Olajcsere periódus a hobbi autóban
Tisztelt Olajdoktor!
Van egy 14 éves (első tulajdonos vagyok) hobbi autóm, melynek a kihasználtsága az elmúlt években a család és a munka miatt drasztikusan csökkent. Nagyjából évi 200-300 km-et megyek vele, alkalmanként 1-1,5 órát “sétáltatom” az autót.
Egy korábbi kérdésre adott válaszát olvasva, amelyben leírta, hogy egy felbontott és visszazárt csomagolásban lévő olaj akár 5 évig probléma nélkül felhasználható marad, felmerült bennem, hogy esetemben talán indokolatlan a főszabályként ismert éves (vagy akár kétévenkénti) olajcseréhez ragaszkodni. Vagy az álló autóban is degradálódhat, elhasználódhat az olaj a flakonhoz képest rövidebb idő alatt?
Számíthat, hogy garázsban áll az autó, ahol a hőmérsékletváltozás éves szinten legfeljebb 15 fok. Nem az anyagiakon való spórolás motivál a kérdésben, inkább csak elméleti oldalról érdekel, hogy ilyen alacsony futásteljesítmény mellett, évi 5-10 indítást feltételezve egyáltalán mi történik az olajjal az autóban, hogyan változnak a tribológiai szempontból fontos tulajdonságai.
Várom megtisztelő válaszát. Üdvözlettel, Csaba
Kedves Csaba!
Valami félreértés lehet, mert az olaj bontatlan csomagolásban bírhat ki maximum 5 évet.
Felbontás után ugyanez 1 maximum 2 év. Így azt javaslom, hogy évente, vagy maximum 2 évente cseréljen olajat. Az olaj a levegővel érintkezve elkezd leépülni. Gondoljon csak az oxidációra.
Ha e-mellé társul az, hogy ez az olaj egy motorban van ahol időnként terhelést is kap az ezt a jelenséget tovább erősíti. Savsodás, nitráció, pára, stb. Nagyjából így érdemes elképzelni.
Üdv.: Olajdoki