyobbra cserélte, a zárlat az előtte lévő biztosítékot ütötte ki, aminek lehet következménye, hogy egyéb, erről a pontról leágazó körökön is megszűnt a feszültség.
A zárlat keresésének első lépése, hogy eltávolítunk minden olyan eszközt, ami utólag került az autó ezen körére. Régi mondás, hogy a hiba mindig ott van, ahol utoljára szerelt valaki. Ha üres szivargyújtó esetén is jelen van a zárlat, akkor szemrevételezzük a csatlakozót, nem esett-e szét, nem esett-e bele valami idegen, oda nem illő dolog. Megbontjuk a műszerfal ezen részét és követjük a kábelt, ameddig lehet, közben figyeljük, hogy az autó előéletében nem szerelt-e valaki valamit erre a körre.
Mivel elég nagy (20 A) terhelést is kapott ez a vezeték, azt is ellenőrizni kell, hogy nem sérült-e a vezeték szigetelése. Ha ráncosnak, bugyorosnak látjuk, cserélni kell, mert túlmelegedett. Az autó könyvében jelölve van, hogy az adott biztosíték milyen részegységeket szolgál még ki. Nem feltétlenül csak a szivargyújtó kap innen tápfeszültséget, azokat is szakaszolni kell és ellenőrizni, melyik ágon tapasztalható a túlfogyasztás.
Sajnos nem lehet mérni, mert hiába mérnénk ellenállást, az áramkör bármely résztvevője fals értékkel csapna be. Elég egy izzóra gondolni, az már zárlathoz hasonlító ellenállásával akadályozna a hibakeresésben. Mi olyan biztosítékot használunk, ami hasonlít az otthoni automatára, így nem kell egy marék biztosítékot elhasználni, csak visszakapcsolni. Ha nagyon nem található a hiba, akkor meg kell szűntetni ezt a kábelt és a biztosítéktáblától húzni egy új vezetéket a szivargyújtóig.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Közélet
Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál
2025. április 1-től Magyarországon új típusú forgalmi engedélyeket vezettek be, a részleteket csak most tudtuk meg.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
