Fel akarja gyújtani az autóját?

2014.12.23. 10:45

Tisztelt Kütyüdoktor!

Van egy 99' csapott hátú Golf IV-em. Az utóbbi évben a következő problémák merültek fel vele.

A belső műszerfal világítás biztosítéktáblájában eddig egy 7,5 A-es biztosíték volt. Ezt valamiért nekem időközönként kiverte. Majd kicseréltem 10 A-re aztán 15 A is volt benne, ideig ment is vele, de aztán beadta a kulcsot az is.

Ha emlékeim nem csalnak volt olyan momentum is hogy: a szivargyújtóba miután bedugtam a telefon töltőjét, majd mikor a töltőhöz csatlakoztattam a telefont kiverte a biztit. (Igen ám de ha jól tudom a szivargyújtó egy másik áramkörön van, tehát független a műszerfal világítás áramkörétől). Jelenleg a 15 A nem áll meg benne, csak a 20 A -es.

1. Kérdésem miért lehet ez, mi okozhat ilyen "tünetet"? Tudom nem tanácsos ennyire megnövelni az előírt biztosítékokat ezért jelenleg nincs is benne biztosíték. Érdekes hogy pl a 15A is egy bizonyos ideig ment aztán egyszer csak kiverte. (de mindezek a dolgok rövid időn belül zajlottak le).

2. Hogy tudnám azt diagnosztizálni, hogy hol lehet a hiba? Van egy MAXWEL 25201 multiméterem, ezzel hogy tudnék elindulni a hiba feltárásában. Előre is köszönöm a segítségét!

Jajj!

Nagyon jó, hogy jelenleg nincs benne biztosíték. A 7,5 A-es biztosítékkal az autó kábelét biztosítják, és ez azt jelenti, hogy a kábel keresztmetszetéből adódóan ekkora áramot visel el. Nagyobb áram esetén a melegedés túlhaladja a biztonságos szintet, extrém esetben a szigetelése megolvad és lángra kap.

A 10 A-es biztosíték már túlzás, a húsz pedig kis túlzással egyenértékű azzal, mintha benzinnel locsolnánk le az autót és felgyújtanánk.

Soha nem szabad nagyobb értékű biztosítékot behelyezni még próbára vagy ideiglenesen sem!

A régebbi autókban valóban vastagabb vezetékeket alkalmaztak, amiket lehetett terhelni, de a réz árának változása és az autók súlycsökkentése miatt a kábelek elvékonyodtak, valóban az adott áramkörre tervezik, nem lehet túlterhelni semennyivel.

Ha a szivargyújtóba bedugott eszköz kiüti a biztosítékot, akkor azt az eszközt kell felülvizsgálni. Az autó használati utasításában jelölve van, hogy a szivargyújtó csatlakozója mekkora áramerősséget szolgáltat, csak akkora energia vehető ki rajta. Egy telefontöltő közel sem vesz fel 7,5 A-t, azaz ha igen, akkor zárlatos és ki kell dobni, javítani sem érdemes. Mivel az egyes áramkörök egymásból ágaznak le, így amikor a szivargyújtó biztosítékát nagyobbra cserélte, a zárlat az előtte lévő biztosítékot ütötte ki, aminek lehet következménye, hogy egyéb, erről a pontról leágazó körökön is megszűnt a feszültség.

A zárlat keresésének első lépése, hogy eltávolítunk minden olyan eszközt, ami utólag került az autó ezen körére. Régi mondás, hogy a hiba mindig ott van, ahol utoljára szerelt valaki. Ha üres szivargyújtó esetén is jelen van a zárlat, akkor szemrevételezzük a csatlakozót, nem esett-e szét, nem esett-e bele valami idegen, oda nem illő dolog. Megbontjuk a műszerfal ezen részét és követjük a kábelt, ameddig lehet, közben figyeljük, hogy az autó előéletében nem szerelt-e valaki valamit erre a körre.

Mivel elég nagy (20 A) terhelést is kapott ez a vezeték, azt is ellenőrizni kell, hogy nem sérült-e a vezeték szigetelése. Ha ráncosnak, bugyorosnak látjuk, cserélni kell, mert túlmelegedett. Az autó könyvében jelölve van, hogy az adott biztosíték milyen részegységeket szolgál még ki. Nem feltétlenül csak a szivargyújtó kap innen tápfeszültséget, azokat is szakaszolni kell és ellenőrizni, melyik ágon tapasztalható a túlfogyasztás.

Sajnos nem lehet mérni, mert hiába mérnénk ellenállást, az áramkör bármely résztvevője fals értékkel csapna be. Elég egy izzóra gondolni, az már zárlathoz hasonlító ellenállásával akadályozna a hibakeresésben. Mi olyan biztosítékot használunk, ami hasonlít az otthoni automatára, így nem kell egy marék biztosítékot elhasználni, csak visszakapcsolni. Ha nagyon nem található a hiba, akkor meg kell szűntetni ezt a kábelt és a biztosítéktáblától húzni egy új vezetéket a szivargyújtóig.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu