Ökoterror Ford módra

Bemutató: Ford Focus Econetic 1.6 TDCi (2009)

2009.12.08. 07:00 Módosítva: 2009.12.08. 11:27

Ferihegyen, az indulási oldalon vakartam meg először gondterhelten a fejem. Mi is az érdekes ebben az autóban? Olyan keveset fogyaszt, hogy kiesik a szemed, mondta Varga Zsombor, nem fogják kitalálni, a PR-osztályról. Hát jó, akkor jöjjenek az izgalmak.

Tesztút Nizza környékén? Oké, az utak szépek, simák, kanyargósak, a nap süt, a kilátás hihetetlen, a tenger sima, az égen bárányfelhők, a rétek levendula illatban fürdenek, ismeretlen színes madarak repülnek ágról ágra, két kolléga pedig elhúz Saint Tropez-be, mert valami internetes játék miatt le kell fényképezkedniük a Luis De Funes-féle csendőrőrs előtt. De mi az érdekes egy ilyen tesztvezetésben?

A Focus II. öreg motoros már, de kívül nekem még mindig nagyon tetszik: Murat Güler öt éve finom, időtálló formát alkotott. Mai receptorokkal érzékelve az autó már nem is érződik olyan nehézkes ökörnek, mint a megjelenésekor, mert persze közben nőtt a többi autó. A belseje is jó, bár az ajtókon a szürke műanyag betét a fekete műanyagok között már elég hjundájos. Már elnézést a Hyundai-tól, mert már ők se nagyon követnek el ilyen hibákat.

Vezetni változatlanul jó, de a Ford nem akarja kivárni a pár hónapos marketing-vákuumot, ami az új Astra dicsőséges menetelésének kezdete és a Focus III. detroiti bemutatója között van, csinálnak hát egy jó kis premiert az Econetic Focus-nak. A prezentációt Daniel Kok, a start-stop rendszer globális felelőse tartja, így nyilván ugyanő adta ki a feladatot valamelyik fordos újoncnak, hogy az előadás fenntartható fejlődésről szóló részéhez fotózzon már szélerőműveket, mert a karcsú oszlopokon pörgő fehér propellerek képe nélkül manapság már nincs autóbemutató. Szóval felelősség a környezetért.

A Ford például feleannyi vizet használ az autógyártáshoz most, mint nem emlékszem, mikor. Viszont 2006. és 2020. között 30%-kal fogják csökkenteni a Ford összesített CO-lábnyomát, bár nem tudom, hogy ez az autópalettára értendő-e, vagy a gyárak, autószalonok, vaskohók és a szállítási feladatok is benne vannak-e. Furcsa, de Kok tényleg úgy adja elő a motorfékes üzemmódban történő akkutöltést, mintha valami világújdonság lenne, bár az újságírók között mindig van valami új hús a színes életmód-magazinoktól, tehát akár be is következhet a mém örvendetes szaporodása.

A lényeg, hogy nincs zöldebb dolog, mint amikor nem használunk feleslegesen egy autót. Például az, amikor én éjjel kimegyek a Cougarral az M0-sra, hogy rotyogjak egy kicsit, meg próbálgassam a váltót és a Vanishing Point-motorhangot, miközben alkalmanként másfél centivel kerül balra a benzinszint-mutató – hát az nagyon nem zöld, lássuk be. Az örömautózás úgy általában nem zöld – hogy viszont akkor milyen színű a zöld ellentéte, azt nem tudnám megmondani, de a kék biztos nem. Nem megyünk tehát örömautózni, sőt, ha az autónkhoz a felesleges macera és vegzálás képe társul, hát szívesebben használjuk a közösségi közlekedést, valahányszor megtehetjük.

