A lítium akkuknak árt a teletöltés? Hogy töltsem a Teslát?
Tisztelt Varsányi Péter!
Vásároltam egy TESLA Model Y gépkocsit LFP akkumulátorral. A TESLA kézikönyv szerint hetente egyszer 100%-ra kell tölteni a nagyfeszültségű akkumulátor, sőt a leírás szerint
"A nagyfeszültségű akkumulátor megóvásának legfontosabb módja, hogy amikor nem használja HAGYJA JÁRMŰVÉT CSATLAKOZTATVA. Ez különösen fontos akkor, ha úgy tervezi, hogy több hétig nem használja a Model Y gépkocsit."
Az én esetemben elegendő heti egyszeri töltés, tehát ez azt jelenti, hogy minden esetben 100%-ra kell töltenem az akkumulátort. Tudomásom szerint az LFP akkumulátorok jobban bírják a 100%-ra töltést, de ezeknél is javasolt az 50% körüli állapot.
Hogyan töltsem a TESLA Model Y-t, ha szeretném a degradációt a lehető legalacsonyabb szinten tartani?
Hegedüs Géza
Kedves Géza,
Az egyik legmakacsabb - és sajnos egyelőre kiirthatatlan - tévhit, hogy a lítium akkuknak árt a teletöltés meg a mélymerülés, így 50%-on kellene állniuk állandóan. Nem tudom, ki terjeszti ezt, és milyen alapon, de komoly pszichiátriai problémát sejtet, hogy minden tudományos háttér nélkül ilyet állít valaki. Nagyszerűen beleillik a COVID oltásba rakott, 5G-vel aktivált tudatmódosító chipek világába, és épp olyan mélysötét butaság ez is! Kérem véletlenül se üljön fel az ilyenek kreténeknek!
A lítium akkukban egy lítium-ion vándorol egy féligáteresztő membránon keresztül, és feltöltött állapotban egy grafitrács hézagaiban bújik meg, ahol kényelmesen elfér. Kisütött állapotban meg egy vegyület-komplex része. Nem levegőt pumpálunk az akkuba, hogy ártson neki a túlnyomás, hanem egyik helyről egy másik helyre mozog csekély, mindössze 3-4V-os elektromos potenciál hatására. Innentől fogva egyik lítium akkunak sem árt a teletöltés, ahogy a lemerülés sem. A ternary cellák 2,5-2,7V-tól 4,2V-ig tudnának működni (az LFP-k 2,00V ÷ 3,65V között), ez lenne a bruttó akkukapacitás, amit egy autóba fizikálisan beépítenek, de biztonsági okokból ebből alul-felül lecsípnek egy darabot, így nem ritka, hogy 3,35V ÷ 4,16V (LFP: 2,8V ÷ 3,6V) között használják csak a cellák képességeit, ez az ún. nettó, vagy kiautózható akkukapacitás. Innentől fogva felesleges ezt még tovább szűkíteni a 20-80%-os szabálynak nevezett balga bégetéssel, vagy egyéb neten hallott holtbiztos akku-kímélő bölcselettel. Semmivel sem fog tőle nőni az akkuk élettartama, sőt a Hyundai Ioniq 28 kWh-s típusnál konkrétan több bezuhant kapacitású autóról is van már tudomásom, amit a 20-80%-os "okossággal" intéztek el; a Bolloré BlueCar típusból meg kb. hetente javítunk egyet, amit szintén a 80%-os kímélő "bölcsességgel" öltek meg. De napról napra gyűlik az áldozatok száma...
Az LFP akkus Model Y lesz a következő áldozat, ha nem a Teslára hallgat, hanem a jóságos internetes fotel-szakértőkre. Az LFP akku karakterisztikája ugyanis olyan lapos, hogy a cellák feszültsége hajszálnyit sem emelkedik egészen addig, amíg a 99%-os töltöttséget el nem érte; ekkor viszont hirtelen nagyot, 0,25V-ot is ugrik másodpercek alatt. Ezért a BMS-nek nincs elég ideje balanszolni, mert az utolsó 3-5 percben tud csak a cellák feszültségén korrigálni. Ezért nagyon fontos, hogy az LFP akkus autókat mindig 100%-ra töltsük, ne csak 80%-ra. Ráadásul a 100%-tól félni azért is értelmetlen, mert az LFP kémia specialitása, hogy akár már 15 percen belül visszaesik a cellák feszültsége ugyanúgy 0,25V-ot, ahogy korábban felugrott, tehát hiába is van a cella 99%-on, a "feszültség-stressz" rajta pontosan ugyanannyi, mint mondjuk 20%-os töltöttség mellett.
Az egyetlen, amivel nem értek egyet, hogy "hagyja a járművét csatlakoztatva". Ez Amerikában működő dolog, de a hazai rezsicsökkentett, elhanyagolt, elavult, napelemes túltermelés miatt rendszeresen magas hálózati feszültséggel terhelt hálózaton eléggé öngyilkos cselekedet. Töltse napközben úgy, ahogy akarja (nem kell 100%-ra tölteni), de este, ha hazaért, dugja fel és hagyja 100%-ra töltődni, majd ha végzett (vagy másnap reggel) azért húzza le. Aminek nincsen viszont értelme, ha mondjuk 60-80%-os töltöttséggel ér haza, és másnapra bőven elég lenne a hatótáv, akkor nem kell rátöltenie. Az akkunak az alját is kifizette, nem csak a tetejét, így nyugodtan használja ki az egészet! Szóval pont úgy kell használni, mint egy benzines autót: ha másnapra már kevés lenne a hatótáv, akkor hazaút előtt még elmegy tankolni - de minden este nem tesz kitérőt, hogy mindig púposan legyen a tank benzinnel. Erre a szokásos használatra optimalizálják a töltés-vezérlést a gyártók, nem a fotel-szakértők áltudományára.
Ha több hétig-hónapig nem használja az autót, akkor van értelme annak, hogy ne 100%-on legyen az akku, de erről korábban volt több részletes válaszom is, hogy mi ilyenkor a teendő. Az Ön esetében pedig valóban elég heti egyszer 100%-ra tölteni.
Tisztelettel: VillanyPásztor

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
- Közélet
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
- Hírek
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.
- Hírek
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Tesztek
A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.
A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.
- Hírek
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
A pilóta sértetlenül megúszta.
- Hírek
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.
- Hírek
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.
- Hírek
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.
- Hírek
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.
- Hírek
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
Összehaverkodna Kína az EU-val?
- Hírek
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.
