MENETPRÓBA: Audi A1 (2010)

Nem szeretnék gazdag lenni

Menetpróba: Audi A1 (2010)

2010.07.05. 06:01

Az Audi azt csinálta, amit mi szoktunk, amikor nincs ütős cikkünk a fiókban, de lökni szeretnénk az olvasottságon. Olyankor kiteszünk a címlapra egy csöcsös-autós témát, persze képpel, feldobunk egy tilosban parkoló X5-ös BMW-t, vagy írunk egy posztot arról, hogy hangosak az endurók, és lám, szárnyal a statisztika. Az Audi meg most elővezette az A1-est.

Az A1-est bevezetni körülbelül annyira volt logikus lépés az Audi részéről, mint Budáról öltönyös fogadásra igyekezve Pestre nem a zajló Dunán átúszni február közepén, hanem az Erzsébet hidat választani, mindezt lehetőleg fűtött autóval.

Tudják, a kisautók körül manapság óriási a felfordulás. Egyrészt minden gyártónak iszonyat szüksége van ilyenre a kínálatában, mert a szén-dioxid-kvótákat csak kicsi, szerény tömegű és fogyasztású kocsikkal tudják teljesíteni. Igen ám, de a kisautónak kevés az extrája, szerény a presztízse, tehát nem lehet drágán adni. Viszont a motorjába, futóművébe közel ugyanannyi alkatrész kell, mint egy nagyobb kocsiéba, tehát gyártani olyan sokkal nem kerül kevesebbe. Ezért is baj például a Fiatnak, a Renault-nak, hogy főleg a kisebb autóik népszerűek, ezért próbálnak ezek a márkák mindig bevezetni valamilyen nagyobb, elméleteik szerint kelendő típust.

Szivárgunk át lassan arra a területre, ahová most például az Audi A1-es tartozik, de korábbról többen is tanyáznak rajta. A drága, presztízs-, illetve divatértékkel bíró kisautók mezsgyéjére. Nem új ez a szegmens – vagy inkább alszegmens –, hiszen a közgazdászok régen sem voltak idióták. A Fiat 500-asnak létezett például luxuskivitele Autobianchi Bianchina néven, hogy egy engem személyesen érintő példát vegyek elő. Akkortájt a tulokorrú Clubmant is az eredeti Mini elegáns alternatívájának szánták. De a Fiat Unónak is volt később luxusváltozata, a Lancia Y10, majd a Puntónak a Lancia Y, később pedig Ypsilon. És a Figaro is a Micra egyfajta drága, elegáns retroverziójának tekinthető – inkább nem megyek ennél jobban bele. Régen is léteztek felextrázott, ügyesebben avagy kevésbé ügyesen stílusossá tett kiskocsik, de átütő sikert általában nem arattak.

Kábé tíz évvel ezelőtt jutottunk el arra a szintre, hogy a kiskocsi igazi, drága divatcikké válhasson. Az egész hullám retrovonalon indult el, a Beetle és a PT Cruiser volt talán a két első fecske, aztán jött a Mini, és minden babért learatott. Kiderült, hogy emberek hajlandók súlyos pénzeket fizetni kicsi kocsiért, ha az a kocsi keményen egyedi, stílusos, szuper minőségű, ha üvölt róla, hogy tehetős, jó ízlésű ember ül a volánja mögött. No meg, az örök szabály – mindannyian szeretünk fiatalnak látszani… A Mini bebizonyította, amit a régi Mini már negyven évvel korábban megmutatott – ha elég érdekes, a kicsi autó sem okvetlenül ciki.

Itt minden az üzenetről szól, ezek az autók ugyanazért drágák, mint a mechanikus karórák. Apró az autóm, nem szennyezem a környezetet, nem tökölök sokat a parkolással, de azért megadom a módját a közlekedésnek, nem vagyok lúzer – ezt sugározzák. A Mini nyomán született az 500-as Fiat, a Volvo C30, az Alfa Mito, a Citroen DS3, a Toyota IQ, kicsit talán még a BMW 1-es széria is. Tudom, fentiek nem tartoznak egy méretkategóriába, van köztük miniautó, kiskocsi, szűk kompakt. De itt nem ez a lényeg, hanem amit a tulajdonosukról mondanak. Nem túl nagy, extrém stílusos, sokextrás, drága járművek ezek. „Csak igényes vásárlóknak” – halljuk Dörner György reverbbel effektezett hangján.

Mit hall ebből a gyártó? Kicsi autón is szabad, sőt lehet pénzt keresni.

Itt jön az Audi a képbe, aki a nevéhez méltón hall is. Kivételezett helyzetben van. A válság kevéssé csapta a földhöz, a négy karika fényesebben csillog, mint valaha. Anyakonszernjénél, a Volkswagennél ott a tökéletes kisautó-alap, amely három évvel ezelőtti bevezetése óta sok elismerést szerzett még Skoda Fabia-, VW Polo-, Seat Ibiza-köntösben. Az Audi két koncepcióautóval is megszondáztatta a leendő formát, majd – látva a lelkesedést – elkészítette véglegesre. Itt van. A1 a neve.

