A Cee'det nagyon kitalálták a Kiánál. Nem állította el a lélegzetet, de kellemesen semleges, európai formavilágához nehezen kikezdhető minőség járult – én általában a Cee'det ajánlottam, ha valaki alsó-középkategória ügyben kért vásárlási tanácsot.
A hét éves garanciát el lehetett intézni annyival, hogy persze, de akkor hét év alatt mennyit keres a Kia a kötelező szervizeken, egyébként a Cee'den nem igazán lehetett fogást találni. 3,5 millió forintért többet adott, mint bárki más – lehet persze, hogy valami undort keltő betegségben szenvedő szerencsétlen alsó-közép autó papíron jobb vétel volt, de még az is valószínűtlen.
Az európai bemutatón Benny Oeyen, a Kia frankfurti központjából érkezett európai marketing- és termékfejlesztési igazgató hangsúlyozta, hogy a Cee'd a legfontosabb Kia, ezzel akarják végrehajtani az európai áttörést. Európában formatervezték, Európára szabták a műszaki tartalmat, ami persze olyan, mint az európai konyha, hiszen nem mindegy, hogy rénszarvaspörkölt, vagy olívás spagetti. A lényeg, hogy európai vásárlókon tesztelték és európai utakra, klímákra fejlesztették (trópus és sivatag kimaradt). És kizárólag Európában gyártják, itt a szomszédban, Zsolnán. És ez volt az első koreai autó, ami öt csillaggal végzett az Euro NCAP-törésteszten. 363 ezret adtak el belőle, amiből negyedmillió fut Nyugat-Európában.
Vladislav Alexiev termékmenedzsernek jutott a kemény feladat: úgy adni elő egy faceliftet, mintha bármi érdemi változás lenne az autón. Egyébként a frissítés adta lehetőségből kihozták a maximumot – nem csak a ködlámpát cserélték le sunyin valami nagyobb Kiáéra, hanem gyakorlatilag mindent, amit ilyenkor a legdrágább elemek, a karosszéria variálása nélkül lehet. Hűtőrács, lökhárító, lámpák, műszerfal kormányostul, üléskárpitok, és persze jön három új felni, meg öt – nem különösebben izgalmas – új szín. A régi palettáról viszont marad a három legnépszerűbb árnyalat.
Vladislav Alexiev ezeket becsülettel fel is sorolta, természetesen megfelelő mennyiségű rizsával, melyből a stronger road presence maradt meg bennem, ami szó szerint erősebb országúti jelenlétet jelent. Mennyire vesznek észre minket az úton; egy tízes skálán mondjuk a Lamborghini Murciélago a 10 pont, a Suzuki Wagon R+ az 1. A Kia Cee'd eddig is valahol középtájt volt, ezután is ott lesz. Ami nem baj, hiszen a Cee'det nem a road presence-e miatt szerettük, hanem szinte minden másért.
A lényeget gyorsan elmondom, mert a többi részletkérdés: ne hagyják, hogy a Kia szalonok hétpróbás értékesítői lukat beszéljenek a hasukba, és bármi mást sózzanak önökre, mint az alap Cee'd az 1,4-es motorral, klímával. Ami egyébként most százezerrel kerül többe, mint 2006-ban, de ez a 3-4% biztosan kevesebb, mint az infláció.
Szóval egy alap Cee'd gyakorlatilag mindent tud, szervokormány, négy automata villanyablak, mégpedig fel-e automata, nem ám, mint zsugori uraméknál, függönylégzsák, ilyesmi, ez 3,6 millióért több mint méltányos.
Amit lehagyható róla, az az alumínium keréktárcsa (plusz százezer forint), ami pedig megfontolandó, a 170 ezer forintos biztonsági csomag, amiben nemcsak fékasszisztens és ESP van (kiául VSM), de még az a vicces kormányszervo-játék is benne van, amin a jelenlegi 3-as BMW-nél álmélkodtunk el első ízben: vészhelyzetben az autó nem kormányoz helyettünk, de a kormányzás könnyítésével-nehezítésével jelzi, mit kéne csinálnunk. Nem piti, hogy már ez is megérkezett az alsó középkategóriába.
A Cee'dben is van ma már stop-start rendszer, amit biztos, ami biztos, itt ISG-nek hívnak (Idle Stop and Go). A dán piacon alap lesz az ISG, Oroszországban viszont az aktív népesség frászt kap, ha a mínusz 40 fokban leállogat neki a motor, úgyhogy ott csak rendelésre lesz. Na de a lényeg, hogy a schwechati reptéren, ahová persze nem repülővel jutottunk, hanem minden idők legnyomorúságosabb kisbuszával (Isuzu) és leghalvérűbb pilótájával, folyamatos közveszélyt okozva 80-nal az autópályán, hogy előzésre kényszerítsük az összes kamiont, de végül azért csodával határos módon, másfél órás késéssel megérkeztünk, és elvittünk egy 1,6-os Cee'det, kézi váltóval, 17 colos felniken.