Ökoterror Ford módra

Bemutató: Ford Focus Econetic 1.6 TDCi (2009)

2009.12.08. 07:00 Módosítva: 2009.12.08. 11:27

Ja, a harmadik értékelési kategória az autópálya-menet, azt sajnos nem értettük, hogyan működik, hiszen egy autópályán megy az ember 130-cal, oszt' annyi. Telek kollégának viszont szűk 80 kilométer alatt sikerült megkapnia az autótól EKO-Champion kitüntetést, le is fényképezte a mobiljával, hátha nem hisszük el. Igaz, arról nem számolt be, hogy az autó hifirendszerén felcsendült-e automatikusan Greenpeace himnuszának híres kezdősora, a Halál minden buzi autóversenyzőre.

A hardver legnagyobb dobása az alacsony feszességű FEAD, a generátor ékszíjtárcsájának szabadonfutója, ami miatt nem kell úgy megfeszíteni az ékszíjat, mint egyébként, hogy a motor hirtelen nyomatékváltozásai ne vezessenek kopáshoz. A laza ékszíj pedig üzemanyag-megtakarítást jelent, a Ford számításai szerint egy százaléknyit.  Az ötfokozatú váltó áttételeit a 3-4-5. fokozatokban hosszabbra vették, így kisebb a fordulatszám, a zaj, és úgy lehet fogyasztást csökkenteni, hogy megspórolnak egy hatgangos váltót. És természetesen Michelin Energy Saver gumikat használnak, melyekkel újabban állítólag már fékezni is lehet.

A TDCi dízelt átdolgozták, újak az injektorok, a szívócső, a kipufogórendszerbe oxigénszenzor került és szériatartozék lett az adalékanyagot nem igénylő részecskeszűrő, aminek nem sokat tudtunk meg a működéséről. A karosszéria jobb aerodinamikája érdekében a Focus Econeticet elöl-hátul leültették (10 illetve 8 milliméterrel), az alsó légbeömlő szélét pedig takarólemezekkel burkolták. Meg a BP fejlesztett alacsony viszkozitású motorolajat. És persze van váltásra figyelmeztető zöld nyíl is, ami kizárólag a felfelé váltásra figyelmeztet, a köhögő-csörgő motorhang nem tűnik fel neki. Ettől a vezetési stílustól jellemzően úgyis a garanciaidő leteltével hullik szét a motor, miért is izgatná magát.

Maga a motor egyébként jó, ezzel a 109 lóerővel szépen lehet autózni, csak a 4,5 literes gyári vegyes fogyasztási adat nem lesz meg soha, így értelemszerűen a 99 grammos szénkibocsátás is irreális. De egyébként az 5,5-ös vegyes fogyasztás se rossz, tehát nincs a Focus Econetic-kel a világon semmi gond, csak hát manapság egy kisdízel keveset szokott fogyasztani. A BMW 318d stop-startos változatával például minden csészelevél-gyűjtögetés nélkül is elvoltam városban 5,5 liter gázolajjal. Na bumm.

Az igazán szomorú, vagy inkább érthetetlen nem az, hogy a Focus Econetic minden emberi számítás szerint képtelen lesz tartani a gyári fogyasztási adatokat, ahogy természetesen az emissziósakat sem. Hanem az ára. Egy 1,6-os kisdízel nagyobb autót is elvonszolt már, hát nem csoda, hogy simán megbirkózik egy Focus-szal is. Az is tiszta sor, hogy egy 1,6-os turbódízel keveset fog fogyasztani. Néhány apró trükkel esetleg még kevesebbet. Lelki terrorral meg szinte borítékolni lehet a sikert – nem az elsöprő fajtából persze, de a fogyasztás lefaragásában minden csepp számít.

