Az 1,4-es dízeltől sokkal többet vártam, persze akkor még nem néztem meg, hogy a Vengához kétféle 1,4 D jár, és ez a gyengébbik, a 75 lovas. Alul gyenge, középen kelletlen, felül halott, de tényleg, már 4000-nél küldhetik hozzá a papot. Nem az a dízel, amire már unottan, de azért még mindig álmélkodunk, hogy igaz, csak szűk tartományban, de így megindul, meg úgy megindul. Ez nem indul meg. 220 newtonméter a nyomatéka, autózni persze lehet vele, de sokat kell váltogatni, az meg elég kiábrándító, amikor az enyhe emelkedőn visszagangolunk, nyomunk egy padlót, és akkor se történik semmi.
Mondjuk 80-nál 5-ösbe rakjuk, mert miért is ne raknánk 5-ösbe, amikor 4-esben borzalmasan hangos, szóval kapja az 5-öst, és hopp, egyszerre csak jártányi ereje nem maradt. Na jó, a maga erőtlenke módján felköhögi magát akármeddig, de jól titkolja a turbóját. Országúton ha feltűnik egy dimb vagy domb, azonnal váltogatni kell. Váltogatni meg nem feltétlenül jó: az autó bőven túl van a 2000. kilométerén, de a kar időnként akadozva mozog. Eleinte azt hittem, csak hidegen, aztán kiderült, hogy nincs hőmérsékleti összefüggés – van, hogy hidegen sem, van, hogy melegen is.
Ilyen menetdinamika mellett rögtön arra kell gondolnom, hogy hú, akkor ez biztos nagyon takarékos, de az sem: városban 7,5 körül fogyaszt, országúton 5,5, ilyen számokat 5 évvel ezelőtt produkált a régi Citroen Picasso az 1,6 HDI-vel. Sőt, még jobbakat is. Bezzeg fűteni elég takarékosan fűt a Venga, pont a rettentő nehezen érkező meleg alapján számítottam különlegesen jó termikus hatásfokra és kedvező fogyasztásra. Van egyébként váltásra figyelmeztető nyilacska is a kilométeróra LCD-részlegében, ami azt üzeni: ha ön elég elszánt, van egy kis lejtő és forgalomnak semmi nyoma, esetleg feljebb kapcsolhat.
Akusztikailag persze van értelme a gyengébbik dízelnek: városban nem feltűnő, hogy a Venga nem valami csendes, és itt az erő hiánya is kevésbé zavaró. Csikós imádta az 1,4-es benzinest, hát látatlanban azt ajánlom én is. Vagy az erősebbik dízelt, amihez már hatsebességes váltót adnak, mert ez nem csak önmagában hangos, de a fokozatokat is kicsit pörgősre vették – hiába, olyan gyenge a motor, hogy másképp végképp halott lenne az autó.
/55 R16, egy /65-tel és 15 collal kényelmesebb lenne, de így se vészes, én mindenesetre áldoznék ebből a feszességből egy kis pluszkényelemért. A helykínálatra nekem nem volt panaszom; Árpád kifogásolta, hogy a középkonzol nyomja a jobb térdét, pedig emiatt általában én szoktam hisztizni. Persze ez tényleg testalkat függvénye, és egy szalonautóban bármikor el lehet üldögélni katalógust lapozva egy negyedórát, annyi idő alatt meg kiderül, a konkrét térdet nyomja-e az a középkonzol.
A hátsó ülések közepesen kényelmesek: az ülőlap elég magas, de én egy kicsit hátrébb döntöttem volna. Hátul is el lehet tehát férni, meg persze választhatjuk azt is, hogy a 440 literes csomagtartót az ülés 20 centis csúsztatásával 570 literre bővítjük.
A pont, ahol nem érzem a Venga létjogosultságát, a méret. Egy Ceed 23 centivel hosszabb. Az már valóban kitesz egy kategóriányi különbséget, de parkolási szempontból nem komoly tétel. Városi autónak a Venga még mindig kicsit nagy – a városi autó nálam nagyjából a Fiat Panda, ami 3 és fél méter körül jár. Na azzal már lehet parkolni, hozzá képest a Venga lehetetlenül dagadt. Persze a Vengát sokkal inkább családi mindenesnek találták ki, ha nem tévedek, csak ez a fájdalmasan gyenge dízel az oka, hogy városi autóként értékelem.
Árban viszont elég húzós: a tesztautó egy nem létező felszereltség és összeállítás képviselője, de ha már jojózik a szemünk a táblázattól, azt mondhatjuk, van itt ez a HP nélküli 1,4 CRDi, a gyengébbik. Vegyük ennek az EX felszereltségét, ami 4,4 millió forint, és adjuk hozzá nagyjából az imént linkelt PDP-árlista jobb oszlopát, melyből csak a dupla üvegtető és a tolatókamerás navis bluetooth 650 ezer forint.
Ötmillió és pár százezer. He?! 5,3 millióért olyan 1,6-os dízel Ceedet adnak, amiben elég habzsi-dőzsi a felszereltség. A Venga alapvetően nagyon jó kis autó, de majd megnézzük az erősebbik dízellel és persze titkos favoritommal, az 1,4-es benzinessel, mert azokkal ennek az autónak még értelme is lesz.