Kolbászkarikák ötvenezerért

Teszt: Citroën C3 1,6 HDi

2010.03.04. 05:39

Adatlap Citroën c3 Exclusive 1.6 HDI - 2010

  • 1560 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 90 LE @ 4000 rpm
  • 215 Nm @ 1750 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    11.5 másodperc
  • Végsebesség:
    182 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    3.8 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    4.7 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    3.3 l/100km
  • 4 770 000 Ft

Mióta André-Gustave Citroën feltalálta speciális, nyílfogazású fogaskerekét, megszoktuk, hogy az újdonságaikban mindig van valami meglepő. Amíg a C3-mal volt várandós a cég, számos pletyka röppent föl, hogy milyen forradalmi lesz a kisautó. A hangulatkeltés jogos: az előző hármas félresikerült, korai példányai alaposan megtépázták a márkanevet.

Ennek tükrében érthető a Citroën lépése: csináltak egy aránylag konzervatív, korrekt, kellemes autót. Formailag és technikailag is visszafogott, sőt, az elődhöz képest meg sem hízott. Egyetlen deviáns eleme az óriási szélvédő. 135 centi magas, az eddigi átlagos harmincfokos látószög helyett száznyolcat biztosít. Fantázianeve Zenith, és jogosan: nem csak a szemafort látjuk magunk fölött, hanem az este nyolckor az égbolt tetején pihenő Perszeusz csillagképet is.

Az üveg felső része sötétített, kibírhatatlan üvegházhatást gerjesztene a színezetlen felület. Persze aki nem bírja a napot, a feje fölé nyúlhat és előrehúzhatja a tetőkárpitot; ilyenkor a napellenzők is helyükre kerülnek. Női olvasóinkat előre lehűteném: ha tükör kellene, ne rángassák, a sminkelés fontos eszközét nem építették be. A hordozható citroënes sminktükör feláras, 8990 forintba kerül. Nem jófejség.

Annak ellenére, hogy ennyire hátracsúszott a C3 homloka, a merevségen nem érezni káros változást, pedig az A oszlop is meglepően karcsú, nem takar ki komplett óvodás csoportokat a kanyarban.

Most, hogy kitárgyaltuk a speckó, feláras szélvédőt, nagyjából végére is értünk a Citroën extravaganciájának. Ha az Unió közbenjárására nem pusztult volna ki mifelénk a cukorgyártás, komoly okunk lenne rettegni, hogy a szállítás közben berepül egy cukorrépa az ablakon – a pótlás nem lenne olcsó, nagyjából kétszáz bruttó a csereüveg.

A szélvédős számlától rettegők természetesen normál verziót is kérhetnek: abban a pillanatban átlagos, már-már unalmas autócskává változik a C3. Aki balga magyar szokás szerint ezüstmetálban rendeli, vessen magára – a Zenith vidámsága mellett én csak a gusztusos bugyikék színt tudtam igazán megkedvelni. De azt nagyon.

Férfiak és nők is utána fordulnak, annyira szokatlan árnyalat a mai szemnek. Pedig mennyivel szebb lenne a város, ha hasonló, színes kisautók cikáznának a körúton: istenigazából ez az, amire a C3 alkalmas.

A 207-es Peugeot padlólemezére épült autó mérete ideális, nem éri el a négy métert. A fordulóköre 10,17 méter, szűk városi utcákon is könnyen leparkolható. A kormány szervózását női alkarhoz méretezték, túl könnyen billegtethető a kasztni. A futómű hangolásába bele lehet kötni: a vadabb kanyarokban mintha nem lenne összhang az autó két vége között.

Az NCAP teszten négy csillagot kapott. Ne tessék megijedni, ennek nincs köze a törésteszthez: a menetstabilizáló nem széria, csak ezért. Az elektronikus sebességszabályozó viszont adott, igaz, elég fölöslegesnek tűnik.

A négyhengeres 1,6 HDI nem újdonság. Ismerjük mind a 90 lovát, dízel viszonylatban elég jó szerkezet. A váltófokozatok kiosztása szerencsés, alacsony fordulatú cirkálásban ugyanúgy partner, mint fürgébb közlekedésben. Kapcsolási érzetre a határon lebeg: nem gusztustalanul szivacs, de azért a gyurmázós mozgáson még lehetne mit tompítani. Maximális nyomatéka 215 Nm, ez már 1750-es fordulatnál jelentkezik – ezt kihasználva kellemes lendülettel haladhatunk, a fogyasztás is megmarad öt liter környékén.

Az autóra nyolcvanezer kilométerre korlátozott, négyéves garanciát adnak. Ez a jelenlegi konkurenciaharcban bátortalan, pedig nagyon jól összerakottnak érezni. Kívül-belül rendben van, jó az anyagválasztás, kellemes a kivitelezés, de nem kellemetlen a visszafogottság. Simán hihető, hogy a szélvédőt francia tervezte, de ha valaki a szemembe néz, majd azt mondja, a műszerfal megalkotójának keresztneve Hans-Jürgen és Alsó-Vesztfáliában született, azt is elhiszem. Amúgy nincs ezzel baj: nem kell okvetlen avantgárd térplasztikákat várni minden francia járműtől.

A csomagtartó háromszáz literes. A pereme a testes lökhárító miatt elég magas; biztos, hogy a háziasszonyok jobban örülnének egy mélyebb kivitelnek. A szőnyeg alá pótkereket is rejtettek, engem megnyugtat a defektsprével való trükközés megtagadása. A hasznos köbcentiket nem a kufferbe tették: a hátsó utasok lábtere nőtt. Ezzel párhuzamosan a jobb elsőn összeaszalták a kesztyűtartót, így nőtt a hely térdmagasságban – ha nagyra nő a kamasz fiú, anyuka alaposan előrecsúszhat.

A hifire elsőre azt mondanám, hogy egész jól szól, de amint az ember nekiáll autózni, a dízel szürke zajjal öli meg a melódiát. Annak ellenére, hogy a gyári sajtóanyagok kiemelik az extra szigetelést, elég hangos az egyhatos. Tipikus kerregés, nem kellemetlen, sőt talán van, aki szereti is – én mégis jobban örültem volna a 120 lóerős, amúgy zseniális, benzines 16V VTi motornak.

Az ülések kényelmesek, a tesztautónk Exclusive felszereltségi fokozatában magasságukban is állíthatók. A vidám kék színhez az én szememnek jólesett volna valami hasonló hangulatú kárpit, de a beltér tervezői nem így gondolták. A majd’ ötvenezer felárat jelentő könyöklő nem igazán szerencsés, az alkart rajta pihentetve nem esett jól piszkálni a váltókart. Lehajtva a kéziféket is felejtsük el – ha már el kell tapsolni ennyi pénzt, én a 15 literes kisebbik minibárt ikszelném be. Ez 441 00 bruttó, a 21 literes 105 900 forint. A hűtött kolbászkarikák ennyit bőven megérnek.

Totalcar értékelés - Citroën c3 Exclusive 1.6 HDI - 2010

7
TC

Fiataloknak, nőknek és kis családoknak megfelel. Az új C3 nem extravagáns, de annál becsületesebb autó.

Népítélet - Citroën c3

7,0
Nép
6
6.7
6.3
7.3
8.7

Az oldalról ajánljuk

A lázadóknak semmi esélyük
  • Tesztek

A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025

Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.

április 18., 06:32
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

április 17., 17:22
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
  • Hírek

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen

Több újdonságot is bemutatott a gyártó.

14 perce
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
  • Szerelem

Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG

San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.

április 17., 17:15
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21