Nagyra nőni szívás. Ezt én is tapasztalom nap mint nap, amikor nem férek be egy kisautóba. De a vevők arcán is látom a kétségbeesett tekinteteket, amikor a negyvennyolcadik járgányban sem tudják kényelmesen beállítani az üléseket, és fejükkel a tetőt karcolják. Ilyenkor végül egyterűt vagy terepjárót választanak, és esetükben ezt nem is tartom hülyeségnek, pláne, ha vidéki terepen is használják majd.
Balló Marci vagyok, autókereskedő, a KRAFT Autó tulajdonosa. Sok ezer autót adtam már el, vagy vettem meg, és a saját, személyes benyomásaim, tapasztalataim alapján alkotok véleményt. Amit mondok nem szentírás, egy autó minősége elsősorban a gazdáján múlik, de megpróbálok segíteni.
Kedves Nepperűző!
Családi autót szeretnénk, kifejezetten nagy növésűeknek. Én magam 2 méter magas vagyok, de a feleségem is 1,80 feletti, és 2 kisgyerekünk van. Várhatóan ők sem lesznek alacsony termetűek az idő előrehaladtával, ezért nagy autót szeretnénk, nagy rakodótérrel. Amit tudni kell még, hogy dimbes-dombos vidékre költöztünk, és nincs aszfalt, csak építési törmelékkel töltött út a családi házunk előtt. Többször akadtam már el télen a kis Fabiával. Továbbá a faluba vezető út meglehetősen kanyargós, emiatt sok a kicsúszásos baleset, kisebb karambol, így a biztonság is szempont.
A használat évi kb. 15 ezer km-t jelent vegyesen: napi otthon-oviba táv, de szomszéd városba is rendszeresen beugrós, évi pár alkalommal néhány száz kilométert megtevős nagyobb utak.
A célköltség átírással és első szervizzel nagyon maximum 4 millió forint. Nekem az álom egy manuális váltós kétliteres benzines (nem tudom, merjem-e a 2,2-es dízelt) gen3-as Honda CR-V, a mérete, a 4x4, a biztonsága és megbízhatósága miatt. De a kicsit kedvezőbb árú, megegyező évjáratú Toyota RAV4 is a keresések között van.
Mindkét típus 12-16 éves már, de az áruk meglehetősen borsos. Mire kell nagyon figyelni ezen autók vásárlásakor? A fenti használatot figyelembe véve ár-érték arányban van jobb választás?
Előre is köszönöm a segítséget!
Üdvözlettel,
Csaba
Kedves Csaba!
Abszolút megértem a problémát, hiszen én is nagy növésűnek mondhatom magam. Mi több, tapasztalataim azt mutatják, hogy a kérdés nem egyedi, hiszen sokan küzdenek még hasonló dilemmával az autóvásárlás során. A széles vállúak nem férnek el széltében, a magasak a tetőt karcolják a fejük búbjával, és kormányozni nem tudnak. De nem jobb a helyzet akkor sem, ha túl alacsony az ember, vagy épp keskeny. Előbbiek a pedált nem érik el, vagy ha mégis, akkor a kormányt kényelmetlen mellkassal tekerni. Sajnos az autókat konfekcióméretre tervezik, és minél jobban eltér ettől valaki, annál nehezebb kényelmes üléspozíciót találni a vezetéshez, és ezen a számos irányba állítható ülések sem segítenek minden esetben. De térjünk inkább a tárgyra.

Amióta az eszemet tudom, rajongok a Hondákért. Egyszerűen van bennük valami, amitől sokkal inkább műszernek tűnnek számomra, mint klasszikus értelemben vett gépnek és bevallom, ez imponál. Egy Hondával bármikor el merek indulni bárhova, mert biztos vagyok benne, hogy hiba nélkül megérkezem. Imádom az Accordot, az S2000-et, a Civic Type R-t és számos egyéb típusukat is. Mindezek ellenére azt kell mondjam, hogy a négymillió forint körül elérhető 10-14 éves Honda CR-V nem sikerült túl jól, ahogy elődje sem. Nem, nem a megbízhatóságra gondolok, hiszen Honda szív dobog benne, sokkal inkább a lélekre, ami már kimaradt belőle.