A Ford Econetic pedig a Honda Insighthoz hasonló ökoterrorral próbálja elvenni a kedvünk – na nem az autózástól általában, csak attól, hogy örömünk leljük benne. A kilométeróra kijelzője három kategóriában pontoz minket. Az egyik ikon a váltóhasználatot értékeli, váltókulissza a jele. A másik az előrelátást, amit két kuglibábu jelenít meg, persze távcsőnek van szánva, hiszen arra utal, hogy előrelátó módon idejében léptünk le a gázról, és általában sokat használjuk a motorféket.

Ennyi a szoftver.

Nem kívánt mellékhatás, hogy ha sok vezetőt sikerül megtéríteni az energiatakarékos vezetésnek, megfordul a trend, és egyre kevesebb lesz az udvarias sofőr. Az ökobunkó vezető ugyanis nem enged maga elé, hiszen lendületet veszít, nem áll meg a zebránál várakozó gyalogos előtt, szép is lenne, baszkikám, az két büntetőpont előrelátásból, szóval csak csörtet előre, mint egy vak orrszarvú, és tartja a lendületet, mindhalálig. Hiszen ha másként cselekszik, akkor az autó megbünteti.

Az oldalról ajánljuk

Most tied lehet az egyik legritkább Mazda MX-5
  • Hírek

Most tied lehet az egyik legritkább Mazda MX-5

Csak az Egyesült Királyságig kell érte menned.

március 5., 06:12
A Mercedes már dolgozik az AMG ONE utódján
  • Hírek

A Mercedes már dolgozik az AMG ONE utódján

Erre utal egy sejtelmes kép, valamint iparági források is.

március 5., 07:42
Baleset történt a Flórián téri felújításon, fél Budapest elesett
  • Hírek

Baleset történt a Flórián téri felújításon, fél Budapest elesett

Az sem járt jobban, aki az M3-as autópálya környékén szeretné megközelíteni a fővárost.

március 5., 09:04
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
  • Hírek

Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek

Továbbra is a Nettuno V6 az úr.

tegnap, 16:35
Egyre nagyobb vihart kavar a Tesla tőzsdei válsága
  • Hírek

Egyre nagyobb vihart kavar a Tesla tőzsdei válsága

Fokozódik az idegesség.

március 5., 06:12
Ősztől nemcsak a gyomrodat, hanem a villanyautódat is töltheted a KFC-nél
  • Hírek

Ősztől nemcsak a gyomrodat, hanem a villanyautódat is töltheted a KFC-nél

Az áramot nem kosárban adják.

március 5., 10:19
Külföldi nyaralásra kötöttem biztosítást, de itthon égett ki az autóm
  • Közélet

Külföldi nyaralásra kötöttem biztosítást, de itthon égett ki az autóm

A biztosító nem akar fizetni, érdemes perelni?

március 5., 06:11
Ennél menőbben nem lehet megünnepelni a Porsche 912 hatvanadik születésnapját
  • Hírek

Ennél menőbben nem lehet megünnepelni a Porsche 912 hatvanadik születésnapját

A magyar KAMManufaktur kitett magáért.

március 4., 17:35
A gatyáját is kifizette olvasónk, pedig ha OT rendszám, akkor kedvezményes biztosítás!
  • Közélet

A gatyáját is kifizette olvasónk, pedig ha OT rendszám, akkor kedvezményes biztosítás!

Az OT plakett kiváltásával automatikusan jár a kedvezményes KGFB is. Csak az időzítés nem mindegy.

március 4., 06:02
Javítják a burkolatot, sávzárásra kell számítani az M0-son
  • Hírek

Javítják a burkolatot, sávzárásra kell számítani az M0-son

A halásztelki csomópont térségében, az M1-es autópálya irányába.

március 4., 06:02
Külön sávot kapnak a telekocsik és buszok a párizsi körgyűrűn
  • Hírek

Külön sávot kapnak a telekocsik és buszok a párizsi körgyűrűn

Csak a hétköznapi csúcsidőkben.

március 5., 11:36
Nem lehet leszoktatni az embereket az autózásról, ezt már a környezetvédők is látják
  • Hírek

