Egy gonddal megint kevesebb
Teszt: Chevrolet Cruze LT 2,0 D Aut
Adatlap Chevrolet Korea Cruze LT 2,0D aut - 2009
Isten irgalmazzon a biciklisnek, ha 45 fokos szögben sorolunk be egy útra, vagy nekünk, ha fél-hátulról nem biciklis jön, hanem teherautó. Semmit nem látni. A tükör csak egy viszonylag szűk sávot mutat, ha annál szélesebben, de még hátrafelé kell néznünk, hiába nyújtogatjuk a nyakunkat, alig látunk valamit. Megnéznék már egyszer egy jó kis EuroNCAP-statisztikát a modern karosszériák nagy holtterei miatti balesetek áldozatairól.
A kétliteres dízel, ha elvonatkoztatunk a hangjától, ezzel az automata váltóval tökéletes kombináció. A 150 lovas VCDi alapban nyilván nem rossz. A hirtelen padlógázra az automata késlekedésével súlyosbított turbólyuk is megvan. Hanem viszont a normális, taxis típusú közlekedésben elképesztő, hogy az automata mennyire alacsonyan tudja tartani a fordulatszámot – ebből a szempontból ez magasan a legjobb autó, amelyben az utóbbi években ültem. Korábban panaszkodtunk már ugyanerre a motorra kézi váltóval – hát erre nem fogunk.
Városban dinamikusan járhatunk vele anélkül, hogy 1500 fölé menne a fordulatszám – valami ilyesféle kombináció kéne a Captivába is, természetesen a nagyobb tömegre átreszelve. Leszámítva, hogy beee-beee, meeee-meee, hidegen is, melegen is hangos, de legfőképpen gyorsításnál hallatja hangját, még ha nem is forgatjuk 2000 fölé. Ha meg gyúrnának még egy kicsit hangszigetelésre, megölnék a használt Mercedesek piacát. (Pista vonatkozó összeesküvés-elmélete, hogy a halk Chevy-dízel is az Opelt veszélyeztetné.)
Beülünk, elindulunk, nyomjuk a gázt, ahogy szoktuk, aztán percről percre azt látjuk, hogy kevesebb is elég. Szenzációs a turbó, az elektronika és az automata váltó összehangolása. Országúton végül nem tudtam kipróbálni, mert épp ezen a hétvégén vált járhatatlanná az ország, de gondolom, 130 körül se működik máshogy. Az alacsony fordulatszám pedig azt ígéri, hogy a dízel nem hullik szét idő előtt, hogy az ember elveszítse a fogyasztásból (9,3 városban, nagy hidegben) eredő megtakarítást.
A takarékos dízel nagy hátránya a fűtésmentesség: mínusz 5 fok körül már kb. 20 perc kell, hogy bemelegedjen az autó, de meleg nem nagyon lesz. Én a klímát maximumra (HI) állítottam, lábra, és csak a ventilátort tekertem kicsit feljebb, ha már jött is valami meleg. De így sem nagyon sikerült a lábamat rendesen felmelegíteni. Ahogy kabrióba a klíma a kötelező extra, modern dízelt ülésfűtés nélkül nem szabadna venni. Vagy egy jó állófűtéssel, amellyel előre be lehetne melegíteni.
Az extrákhoz tartozik, hogy az első villanyablakok csak lefelé automaták – a GM biztos kipiackutatta, hogy a Cruze felfelé is automata villanyablakai elkannibalizálnák a vásárlókat az Astrától. Aki figyelemmel kísérte a Daewoo csődjét, tudja, hogy a bukást nem a rossz minőség okozta, épp ellenkezőleg: az önálló Daewoo épp arra ment rá, hogy rosszkor költöttek sokat fejlesztésre. Ennek gyümölcseit pedig most a GM aratja le: az Epica még csak egy kiváló autó volt bumfordi formatervvel, a Cruze viszont még jól is néz ki. Ha szedánra izgulnék és többet használnám városban, mint országúton, simán kéne.