Na de a hírek szerint körülbelül háromszázezer forint lesz az Econetic verzió felára. Ebben a Start-Stop rendszer miatt van egy erősebb indítómotor. Nem plusz egy indítómotor, csak egy erősebb, strapabíróbb. Mennyi annak a pluszköltsége? Harmincezer? Van még a kiegészítő akkumulátor, arra mennyit szánjunk, hangsúlyozottan beszerzési áron, de azért bőven számolva? Húsz? Aztán a szabadonfutó ékszíjtárcsa, arra mennyit ajánlunk meg? Tízezerből még egyetlen darabot is bőven legyárt nekünk az esztergályos.

A számítógépes ökoterror-programra értelemszerűen nem bírok több költséget megszavazni, mint autónként tíz forint, de mondjuk, legyen ötezer, hogy hangozzon már az egész úgy, mint egy önkormányzati közbeszerzés. Aztán ott van még a két műanyag lap az autó alján, és azt hiszem, vége. Ez annyi mint, igen bőven, közbeszerzésesen számolva 65 ezer, felfelé kerekítve 100. Akkor pedig kicsit vastagon fogott a ceruza a Ford haszonkulcs-ügyosztályán, bár a Ford amúgy is az életképesebb cégek közül való: kívánom, hogy sikerüljön nekik rengeteg Econetic eladása. Nekem kicsit sikerült elvenni a kedvem az autózástól, ennyivel is zöldebb hely lett a Föld bolygó.

Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?

Tegye meg a publikáció blogposztján!

Az oldalról ajánljuk

Most tied lehet az egyik legritkább Mazda MX-5
  • Hírek

Most tied lehet az egyik legritkább Mazda MX-5

Csak az Egyesült Királyságig kell érte menned.

március 5., 06:12
Baleset történt a Flórián téri felújításon, fél Budapest elesett
  • Hírek

Baleset történt a Flórián téri felújításon, fél Budapest elesett

Az sem járt jobban, aki az M3-as autópálya környékén szeretné megközelíteni a fővárost.

március 5., 09:04
A Mercedes már dolgozik az AMG ONE utódján
  • Hírek

A Mercedes már dolgozik az AMG ONE utódján

Erre utal egy sejtelmes kép, valamint iparági források is.

március 5., 07:42
Egyre nagyobb vihart kavar a Tesla tőzsdei válsága
  • Hírek

Egyre nagyobb vihart kavar a Tesla tőzsdei válsága

Fokozódik az idegesség.

március 5., 06:12
Ősztől nemcsak a gyomrodat, hanem a villanyautódat is töltheted a KFC-nél
  • Hírek

Ősztől nemcsak a gyomrodat, hanem a villanyautódat is töltheted a KFC-nél

Az áramot nem kosárban adják.

március 5., 10:19
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
  • Hírek

Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek

Továbbra is a Nettuno V6 az úr.

tegnap, 16:35
Külföldi nyaralásra kötöttem biztosítást, de itthon égett ki az autóm
  • Közélet

Külföldi nyaralásra kötöttem biztosítást, de itthon égett ki az autóm

A biztosító nem akar fizetni, érdemes perelni?

március 5., 06:11
Íme az uniós terv a feltápászkodásra, Magyarországnak is jó lehet
  • Hírek

Íme az uniós terv a feltápászkodásra, Magyarországnak is jó lehet

Uniós hátszelet kaphat az akkumulátorgyártás.

március 4., 18:03
Javítják a burkolatot, sávzárásra kell számítani az M0-son
  • Hírek

Javítják a burkolatot, sávzárásra kell számítani az M0-son

A halásztelki csomópont térségében, az M1-es autópálya irányába.

március 4., 06:02
Ennél menőbben nem lehet megünnepelni a Porsche 912 hatvanadik születésnapját
  • Hírek

Ennél menőbben nem lehet megünnepelni a Porsche 912 hatvanadik születésnapját

A magyar KAMManufaktur kitett magáért.

március 4., 17:35
Külön sávot kapnak a telekocsik és buszok a párizsi körgyűrűn
  • Hírek

Külön sávot kapnak a telekocsik és buszok a párizsi körgyűrűn

Csak a hétköznapi csúcsidőkben.

