Életem egyik legmeghatározóbb autóbemutatója volt az első Saab 9-5-ösé, már csak azért is, mert Dömsödi Gábor sztorimesélésbe fulladó navigálásával egészen jól megismertük a város környékét. Akkoriban nem volt divat a navi, még a prémiummárkáknál sem.
1997 Trollhättan. Egy hangárban ülünk. A terem hosszúkás, de rövid, ezt székezték be az újságíróknak. A sajtótájékoztatók előtt szokásos félórányi téblábolás után leülünk, leoltják a villanyt. Hirtelen a plafon alatt egy repülőgéphez hasonló valami húz át a terem hosszában. Mintha egy második világháborús bombázás kezdődne. A hangok sokkolóak, az egész hajcihő olyan hatásos, hogy még Dömsödi Gábor is elhallgat pár másodpercre.
Majd megmondja a Bose surround hangrendszer árát, amelyből a hangok jöttek. Nem emlékszem, mennyi volt, csak hogy többmilliós tétel.
Aztán elkezdődnek a szokásos lédizendzsenlemen-beszédek, ne feledjük, a GM-érában vagyunk, és a Saab úgy tudja, hogy a jövője szempontjából meghatározó modellt mutat be. Ez be is igazolódott, ha nem is teljesen úgy, ahogy akkor gondolták.
Pár beszéd után levetítenek egy videót. Üres út képe tűnik fel, majd egy szemvillanás, és két Saab 9-5-ös rongyol egymásnak frontálisan, hatvannal. Azaz 120 km/órás sebességkülönbséggel. Nem lassítva vetítik, mintha pihepárnák fúródnának egymásba, hanem normál sebességgel. És az eredeti hang jön a sokmilliós Bose cuccból. Csatt: üveg, fém, műanyag és pár légzsák roppan egyszerre. A két Saab feneke az égbe ugrik, majd visszaesnek, potyog a törmelék. Az egész nincs egy másodperc. Döbbent csönd. Dömsödi Gábor ismét félbehagy egy remek sztorit.
Ekkor még nincs vége. Párszor megnézzük lassítva is a töréstesztet, több szögből, majd felhúzzák a vásznat… és mögötte ott van a hangárban a két összetört autó. Nem olyan, hanem ugyanaz a két roncs. Oda lehet menni, ki lehet nyitni az ajtókat (könnyedén), meg lehet nézni, hol hagyott nyomot a dummyk befestett feje. Épphogy csak kitakarították belőle az üvegszilánkokat. Meg lehet tapogatni, nem kell hozzá kommentár. Itt van, uraim, innen élve szállnának ki.
Próbálták már lézershow-val, táncosokkal, viccesen, pártkongresszushoz hasonló külsőségekkel, egzotikus helyszíneken, de ezt nem tudták más cégek lepipálni. A két egymásba fúródó 9-5-ös képe örök illusztráció a biztonsággal foglalkozó újságcikkekben, ikonná vált.
Azon az estén, amikor ez a videó beleégett a retinámba, kettővel ezelőtti munkahelyemen dolgoztam: a Saab 9-5 bemutatójára az Autó-Motor delegált. Azóta dolgoztam a Motor-Pressénél tizenegy évet, miközben ugyanezt a 9-5-öst lehetett megvenni, igaz, valami facelift ürügyén alaposan elcsúfították. Ám tény: az övbecsatolás-figyelmeztetéssel így is megvolt neki az ötcsillagos Euro-NCAP-eredmény.
Közben leváltottak kétgenerációnyi 5-ös BMW-t, a Honda Civicből pedig már a harmadik nemzedék készül kifutni mostanság. Döbbenetesen hosszú idő volt ez azoknak, akik háromévente szerették volna lecserélni a 9-5-ösüket. Megértem őket. Hiába a biztonság, az ember szereti az újat és a modern dolgokat. Kinek lehet megmagyarázni, hogy a Vectra B technikájára épülő 9-5 jobb egy Passatnál, Vectra C-nél? Elég kevés embernek. Persze, egy Saabnak lelke van, de akkor is.