Nem lehet leszoktatni az embereket az autózásról, ezt már a környezetvédők is látják

Meglepő mondás a fő környezetvédőtől. Kérjük vissza a szedánokat!

március 4., 06:02
Íme az uniós terv a feltápászkodásra, Magyarországnak is jó lehet
  • Hírek

Íme az uniós terv a feltápászkodásra, Magyarországnak is jó lehet

Uniós hátszelet kaphat az akkumulátorgyártás.

március 4., 18:03
Joggal lehetett volna az Év Autója
  • Tesztek

Joggal lehetett volna az Év AutójaTeszt: KIA EV3 Long Range Earth Plus

Tisztességes valós hatótávjával máris felfelé lóg ki a sorból, és ez nem minden.

március 4., 16:38
Új elektromos modelljéről tett közzé fotókat a Mercedes
  • Hírek

Új elektromos modelljéről tett közzé fotókat a Mercedes

Az elektromos SUV még álcázva futja a tesztköröket, de a lényeg már látszik.

március 5., 12:33
Magyarországra érkezik a Chery második modellje, pedig még az elsőt sem láttuk
  • Hírek

Magyarországra érkezik a Chery második modellje, pedig még az elsőt sem láttuk

A Tiggo 7 és a Tiggo 8 az idei év második feltől lesz kapható.

március 4., 13:05
Minden negyedik ellopott autó Toyota Land Cruiser volt Japánban
  • Hírek

Minden negyedik ellopott autó Toyota Land Cruiser volt Japánban

A tízes toplistán csak Toyoták és Lexusok vannak.

március 4., 14:30
Az egyik Yaris széttép, a másik meg ritkább, mint egy Bugatti
  • Tesztek

Az egyik Yaris széttép, a másik meg ritkább, mint egy Bugatti

Bő 20 évvel ezelőtt is volt turbós Toyota Yaris, de az nem volt annyira brutális, mint napjainkban.

március 4., 13:33
Másfél milliárd eurós hátbaszúrást kapott a Maserati
  • Hírek

Másfél milliárd eurós hátbaszúrást kapott a Maserati

Et tu, mi fili, Stellantis?

március 4., 09:06
Extra pénzért árulna utólag aktiválható hatótávot a Rivian
  • Hírek

Extra pénzért árulna utólag aktiválható hatótávot a Rivian

Ez úgy lehetséges, hogy a Large+ akkumulátor teljesen megegyezik a Max változattal, ám előbbi kapacitását szoftveresen korlátozták.

március 4., 12:05
Trump vámjai miatt akár 4,5 millió forintos áremelkedés jöhet az amerikai autópiacon
  • Hírek

Trump vámjai miatt akár 4,5 millió forintos áremelkedés jöhet az amerikai autópiacon

A vámok emelése kéz a kézben jár az árak emelkedésével, amely az autóiparban járhat a legsúlyosabb következményekkel.

március 4., 10:17
A Polestar nagyot kaszált a Tesla iránti közutálatból
  • Hírek

A Polestar nagyot kaszált a Tesla iránti közutálatból

Kaptak az alkalmon.

március 4., 15:53
Farizon V6E és SV
  • Tesztek

Farizon V6E és SV

március 5., 10:55
Mercedes GLC EQ álcázva
  • Hírek

Mercedes GLC EQ álcázva

március 5., 11:14
Tatabányai ingyen tnakolás
  • Hírek

Tatabányai ingyen tnakolás

március 5., 07:10
Jeep Compass részletek
  • Hírek

Jeep Compass részletek

március 5., 13:12
Audi A6 Avant (C9) - 2025.
  • Hírek

Audi A6 Avant (C9) - 2025.

március 5., 11:39
Chery Tiggo 8
  • Hírek

Chery Tiggo 8

március 4., 10:31
KAMM 912c 60th Edition
  • Hírek

KAMM 912c 60th Edition

március 4., 14:01