A prémium autók lassabban öregszenek. Míg az áruk fénysebességgel zuhan, a használati értékük még bő tíz év múlva is megmarad, nem is értem, eddig miért nem jutott eszébe másnak az, ami a VAG-nek. Nagy pénzt mernék tenni rá, hogy működni fog a dolog, sőt, arra is, hogy hagyományt teremt.
Jártunk a bemutatón, sőt, már tesztautót is nyüstöltünk, igaz, az egy dízel változat volt. Ha valaki esetleg mégis most találkozna először az Exeóval, dióhéjban annyit kell tudnia, hogy ez a kocsi valójában az előző Audi A4, csak kapott új orr- és farrészt.
Sokak szerint még szebb is lett, mint az eredeti. A teszthét alatt azt tapasztaltam, hogy bár mindenki szereti a luxust, a kényeztetést, mégis sok emberben van némi viszolygás a prémium márkák felé, fensőbbségesnek, ennélfogva ellenszenvesnek tartják őket, ezért nem szívesen látnák magukat egy prémium modell volánja mögött. Az Exeóval szemben azonban senkinek nem voltak fenntartásai.
Meg aztán a luxus bizony drága is. Magától értetődő, hogy az Audit vesszük górcső alá. Szerencsére alulmotorizált 1,6-ost már nem árulnak, a belépő modellben 120 lóerős, 1,8-as TFSI motor és kézi váltó van, és 8,1 millióba kerül. Ugyanennek a motornak a 160 lóerős változatával, még mindig kézi váltóval az A4 már 8,87 milliót kóstál, és a 136 lovas, kétliteres dízel is majdnem ugyanennyibe kerül, 8,53 millió forint az ára.
No, és akkor vizsgáljuk meg az Exeót, ami – a lámpáit meg a hűtőrácsát leszámítva – egy igazi, hús és vér Audi A4, még akkor is, ha előző generációs. Ebből vehetünk 1,6-ost, lomha lesz, de ha az audisoknak megfelelt annyi éven át, valószínűleg a seatosok sem fognak panaszkodni, pláne, mivel mindössze 5,5 millió az ára, vagyis bár 20 lóerővel gyengébb, 2,6 millióval olcsóbb az aktuális belépő A4-nél. A kétliteres, 143 lovas dízel ára alsó hangon 6,75 milla, a 150 lóerős benzinesből már nem vehetünk fapadost, ennek megfelelően alakul az ára is: 7,6 millióba kerül, ami már nem olyan kevés, de még mindig messze van a 8,87-től.
A tesztautó 200 lóerős, 280 Nm csúcsnyomatékú, kétliteres TSI motorja a legerősebb, amit jelenleg az Exeóhoz választhatunk, ennek függvényében természetesen ez a legdrágább modell a palettán. Nem fogják kitalálni, mennyibe kerül. Szinte fillérre ugyanannyi az ára, mint a belépő A4-esnek.