Vigyázat, legázol!

2010.05.04. 08:33 Módosítva: 2010.05.04. 11:37

Adatlap BMW 5 530d aut. - 2010

  • 2993 cm3-es,soros 6 hengeres dízel
  • 245 LE @ 4000 rpm
  • 540 Nm @ 1750 rpm
  • 8 seb. automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    6.3 másodperc
  • Végsebesség:
    250 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    6.1 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    7.7 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    5.2 l/100km
  • 22 353 300 Ft

Versenytársak

Negyed óra. Ennyit nyert nekem a városon keresztül a szerda délutáni csúcsban a többiek tükrében felbukkanó dühödt grimasz - tolakodás, ügyeskedés, stressz nélkül.

A tanulság: a kitágult orrlyukak ugyanolyan tökéletes kifejezői a közelgő veszélynek ösztönös préda énünk számára, mint a hatalmasra tátott, vicsorgó száj. Az pedig nem lehet vitás, hogy pillanatnyilag az új ötösnek van a BMW-k, sőt, talán az összes valaha volt autó közül a legbarátságtalanabbul fújtató ábrázata. Pedig a nyomasztó arckifejezés költői túlzás a formatervezők részéről.

A BMW-nél a kettőt előre egyet hátra koreográfiából épp az utóbbi lépésnél tartanak, ami az autóik tervezését illeti. Bangle mester ámokfutása - akár tetszett az eredmény, akár nem - a múlté, most megint az egységes márkaarculaté, az eladható harmóniáé a főszerep a vállalati design-stúdióban. Nincs ebben semmi meglepő, a BMW régebben már járta ezt az utat évtizedeken keresztül. Volt, hogy az összes autójuk cápaorrot viselt, később meg a végletekig egyszerűsített gömbölyű formákat. Az elmúlt évek kísérleteiből mostanra csak néhány kiszámíthatóan elrendezett él maradt - az új ötös is csak ezeknek köszönheti, hogy nem unatkoztam a nézegetése közben. Meg persze a méreteinek.

Az ötös az adatok alapján nem nőtt sokat a modellváltás során, mégis, ez az első BMW ebben az osztályban, amely sokkal nagyobbnak látszik az életben, mint a fotókon. Lehet, hogy a két autó túlzott hasonlósága is közrejátszott, de amikor megláttam a forgalmazó garázsfeljáróján, először azt hittem, rossz kulcsot adtak a kezembe. Valószínűtlenül szélesnek és hosszúnak tűnt - később jöttem rá, hogy az alacsony hűtőmaszk és a felfelé ívelő övvonal hamisítja meg a perspektívát. Ugyanez az effektus hátulról épp fordítva működik: karcsúsítja az autót, így a kép lassan áll össze az ember fejében. A nyers adatok persze elárulják, hogy az ötös tényleg nagy: csupán 17 centivel rövidebb, 4-gyel keskenyebb és másféllel alacsonyabb a hetesnél.

Beülve ez a differencia sem feltűnő: a túloldali ajtó így is elérhetetlenül távolinak tűnik, de még a kesztyűtartót is csak komoly tornamutatványok árán értem el a sofőrülésből. Ez azonban nem valamiféle térgörbítés eredménye - egy 1,86 méter széles autó ennyire azért nem lehet nagy -, inkább a belső kialakításba rejtett pszichológiának köszönhető. Az összes elképzelhető módon állítható bőrfotelek tartása határozott, a középkonzol pedig feltűnően magas és széles. A hely nem kevés, de azt az érzést kelti ez az elrendezés, hogy az autó körbezár, magába olvaszt. Ennek a kialakításnak persze praktikus oka is van: az ötös már-már képtelenül sok funkciót vonultat fel, és az ezekhez rendelt kapcsolókat és gombokat mind a sofőr keze ügyébe kellett elhelyezni. Itt az i-Drive tárcsája hét másik nyomógombbal körülvéve, a váltó vezérlőkarja, illetve az elektromos kézifék, a parkolást segítő rendszer és a dinamikai programok gombjai. Ezenkívül elfért még egy teljes értékű, fedeles pohártartórekesz és egy aprócska, kényelmetlenül használható hamutartó.