A csúnyán öregedő, kevésbé tartós és kiábrándítóan silány minőségű anyagok viszont még a szenvedély hiányánál is jobban zavarnak a könnyen elfáradó utastérben ülve. De a zavaróan hangos menetzaj, a rozsdásodásra való hajlam és az, hogy átlagos használat mellett is már néhány évesen lelakottnak tűnnek, még kevésbé hozza elő belőlem a birtoklási vágyat. Egy típus esztétikai tartósságát sosem a különösen pedáns tulajdonosok autóiról tudjuk leszűrni, hanem az átlag felhasználókéról.
Minden hozzám hasonló Honda-fanatikustól térden csúszva kérek elnézést, de a CR-V első három generációját annak ellenére is gyenge próbálkozásnak tartom, hogy közben mély tiszteletet érzek a gyár összes dolgozója iránt. Gazdasági érdekekből gyártottak SUV-t, nem pedig szerelemből, és ez minden porcikáján érződik. A 140 lóerős 2,2 literes dízelmotor egyébként kifejezetten tartós és dinamikus, ám rossz hír, hogy ezzel még hangosabb lesz minden utazás. Viszont a kétliteres, 150 lóerős benzines már halkabb, de sokat eszik, ugyanakkor maga az örök élet.

Szubjektív véleményem ellenére a CR-V még mindig a használtpiac sztárja. Ennek oka, hogy a hazai vásárlók elsősorban a megbízhatóságra törekednek, és ebben simán hozza a Hondától elvárt szintet. Az utastér hangulata, a lekopott műanyagok, a könnyen karcolódó felületek mind-mind másodlagos szempontok, ha a túlélés a cél. És a kelet-európai piacokon bizony már régóta csak ez számít a középosztály körében.
Nála csak a RAV4-et szeretik jobban a vásárlók. A Hondát rendszerint egy-két hét alatt szippantja magába a használtpiac vákuuma, míg a benzines Toyotának csupán percei, maximum órái vannak hátra a meghirdetést követően. Utastere egy sokkal jobban összerakott autó érzetét kelti, a szélzaj is kevesebb, és a karosszéria hangszigetelése is komolyabbnak hat. Menet közben csend van, utazni jóval kellemesebb vele.

Rossz hír azonban, hogy a Toyota korabeli dízelmotorjai kerülendők, viszont a 158 lóerős, kétliteres benzines már közel tökéletes. Én biztos, hogy a CVT váltóval venném, hiszen a fokozatmentes automata szinte bármilyen sebességnél képes a mélybe ejteni a fordulatot, és ez jót tesz a fogyasztásnak is. Városban egy kicsivel 10 liter feletti értéket produkál, utazó üzemmódban pedig 1-2 literrel kevesebbet. Dinamikusnak azért nem mondanám, de tény, hogy harapósabb a Hondánál, cserébe el kell viselnünk a jellegzetes felbőgéseket.

Félreértés ne essék, a Toyota utastere sem okoz majd extázist senkinek a bágyadt hétköznapokon, de legalább 15 évesen is ugyanúgy néz ki, mint amikor legördült a futószalagról. Nem kopnak feketére a porfestett műanyagok, nem nyúlik szét a bőr belső és a műanyagok sem kezdenek el zizegni. A használt RAV4 évek múltán is őrzi személyautós hangulatát, miközben a CR-V lassacskán elveszíti azt.
A legnagyobb problémát azonban most mégis inkább a négymilliós keret jelenti, mert megbízhatóságuk miatt a piac eleve magasabbra árazta őket mint egy átlag Hyundait, vagy Opelt. Erre jön rá mostanság az általános drágulás is, szóval ezért az összegért jelenleg jó, ha a kínálat közepéről tudnak majd válogatni.
Mindent figyelembe véve én a RAV4 mellett döntenék, de ha nem számít, hogy érzésre egy kicsit gagyi lett, akkor a Honda is jó választás. Figyelni csupán az általános dolgokra kell, vagyis, hogy ne legyen törött vagy visszatekert, és legyen ellenőrizhető az előélete. Terepjáró jellege révén érdemes felemelni és ellenőrizni a padlólemezt, mert ha sokat jártak vele terepen vagy földes utakon, akkor komolyabban is rozsdásodhat. A Toyotán ez a futóműelemekre és a kipufogóra jellemző inkább, míg a Hondán a padlólemez is hajlamos korrodálni. Hondából a benzines és a dízel is remek, Toyotából viszont csak a benzinest ajánlom jó szívvel. Nem tudok ár-érték arányban jobbat egyiknél sem, anyámnak is ezek közül válogatnék.
Most pedig jöjjön az örök és unalmas végszó: vásárlás előtt mindenképp nézesse át egy szakértővel, mert bár a kötelező karbantartások mindkét típus esetében olcsók, az extra szervizek már lehetnek nagyon drágák.
Kellemes vásárlást kívánok!
Kövesd a szerzőt, Marcit a Facebookon!
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.
Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Hírek
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Belsőség
340 milliárd forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