március 5., 11:36
Joggal lehetett volna az Év Autója
  • Tesztek

Joggal lehetett volna az Év AutójaTeszt: KIA EV3 Long Range Earth Plus

Tisztességes valós hatótávjával máris felfelé lóg ki a sorból, és ez nem minden.

március 4., 16:38
Új elektromos modelljéről tett közzé fotókat a Mercedes
  • Hírek

Új elektromos modelljéről tett közzé fotókat a Mercedes

Az elektromos SUV még álcázva futja a tesztköröket, de a lényeg már látszik.

március 5., 12:33
Nem lehet leszoktatni az embereket az autózásról, ezt már a környezetvédők is látják
  • Hírek

Nem lehet leszoktatni az embereket az autózásról, ezt már a környezetvédők is látják

Meglepő mondás a fő környezetvédőtől. Kérjük vissza a szedánokat!

március 4., 06:02
A gatyáját is kifizette olvasónk, pedig ha OT rendszám, akkor kedvezményes biztosítás!
  • Közélet

A gatyáját is kifizette olvasónk, pedig ha OT rendszám, akkor kedvezményes biztosítás!

Az OT plakett kiváltásával automatikusan jár a kedvezményes KGFB is. Csak az időzítés nem mindegy.

március 4., 06:02
A Polestar nagyot kaszált a Tesla iránti közutálatból
  • Hírek

A Polestar nagyot kaszált a Tesla iránti közutálatból

Kaptak az alkalmon.

március 4., 15:53
Magyarországra érkezik a Chery második modellje, pedig még az elsőt sem láttuk
  • Hírek

Magyarországra érkezik a Chery második modellje, pedig még az elsőt sem láttuk

A Tiggo 7 és a Tiggo 8 az idei év második feltől lesz kapható.

március 4., 13:05
Trump vámjai miatt akár 4,5 millió forintos áremelkedés jöhet az amerikai autópiacon
  • Hírek

Trump vámjai miatt akár 4,5 millió forintos áremelkedés jöhet az amerikai autópiacon

A vámok emelése kéz a kézben jár az árak emelkedésével, amely az autóiparban járhat a legsúlyosabb következményekkel.

március 4., 10:17
Minden negyedik ellopott autó Toyota Land Cruiser volt Japánban
  • Hírek

Minden negyedik ellopott autó Toyota Land Cruiser volt Japánban

A tízes toplistán csak Toyoták és Lexusok vannak.

március 4., 14:30
Az egyik Yaris széttép, a másik meg ritkább, mint egy Bugatti
  • Tesztek

Az egyik Yaris széttép, a másik meg ritkább, mint egy Bugatti

Bő 20 évvel ezelőtt is volt turbós Toyota Yaris, de az nem volt annyira brutális, mint napjainkban.

március 4., 13:33
Másfél milliárd eurós hátbaszúrást kapott a Maserati
  • Hírek

Másfél milliárd eurós hátbaszúrást kapott a Maserati

Et tu, mi fili, Stellantis?

március 4., 09:06
Extra pénzért árulna utólag aktiválható hatótávot a Rivian
  • Hírek

Extra pénzért árulna utólag aktiválható hatótávot a Rivian

Ez úgy lehetséges, hogy a Large+ akkumulátor teljesen megegyezik a Max változattal, ám előbbi kapacitását szoftveresen korlátozták.

március 4., 12:05
Tatabányai ingyen tnakolás
  • Hírek

Tatabányai ingyen tnakolás

március 5., 07:10
Farizon V6E és SV
  • Tesztek

Farizon V6E és SV

március 5., 10:55
Mercedes GLC EQ álcázva
  • Hírek

Mercedes GLC EQ álcázva

március 5., 11:14
Jeep Compass részletek
  • Hírek

Jeep Compass részletek

március 5., 13:12
Audi A6 Avant (C9) - 2025.
  • Hírek

Audi A6 Avant (C9) - 2025.

március 5., 11:39
KAMM 912c 60th Edition
  • Hírek

KAMM 912c 60th Edition

március 4., 14:01
Chery Tiggo 8
  • Hírek

Chery Tiggo 8

március 4., 10:31