Szigorúan véve az i-Drive nem érte el eredeti célját - még mindig rengeteg a gomb és kapcsoló, a kormány küllőin, a két bajuszkapcsolón és a műszerfal bal szélén még vagy tucatnyival találkozhatunk -, viszont ma már egyáltalán nem tűnik használhatatlannak a tekerőgombos megoldás. Aki képes eligazodni egy átlagos mobiltelefonon, az itt sem jöhet zavarba. Nem állítanám, hogy egyértelműbb, mint az érintőképernyős rendszerek, de egy-két nap után ugyanolyan gördülékenyen használható, főleg a leggyakrabban használt menükbe vezető gyorsgombok révén. A kezelőszervek elhelyezése és működése egyébként is kifejezetten logikus, egyetlen furcsaságot kivéve: érthetetlen, miért kell az automata kézifék funkciót minden elindulásnál újra bekapcsolni.

A tesztautó különleges megoldásai közül egyértelműen a szélvédőre vetítő kijelzőt éreztem a leghasznosabbnak: a látómezőben a pillanatnyi sebesség, illetve a navigációs rendszer utasításai jelennek meg, épp azok az információk, amelyek kedvéért amúgy lenéznénk a műszerfalra. A vadászrepülőkből kölcsönvett megoldás - közismert nevén a Head-Up Display, rövidítve HUD - ugyan nem olcsó, egész pontosan 405 700 forinttal dobja meg a vételárat, de biztonságosabbá és kényelmesebbé teszi a vezetést, ami megfizethetetlen. Szintén rég várt megoldás az autó orrába épített oldalra néző kamerapár: ezeknek beláthatatlan kereszteződésekben vehetjük nagy hasznát, bár a két kamera képe egyszerre jelenik meg a kijelzőn, viszonylag gyenge minőségben, és a képfrissítés is elég lassú, így nem mindig könnyű helyesen értelmezni a látványt. A harmadik nagyszerű ötlet a tolatókamera és az oldalsó kamerák képe alapján dolgozó parkolássegítő rendszer, a PDC. Ez feltérképezi az autó környezetét, és felülről mutatja, hogy a pillanatnyi kormányállással merre fogunk haladni, így meglepően pontosan parkolhatunk egészen szűk helyekre.

A hátsó ülésekről nézve persze sokkal kevésbé komplikált a nagy BMW. Nincsenek állítható ülések, sem külön klímazónák, csak egy hatalmas, kényelmes bőrkanapé ajtótól ajtóig és bőséges hely szinte bármilyen méretű felnőttnek. Megkockáztatom, hogy itt akár hárman is elviselnének egy hosszabb utazást, de azért az ötösben még egyértelműen jobb dolguk van az elöl utazóknak. A csomagtér a maga 520 literével szintén bőven elég - általában öt ember sem utazik sokkal több csomaggal -, bár látszik, hogy a tervezők nem nagyon vacakoltak a térkihasználás javításával: a belső burkolatok mögött simán elveszett még legalább 100-150 liter. Cserébe a forma csaknem teljesen szabályos hasáb, és még néhány kisebb rekesz is akad hátul.

Milyen is ötös BMW-t vezetni? Lapozzon, és megtudja.

Totalcar értékelés - BMW 5 530d aut. - 2010

9
TC

Még nagyobbnak látszó nagykocsi, nagyon nagy pénzért. Lehetne benne egy Komfort fokozat, hogy igazi repülő szőnyeg legyen, akkor csillagos ötöst kapna.

Népítélet - BMW 5

7,2
Nép
5.3
8.5
6.2
8.4
8.5

Az oldalról ajánljuk

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
900 köbcentis Fiatot vennék, szabad?
  • Nepperűző

900 köbcentis Fiatot vennék, szabad?

Nem írnak rosszakat róla, de a különösebben jókat sem.

tegnap, 17:28
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
  • Hírek

Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!

A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.

március 26., 07:48
10 millióért cuki fapad
  • Tesztek

10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)

A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.

március 27., 05:55
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
  • Hírek

Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?

Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.

március 26., 06:01
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
  • Hírek

Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok

Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.

március 26., 06:01
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
  • Hírek

Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid

Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.

március 26., 09:21
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
  • Hírek

Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint

A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.

március 26., 17:34
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
  • Hírek

Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz

Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.

március 26., 14:40
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
  • Hírek

Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra

Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.

március 26., 15:59
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
  • Hírek

Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások

A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.

március 26., 12:32
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
  • Hírek

Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!

A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.

március 26., 15:03
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
  • Hírek

A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra

A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.

március 26., 13:40
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53
Nissan bejelentések
  • Hírek

Nissan bejelentések

március 26., 14:58