Dehogy éri meg – mégis jó!

Megvolt: Toyota iQ 1.3 VVT-i

2010.02.01. 06:23

Adatlap Toyota Iq iQ 1,33 Dual VVT-i - 2009

  • 1329 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 98 LE @ 6000 rpm
  • 123 Nm @ 4400 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    11.8 másodperc
  • Végsebesség:
    170 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    4.8 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    5.9 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    4.2 l/100km
  • 3 940 000 Ft

Amikor az Auris megjelent, nem értettük, hogy hová tűntek a zsenik a Toyotától. Hát kérem, épp az iQ-t tervezték.

A dízel iQ már járt nálunk, de valahogy kimaradt az életemből, ezért aztán amint megérkezett, gyorsan lecsaptam erre a benzinesre. Mindenki dicsérte, és mint utólag kiderült, ha nagyon kötözködős hangulatban vagyok, akár három hibáját is fel tudnám sorolni. Pedig nem vagyok a műfaj nagy barátja. Legalábbis addig nem voltam az, amíg a városi tökmagautók egyet jelentettek a Smarttal. És azért nem voltam odáig értük, mert nem láttam alátámasztva az árukat. Igaz, a második generáció már nem olyan gagyi, mint az első kiadás volt.

Aztán mostanra a Toyota alaposan megrágta ezt a minikocsi kérdést, majd kiköpte ezt, és meglepődtem, hogy mennyire jó a végeredmény. Annyira, hogy még az árát is elfogadhatóbbnak találtam, ha egy olyan világban gondolkodunk, ahol egy család a jövedelméből el tud költeni 3,5-5 milliót egy második autóra. Vagy a jól szituált szülők egyetemista gyereke első kocsira. Eddig Minit, Fiat 500-ast, netán Alfa Mitót, vagy Smartot vett. Mostantól törheti a fejét, alaposan. Hogy min? Egy Aygón? Ugyan, az a marketingajándék-kategória ehhez képest. Az iQ kicsi, de valóban tud annyit, mint egy jó autó.

Leszámítva a hosszát. De ez a vezetőülésből nem látszik, ha előre nézünk. Nekem határozottan olyan érzésem volt már az első pillanatban, mintha autóban ülnék, és nem egy emberszállító kapszulában. Sőt, határozottan Urban Cruiser déjà-vu kerített a hatalmába, mert nagyjából ugyanúgy áll a szélvédő és a két tetőoszlop.

Grafikusunk, Tom el is készítette az Urban Cruiser zsugorításával az iQ-t. A közepéből kellett kivágni egy darabot, meg picit tömpébbre vágni az orrát és a popóját. Szép munka, nem?

Nem állítom, hogy ez műszakilag megállja a helyét, de tény, hogy maga az a hasáb, amiben ülünk, nagyon hasonló a városi terepjáróéhoz, csak rövidebb. Gondolom, ez az autógyártásban nem úgy működik, mint a repülőknél, ahol bevett dolog a cső hosszával variálni. Így születik ugyanakkora fesztávval az Airbusnak a rövid A318-tól a hosszú A321-ig egy csomó altípusa.

Viszont az mégis jó dolog, hogy a két első ülés normális távolságra van egymástól, de az ablakra sem vagyunk rátolva. Vagyis elfér két széles ember is. A hátsó székek nagyjából annyira hasznosak, mint a Porsche 911-esben: semennyire. Persze Houdini mai utódai betuszkolhatók az anyósülés mögé, amit jól rátolhatunk a műszerfalra, hogy legyen egy 27-es cipőnyi lábtér. A vezetőt ellenben lehetetlen annyira előrepasszírozni, hogy ember beüljön mögé. Ezek a realitások, én kapásból úgy közlekedtem vele, hogy lehajtottam a hátsó székeket, így már lett egy kisautónyi csomagtartó, és slussz. Megmondtam a feleségemnek, hogy most pár napig ne tervezzen menést a gyerekkel, amíg az autónk az irodánál parkol.

Hát ezért nem jó első autónak.

