Ennek ellenére az Octaviával normálisan is lehet közlekedni. Nálunk a DSG-s járt (8,06 millió Ft), azzal meg pláne. Amikor az ember nem tiporja a gázt, egyenértékű egy erős, automata váltós limuzinnal, jó ülés, észrevétlen váltások, gyors visszagangolás, fölényes gyorsulás. A duplakuplungos váltó tényleg elképesztő ritmusváltásokra képes, ha kell, tunya és alacsonyan tartja a fordulatot, de ha hirtelen átcsap a dolog sietésbe, egy pillanat alatt alkalmazkodik. 7,2 alatt van százon. És ehhez nem kell a kuplungolás+váltás Paganinijének lenni, csak nyomni a gázt. Még rajtautomatika is van. De tény, hogy a kormány mögötti fülekkel váltogatni a legjobb móka.
Valójában, ha nem a versenykék (+120 ezer Ft) színe van az RS-nek, akkor nem is feltűnőek a változtatások egy mezei Octaviához képest. Ettől lehetne egy kis lopakodó jellege is, amit én kifejezetten kedvelek: amikor púposkodik a Vento TDI, van ám meglepetés. Mondjuk, így kékben is volt, főleg nekem. Kiderült például, milyen remekül lejön róla a graffity.
Még mielőtt azonban bárkiben az a kép alakulna ki, hogy az RS valójában egy nyugodt luxuslimuzin, elárulom az egyik legkomolyabb jellemhibámat. Engem a motor ereje nyugtat meg. Kétszáz lóval és 280 newtonméterrel (1700-5000 között!!) már tök normálisan tudok közlekedni, és még az sem zavar, ha kemény a futómű. Noha az RS-é az. Nem vészesen, de alacsonyabban is ül és nagyobbakat is üt rajta egy kátyú – épp ezért jobb kerülni az ilyesmit. Viszont engem az is megnyugtat, hogy halálpontos a kormányzás és brutális a fék. Vagyis a tudat, hogy bármi van, elfordulok – ez segít a mindennapi problémák megoldásában. Épphogy egy picit tolja az orrát, de nem vészesen, a dízelmotoros RS-nél sokkal semlegesebben fordul a durva kanyarokban. És elképesztően gyorsít ki belőlük: ha komolyan toljuk, a fojtott motorhang mellett hallani az intercooler kemény surrogását. Fenyegető hang – persze ez is halk.
A turbós benzines nem a legtakarékosabb fajta, gondolom, a legtöbben inkább a TDI motoros RS-t választják, hiszen szinte ugyanennyire megy, és kevesebbet fogyaszt. Ennek ellenére szerintem a maga műfajában meglepően jó a TSI fogyasztása, a városi tötymörgős forgalomban pár decivel kilenc liter fölött eljárkált, igaz, ha siettem, már nem. De közúton el lehet közlekedni vele 11-12 liter közötti átlaggal. Ez kábé az a határ, ami fölött már az ember jogosítványa permanens veszélyben van. Viszont tény, hogy a TDI motoros RS-sel sokkal kevesebb üzemanyagból megoldható ugyanez.