Nem véletlenül jutott ez az eszembe 2010-ben. A Saab 9-5 bemutatójára a gyárba mentünk, nem a céges autómúzeum hangárjába. És itt kérem, a félreeső plazmatévén ugyanaz a jelenet ment, mint tizenhárom éve. Csak az új autóval.
Ugyanaz az út, ugyanaz a sebesség. De nem ez volt a fő attrakció, nincsenek sehol roncsok, elvégre ma már sokkal hétköznapibb autók tudják ugyanezt. Itt az a fő mutatvány, hogy gyártanak autót. A sajtótájékoztató termét egy üvegfal választja el a gyártósor végétől, csak hogy lássuk: jönnek le a kész autók, ami nem teljesen szokatlan dolog egy autógyárban.
Itt viszont tavaly pár hónapig állt a termelés, és már kezdték kiüríteni a csarnokokat, amikor az amerikai kormány nyomására mégsem dobták a kukába egy új típus terveit, szerszámait és a svéd termelési kultúrát, hanem elfogadták a Spyker pénzét. Igaz, előtte ki kellett vásárolni a holland gyár harmadát birtokló, gyanús orosz bankot. Hitelből. És ki adta a kölcsönt? Maga az orosz bank.
Ettől függetlenül furcsa, hogy mennyire meg akartak minket győzni a Saab életképességéről, mintha csak részvényvásárló-jelöltek lennénk. Persze, egy tőzsdei cégnél (és ingatag gazdaságú országoknál) tényleg vigyázni kell, mit mond az ember. Valójában nagyon szurkolok nekik, kedves, nagy tudású iparos emberek.
A nagy optimizmuszuhatagból azonban nem lehet sok infót kihámozni. Amiről tudni lehet: az év végén érkezik a 9-5 kombi, jövőre megjelenik a mexikói GM-gyárban készülő 9-4X kisterepjáró, és 2012-ben jön a vadiúj 9-3, egyelőre titkos platformon. Egy biztos, úgy 80–85 ezer autó legyártásától már nem veszteséges a cég, de a további műszaki fejlesztésekhez egyszerűen kicsi a Spyker-tulajdonú cég.
Az, hogy milyen technológiai partnerekkel képzelik a jövőt, nem lehet tudni, mert még több európai céggel tárgyalnak. Jellemző, hogy a hír, miszerint a BMW-vel készítenék el a 9-1-es kisautót, Budapestről jutott el hozzám Trollhättänbe. Egyet nem titkoltak: a Beijing Automotive-val (alias BAIC) tárgyalnak a további együttműködésről – ők vették meg a régi 9-5 és 9-3 licencét, sőt, maga a Saab segített az áttervezésben. Elvégre, van szabad tervezői kapacitás, a régi 9-5-ösnek (a.k.a. BAIC C71) szinte jót tett az új orr.
Igazából a GM-et lehet szidni, vagy sem, tulajdonképpen elég jól kistafírungozta a Saabot: a 9-5 közös platformra épül az Insigniával, egy sor közös alkatrésszel. A motorok is közösek. Az alkatrészek szállítását természetesen szerződések garantálják. Ezért el is könyveltem, hogy jó autó lesz, mert az Insignia is az. Csupán az volt érdekes, hogy jobb lesz-e annál. Egyelőre háromféle motorral próbálhattuk ki, az alap kétliteres, benzines turbómotorral, a 160 lóerős dízellel, de azért kezdésnek a 2,8-as, V6-os, turbós-összkerekes benzinest választottuk. Később jön a benzines 1.6 Turbo, de lesz kétturbós dízel 190 lóerős teljesítménnyel is.
Kedves saabosok, készüljenek fel az első csalódásra: nincs már többé gyújtáskapcsoló a kardánboxon. Jeladó van, meg startgomb. És nincs dupla napellenző, csak szimpla, de kárpótlásul továbbra is joystickkel lehet állítani a levegőrostélyokat. És van Night Panel is!
Mégis, mennyire Insignia? Netán túltesz rajta? Lapozzanak!