De másodiknak fantasztikus. Egyrészt felszámolja azt a gyomorgörcsöt, ha be kell menni a belvárosba, szűk utcákon közlekedni és parkolni. Mert az iQ elképesztően apró helyekre be tudja magát fúrni: ahová le lehet telepíteni két tojtojbudit, ott már az iQ is elfér. És elképzelhetetlenül pici helyeken is képes egy íven megfordulni. Tényleg könnyű jól éreznie magát az embernek, ha előtte valami nagy batárral járt.

Bár ezt nagyjából egy Smart is tudja.

A mi törpénk nagyobb

Nem bírtam megállni, hogy ne nézzem össze a Smarttal az iQ-t. Annyira hasonlónak tűnnek, de a Toyota jobban kigyúrta magát. A vicc az, hogy a Smartból a Brabust kell venni ahhoz, hogy azonos teljesítményű legyen (98 LE), alapból automatizált váltóval. Ha a Toyotát CVT automata váltóval venné az ember – és ebben lenne ráció egy városi járgánynál – már drágább a Smartnál.

Íme néhány paraméter:

  iQ 1.3 VVT-i* Smart fortwo Brabus
Hossz (mm) 2985 2695
Szélesség (mm) 1680 1559
Magasság (mm) 1500 1532
Tengelytáv (mm) 2000 1867
Fordulókör (m) 7,8 8,75
Csomagtartó (l) 26-238 220
Gyorsulás 0-100 (s) 11,8 (11,6)* 10,9
Saját tömeg (kg) 930 770
Végsebesség (km/h) 170 145
Ár (Ft) 3 940 000 (5 115 000)* 5 027 000

*zárójelben az automata váltós adat

Ugyanez szavakban, a fejszámolás ellenségeinek: a Toyota 29 centivel hosszabb, bár mint látjuk, ettől még nincs benne annyi hely, hogy valódi négyszemélyes autóként tekintsünk rá. Igaz, ilyesmi a Smartnál fel sem merül. Viszont a Smarttal még meg lehet kockáztatni egy keresztben parkolást, mert csak 2 méter 70 centis, és Winkler parkolós cikke óta tudjuk, hogy egy parkolóhely szélessége úgy 2,5 méter. Ennyit még kilóghat a feneke, pláne ha az orrával a padka fölé lógva nyerünk tíz centit. A Toyota három métere már épp sok ehhez.

Az iQ egyébként attól tűnik sokkal autóbbnak, hogy 12 centivel szélesebb, ami rengeteg. A magasságban nincs lényeges különbség, a 13 centivel nagyobb tengelytáv komolyabb stabilitást garantál nagy tempónál. Amire az iQ képes is (170 km/h a 145-tel szemben). Ellenben az iQ nehezebb másfél mázsával, ezért gyengébb a gyorsulása, de cserébe négy egyforma, hétköznapi méretű gumi kell rá, nem 225/35 R 17-es, mint a Brabus Smart hátsó kerekeire (bár a normál Fortwoké épelméjűbb méretű). Városban óriási előnye az ilyen pattanás méretű autóknak, hogy kis körön fordulnak. Az aktuális Smart nem rossz, de az iQ ebben az összehasonlításban agyonveri, egy méterrel.

Totalcar értékelés - Toyota Iq iQ 1,33 Dual VVT-i - 2009

9
TC

Zseniális tér, két főre, egészen rövidke autóban. Négy ezrelékes véralkoholszint felett már találni olyan részeget buli után, aki hajlandó beülni hátra, csak hogy hazavigyék. A benzinmotorral nem versenyautószerű, de döbbenetesen fordulékony, minőségi és tökéletesen megszünteti a „hol fogok leparkolni?”-gyomorgörcsöt. Csak azért nem öt csillag, mert havon minden magabiztosságát elveszti.

Népítélet - Toyota Iq

8,7
Nép
9
7.5
9
8.5
10

Az oldalról ajánljuk

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
A lázadóknak semmi esélyük
  • Tesztek

A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025

Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.

április 18., 06:32
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

április 17., 17:22
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

tegnap, 17:31
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
  • Szerelem

Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG

San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.

április 17., 17:15
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09