Szépen kellemetlen
Gyönyörű? Az. Mindenki engem néz? Igen. Jó vezetni? Háááát, nem annyira.
Aranybányára bukkantam. Egy dunántúli községben botlottam a kis veteránfelújító műhelyre és a csinos magángyűjteményre. A Totalcaron sorozatban mutatjuk be a gyűjtemény legjobb állapotú darabjait. A tulajdonosok szándéka szerint hamarosan szabadon látogatható tárlat nyílik a különleges autókból, motorokból, erről majd mindenképp hírt adunk! Addig is: köszönjük a lehetőséget az Old Chip és Old Rent Kft.-nek!
"190 SL? A sirályszárnyas?", kérdezte boldog-boldogtalan (és rontotta el örömömet), amikor arról meséltem, mit sikerült kipróbálnom. Hát nem, a Gullwing a 300SL, egy 1400 példányban készült sportkocsi. Egy kicsit más szinten áll a klasszikussá nemesült modellek örök ranglistáján. De azért a 190-es, azaz a W121-es sem akármilyen darab.
Az amerikai vezérképviselet kérésére megtervezett két SL (angol források szerint Sporty és Light, a németek a Sehr Leicht-re esküsznek) együtt, 1954 februárjában mutatkozott be a New York-i Motorsport-szalonon. Mindenkit lenyűgöztek, kecses szépségükkel meghódították a kiállítás közönségét, a Mercedes pedig Sindelfingenben nekilátott a sorozatgyártásnak. A szépséget nem mérték olcsón. A 170-es Mercedes limuzin akkoriban 7900 márkába került, a 190SL ennek úgy duplájába, a 300SL kicsit még többe, 29 ezerbe. A 190 SL-t 1963-ig gyártották, tesztautónk az utolsó évben készült példányok egyike.
A Gullwing
Hadd ejtsek a sirályszárnyas Mercedesről is pár szót most a másik öreg Merci kapcsán, úgysem valószínű, hogy valamikor volánja mögé kerülök.A W194 kódjelű Le Mans-győztes versenyautóból utcára finomított csővázas sportautó karosszériájának kerete acélidomokból állt össze, de az ajtók, a motorháztető, a csomagtérfedél alumíniumból készült. Feltankolva 1295 kilogrammot nyomott. A gyár felárért az acélelemeket is elkészítette alumíniumból, ami 80 kiló spórolást jelentett, de mindössze 29 megrendelő kért a könnyű változatból. A piacon most természetesen ezek a legkeresettebb és legdrágább példányok.
A kocsi lapos orrába az Adenauer-Mercedes hathengeres blokkja került, 45 fokban megdöntve, karburátor helyett injektor etette. A 215 lóerő a vásárló által választott végáttételtől függően (négy variáns is volt) 235-től 260 km/h végsebességre volt elég. A tank száz kilométerenként átlagosan 15 literrel apadt. Akinek az alapverzió százliteres tartálya nem volt elég, 130 literes tankkal is rendelhette az autót.
Állítólag - ugye ez az, amit sosem tudok meg - nagyon jó vezetni a Gullwinget. Könnyű, erős, kezes, a kormányzás nagyon direkt, a felfüggesztés feszes; igazi élményautó. A könnyedség nem jelentette, hogy a Mercedes feláldozta volna a kényelmet. A 300SL-nek használható méretű csomagtartója, kényelmes ülései, szép, finom enteriőrje volt. 1957-ig gyártották.
Szép, harmonikus arányokkal megáldott kis roadster, látszik, hogy nem egy levágott tetejű kupé, hanem eleve kabriónak tervezték. Gyönyörű ívben fut végig az övvonal, a szemnek kellemes szögben nyílik ki az ívből a szélvédő, ha felcsapjuk a ponyvatetőt, egyből tönkrevágjuk a harmóniát.
A profilról órákat lehetne ömlengeni, aztán a frontról is, majd a hátuljáról szintén. Ne féljenek, most nem fogok, de egy-két részlet annyira szívfájdítóan csodás, hogy muszáj kiöntenem a szívemet ide, Önök elé. Például gyönyörűek a lökhárítók, csodás, ahogy domborodik, hajlik a krómozott lemez, szobrok ezek, örökké ragyogó emlékművei a fél évszázaddal ezelőtti autótervezőknek. És ezek még csak azok az alkatrészek, amik arra valók, hogy megvédjék a sérüléstől a többit!
Látják azokat a krómszegélyes íveket a kerekek felett? Az első a motorháztető, a hátsó a csomagtérfedél ívét követi le, és még az sem baj, sőt, hogy a lemez hurkái betolakodnak a kerékjárati ívekbe. Az egyszerre szögletes és ívelt hűtőmaszk? A hatalmas krómcsillag a körben, két krómszárnnyal? Mmm! Minden részlet annyira tökéletes, hogy úgy érzem, a tank töltőnyílását direkt azért oldották meg ilyen rondán, hogy valamibe azért bele lehessen kötni.
A 190SL belseje más világ, nem olyan kortalanul gyönyörű, mint a karosszéria, inkább muzeálisan szép. Három szín, a kormány, a váltógomb, a kapcsolók, az ülés- és ajtókárpit csontfehérje, a műszerfal bordó lakkozása és a ragyogó króm határozza meg a hangulatot: sportos, elegáns, vidám. Számtalan apró különlegesség villan meg a legszokatlanabb helyeken: ki hallott már olyat, hogy egy autón szép legyen az ülés zsanérja? Krómtól csillogjon a váltó gumiszoknyája alatti tömb? Láttak már valaha szép térképlámpát, kívánatos, bőrkárpitos fedelű hamutartót? És ez a csodás öreg Becker Europa?
Az enteriőr szépsége mellé komfort is társul. Az apró ülés kényelmes, sokkal jobban tart, pihentet, mint kis mérete sejteti. Hely is van bőven. Kétüléses európai létére terebélyes csomagtartót, a könyöklők alatt hatalmas ajtózsebeket, az ülések mögött nagy kárpitozott zugot, sőt, a padlószőnyeg kis csapóajtaja alatt még öblös rejtett üreget is kínál a pakknak a Mercedes.
Hidegzuhany
A legpatinásabb gyártó, a Mercedes-Benz képes volt '63-ban olyan autót készíteni, aminek mind motorháztetejét, mind csomagtérfedelét pálcával, kézzel kell kitámasztani. Ebben a veterán-sorozatban nem győzök áradozni a múlt mérnökeinek kreativitásáról, még a szovjet csodák fedelei is maguktól kiakadnak-beakadnak, erre ez a csudaszép Merci meg pálcás. Piha.
Számos érdekes apró részletet rejt a műszerfal. Szépek az órák, bár elhelyezésük meglehetősen ötletszerű: a két nagy műszer, a 7000-ig skálázott, de 5500-tól már piros mezős fordulatszámmérő és a mérföldben számoló sebességmérő alatt a kormánytól balra került az olajnyomásmérő (amerikai importautó: ez is fontláb per négyzetmiatyánkban számol) és a vízhőfok-mérő, balra a benzinóra. Az időórát a kesztyűtartó (kulccsal zárható, persze, hisz ez kabrió) ajtajába illesztették, szép, míves darab.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
A Ford megkezdte az alkudozást
A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
