Mióta André-Gustave Citroën feltalálta speciális, nyílfogazású fogaskerekét, megszoktuk, hogy az újdonságaikban mindig van valami meglepő. Amíg a C3-mal volt várandós a cég, számos pletyka röppent föl, hogy milyen forradalmi lesz a kisautó. A hangulatkeltés jogos: az előző hármas félresikerült, korai példányai alaposan megtépázták a márkanevet.
Ennek tükrében érthető a Citroën lépése: csináltak egy aránylag konzervatív, korrekt, kellemes autót. Formailag és technikailag is visszafogott, sőt, az elődhöz képest meg sem hízott. Egyetlen deviáns eleme az óriási szélvédő. 135 centi magas, az eddigi átlagos harmincfokos látószög helyett száznyolcat biztosít. Fantázianeve Zenith, és jogosan: nem csak a szemafort látjuk magunk fölött, hanem az este nyolckor az égbolt tetején pihenő Perszeusz csillagképet is.
Az üveg felső része sötétített, kibírhatatlan üvegházhatást gerjesztene a színezetlen felület. Persze aki nem bírja a napot, a feje fölé nyúlhat és előrehúzhatja a tetőkárpitot; ilyenkor a napellenzők is helyükre kerülnek. Női olvasóinkat előre lehűteném: ha tükör kellene, ne rángassák, a sminkelés fontos eszközét nem építették be. A hordozható citroënes sminktükör feláras, 8990 forintba kerül. Nem jófejség.
Annak ellenére, hogy ennyire hátracsúszott a C3 homloka, a merevségen nem érezni káros változást, pedig az A oszlop is meglepően karcsú, nem takar ki komplett óvodás csoportokat a kanyarban.
Most, hogy kitárgyaltuk a speckó, feláras szélvédőt, nagyjából végére is értünk a Citroën extravaganciájának. Ha az Unió közbenjárására nem pusztult volna ki mifelénk a cukorgyártás, komoly okunk lenne rettegni, hogy a szállítás közben berepül egy cukorrépa az ablakon – a pótlás nem lenne olcsó, nagyjából kétszáz bruttó a csereüveg.
A szélvédős számlától rettegők természetesen normál verziót is kérhetnek: abban a pillanatban átlagos, már-már unalmas autócskává változik a C3. Aki balga magyar szokás szerint ezüstmetálban rendeli, vessen magára – a Zenith vidámsága mellett én csak a gusztusos bugyikék színt tudtam igazán megkedvelni. De azt nagyon.
Férfiak és nők is utána fordulnak, annyira szokatlan árnyalat a mai szemnek. Pedig mennyivel szebb lenne a város, ha hasonló, színes kisautók cikáznának a körúton: istenigazából ez az, amire a C3 alkalmas.
A 207-es Peugeot padlólemezére épült autó mérete ideális, nem éri el a négy métert. A fordulóköre 10,17 méter, szűk városi utcákon is könnyen leparkolható. A kormány szervózását női alkarhoz méretezték, túl könnyen billegtethető a kasztni. A futómű hangolásába bele lehet kötni: a vadabb kanyarokban mintha nem lenne összhang az autó két vége között.
Az NCAP teszten négy csillagot kapott. Ne tessék megijedni, ennek nincs köze a törésteszthez: a menetstabilizáló nem széria, csak ezért. Az elektronikus sebességszabályozó viszont adott, igaz, elég fölöslegesnek tűnik.
A négyhengeres 1,6 HDI nem újdonság. Ismerjük mind a 90 lovát, dízel viszonylatban elég jó szerkezet. A váltófokozatok kiosztása szerencsés, alacsony fordulatú cirkálásban ugyanúgy partner, mint fürgébb közlekedésben. Kapcsolási érzetre a határon lebeg: nem gusztustalanul szivacs, de azért a gyurmázós mozgáson még lehetne mit tompítani. Maximális nyomatéka 215 Nm, ez már 1750-es fordulatnál jelentkezik – ezt kihasználva kellemes lendülettel haladhatunk, a fogyasztás is megmarad öt liter környékén.
Az autóra nyolcvanezer kilométerre korlátozott, négyéves garanciát adnak. Ez a jelenlegi konkurenciaharcban bátortalan, pedig nagyon jól összerakottnak érezni. Kívül-belül rendben van, jó az anyagválasztás, kellemes a kivitelezés, de nem kellemetlen a visszafogottság. Simán hihető, hogy a szélvédőt francia tervezte, de ha valaki a szemembe néz, majd azt mondja, a műszerfal megalkotójának keresztneve Hans-Jürgen és Alsó-Vesztfáliában született, azt is elhiszem. Amúgy nincs ezzel baj: nem kell okvetlen avantgárd térplasztikákat várni minden francia járműtől.
A csomagtartó háromszáz literes. A pereme a testes lökhárító miatt elég magas; biztos, hogy a háziasszonyok jobban örülnének egy mélyebb kivitelnek. A szőnyeg alá pótkereket is rejtettek, engem megnyugtat a defektsprével való trükközés megtagadása. A hasznos köbcentiket nem a kufferbe tették: a hátsó utasok lábtere nőtt. Ezzel párhuzamosan a jobb elsőn összeaszalták a kesztyűtartót, így nőtt a hely térdmagasságban – ha nagyra nő a kamasz fiú, anyuka alaposan előrecsúszhat.
A hifire elsőre azt mondanám, hogy egész jól szól, de amint az ember nekiáll autózni, a dízel szürke zajjal öli meg a melódiát. Annak ellenére, hogy a gyári sajtóanyagok kiemelik az extra szigetelést, elég hangos az egyhatos. Tipikus kerregés, nem kellemetlen, sőt talán van, aki szereti is – én mégis jobban örültem volna a 120 lóerős, amúgy zseniális, benzines 16V VTi motornak.
Az ülések kényelmesek, a tesztautónk Exclusive felszereltségi fokozatában magasságukban is állíthatók. A vidám kék színhez az én szememnek jólesett volna valami hasonló hangulatú kárpit, de a beltér tervezői nem így gondolták. A majd’ ötvenezer felárat jelentő könyöklő nem igazán szerencsés, az alkart rajta pihentetve nem esett jól piszkálni a váltókart. Lehajtva a kéziféket is felejtsük el – ha már el kell tapsolni ennyi pénzt, én a 15 literes kisebbik minibárt ikszelném be. Ez 441 00 bruttó, a 21 literes 105 900 forint. A hűtött kolbászkarikák ennyit bőven megérnek.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025
Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Hírek
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
Több újdonságot is bemutatott a gyártó.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Szerelem
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