Hogy megtalálni-e benne a kicsi presztízskocsi összetevőit? Méret – kipipálva, szinte centire akkora a szélessége, magassága, tengelytávja, mint a Minié, csak a hossza nagyobb egy arasszal. Extrák – olyan multimédiát, amilyen az A1-ben van, nagyobb kocsikban sem igen látni, s az egyedivé tehetőség itt sem ismer határokat, akárcsak a Mininél, az 500-asnál, a C30-nál vagy a Mitónál. Ár – 4,9 misitől indul mezítláb, de mire a szóra érdemes verziókig eljutunk, már simán benne gyaloglunk a hatmillióban, s ha megszalad egy kicsit a ceruza az extralistán, szépítünk a küllemen egy keveset, kérünk pár használható lóerőt, már inkább 7–8 millió az az ár. Itt sincs gond, csóró ilyenben nem ül majd, csak ha lopta.

És a stílus? Hibbbátlan. Vállas karosszéria, a kerékjáratokat hajszálpontosan a kellő mértékben kitöltő kerekek, Audi R8-jellegű fényszórók, nagy terpesz, nagy tengelytáv, nagy kerék, akkora single-frame maszk, hogy szinte lelóg az autóról – megvan minden, ami kell. És persze ott van még a legnagyobb fogás, ami nélkül egy Audi A1 ugyanúgy nem igazi Audi A1, mint a Mini kontrasztos tető nélkül. Az eltérő színű tetőív az, amit a Lancia Lybra SW-n és a Citroen Plurielen már élvezhettünk, de az A1-esen talált végre igazi otthonára. És hogy jó-e a kidolgozás minősége? Mivel ez egy Audi, kár is beszélni róla – ezen a vonalon nincs vetélytársa az ingolstadtiaknak.

Nem tudom, hogy figyelték-e az 1-es BMW-ket az utcán. Kvázi mindet nő vezeti. Most képzeljék el, amikor az 1-es BMW-t vezető nő megpillantja az Audi A1-est. Hát akkor minimum gyorsan kirúzsozza magát, s valószínűleg eldönti – ő lesz a következő. A Miniből talán azonnal nem akar kiszállni, mert az A1 közel sem annyira játékos, de az Audi-logó éppen annyit dob a megítélésén, hogy azért lesz mitől félni azon a pályafélen is.

Az A1 nagyjából úgy érkezik a piacra, mint szibériai kőbányából a Chetra óriásbuldózer a felszínt kapirgáló Bobcatek közé. Az építkezésen egyetlen kanálleeresztéssel összetol magának egy akkora földhalmot, mint a többiek egy nap alatt.

Mielőtt porig hajolnánk az A1 előtt és királyt kiáltanánk, a mutatóujj felemelése nem maradhat el. A Mini ugyanis egy saját platformra épített céljármű, az Audi viszont ugyanazt az építési elvet követi, amit a Fiat 500, az Alfa Mito vagy a Volvo C30. Meglevő, bevált átlagautó-alapokra készül. A VW Polóéra, ha nem mondtam volna.

Amennyiben az a bizonyos kiindulási alap eleve sportos viselkedésű autóé volt, a kapott presztízsautó is nagy valószínűséggel ügyes, élvezetes jármű lesz – ott van példának a Ford Focus–Volvo C30 páros. De ha a felmenővel anno nem volt más a cél, mint hogy az adott méretből tűrhetően kényelmes, tömegek számára is könnyen vezethető autót hozzanak ki, akkor a fényességes rokon sem lesz egy Ferrari. Fiat Panda–Fiat 500 kettős vagy éppenséggel a Fiat Grande Punto–Alfa Mito, illetve a VW Golf–VW Beetle párosa, ugye megvan mind. Szépek? Igen. Drágák? Eléggé. Unalmasak? Meglehetősen. Sőt, megkockáztatom, hogy a Pandát és a 4-es Golfot jobb is vezetni, mint azokat a drága presztízskocsikat, amik keletkeztek belőlük.

Az Audi A1-en is érezni ezt. Nem rossz, dehogyis, nem hinném, hogy az Audinál létezik akár egyetlen mérnök is, aki ne ordítana fel, mozgatna meg hegyeket, ha gyanús lenne a márka karikáival ellátott bármely termék. De hogy nem is különleges az A1 nyújtotta vezetési élmény, az is biztos. Sportosságról pedig nemigen beszélhetünk, még az egyelőre kapható legerősebb, 120 lovas 1.4 TFSI verziónál sem. Ahhoz kéne bele egy kis élet.

Most már biztos: az Audi A1 sportosságilag egészen biztosan nem veri a kategória istenét, a Minit. Hogy mennyire? Lapozzanak.

Az oldalról ajánljuk

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
  • Hírek

F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál

Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.

tegnap, 16:44
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
  • Hírek

Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában

Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.

április 12., 07:02
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
340 milliárd forint nyomában
  • Belsőség

340 milliárd forint nyomában

A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.

április 11., 17:03
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

április 11., 16:04
Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
  • Tesztek

Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

április 11., 15:11