A BMW vagy a Mercedes újdonságai mindig izgalmasak: látszólag alig változik valami, de a műértők annál jobban örülnek az alig észrevehető változásoknak. A jelenlegi C osztály bemutatóján valósággal hátraszaltót ugrottam a gyönyörűségtől, az új CLS-nél viszont első látásra nem tört ki dizájnforradalom.
De ha nézegetjük pár percig, lelki szemeinkkel látjuk is, amint az asszonyok menete lerohanja Versailles-t. Az előző CLS egy kupésított, bár négyajtós E osztály volt, de mindenki azonnal meglátta benne az újszerűt, és kis késéssel, de a Volkswagen és a BMW is megtervezte a maga értelmetlen, ám szép limuzinkupéit. Mostanra talán megszoktuk már a CLS-t, a túlárazott, vágott tetejű E osztályból hat év alatt 170 ezret adtak el, de amikor megjelent, évekig csak bámultunk. Az új CLS is elég kemény, de kell pár perc, hogy meglássuk a forradalmat.
Hubert Lee, a Mercedes kaliforniai dizájnstúdiójának 37 éves vezetője komoly feladatot kapott, és elég bátran oldotta meg. Akit nem különösebben érdekelnek az autók, azt nyilván nem rázza meg az ilyesmi, a többiek viszont tudják értékelni: a hűtőrács elkülönül a motorháztetőtől, nagyítani egy kicsit a Stuttgarti Romboló orrcsillagán jóval kisebb kaland. Az első lámpák nem sokat változtak, de érdekes, hogy az egész autó sokkal kimunkáltabbnak hat, mint az elődje, pedig formatervezésileg én arra is megajánlanám a remekmű minősítést. Az oldalvonalakkal nagyon szépen játszottak, bár tudjuk, hogy Walter De Silva már feltalálta ezt Dinamic Line néven, és a Buick is, az 1967-es Le Sabre-on.
A hátsó kerékívek domborítása is elég radikális – a jelenlegi S osztály kerékívei is szépen domborodtak, de ez itt valóban radikálisan sportautós. Jó ízléssel kivitelezett, konzisztens munka, előre sajnálom a 2040-es évek autóépítőit, akik nem merik majd top chopolni a muzeális CLS-eket, mert ha még alacsonyabbra veszik a tetőt, periszkóppal kell kinézni. Hát ilyen az, amikor a custom-kultúra betör a sorozatgyártás világába. Viszont pokolian unom már a fehér LED-sor helyzetjelzőt. Az Audi R8-ban még őrületes poén volt, ma már annál is unalmasabb, mint amikor Bach Szilvia Louis Armstrongot utánozza.
Nagy technológiai fejlődésként próbálják eladni, de annak idején a Mercedes a tükörbe integrált indexet is így promózta. Pedig az is 90%-ban a spórolásról és 5%-ban a dizájnról szólt, na meg arról, hogy egy törött tükör cseréjén sokkal többet lehet majd keresni. Az új CLS telis-tele van LED-ekkel, de tényleg elég durván. Nagy rakás LED az első fényszórókban, konkrétan 13 az indexekben (egyetlen lámpatestben), 22 a helyzetjelzőben, 8 a tompítottban, 10 az éjjellátó rendszerhez, 2 a kanyarfényhez, és még van benne pár egyéb funkció.
Hosszú, kacifántos gyöngykaláris került a külső tükrökbe, a hátsó lámpa valóságos csillagtérkép. Csak aztán arról nem beszélnek, mennyire láthatatlan tud lenni egy LED, ha nem pontosan szemből nézik. Egy CLS indexelését például 45 fokos szögből már alig látni, de Uwe Konstanzer, a Mercedes mérnöke, aki a légvédelmi karácsonyfa kifejlesztéséért felelt, a saját 800-as Gilera óriásrobogóját is LED-esre alakította át, mint mondja, esztétikai okokból. Hát ja, mint Efraim Kishon, aki lefestette ezüstre a radiátort, aztán pár csepp félrement, és egy óra múlva már a fikuszt ezüstözte a teremtő lelkesedés hevében.
A négyajtós kupékat annyival szoktuk elintézni, hogy hátul kevesebb bennük a hely, elsősorban a fejtér, de bizony nem csak hátul: a CLS-be elöl sem könnyű beszállni. Viszont mind a négy ajtó keret nélküli, így aztán bár szépen csukódnak, ez azért messze van a klasszikus értelemben vett Mercedes-kluttyanástól. Jellemző, hogy a sajtóanyagban a Mercedes megmutatta valamennyi részterület felelősét, fotóval együtt, és a csoportképen egy tépett csaj, Ilka Zah látható, mint az alumínium ajtók fejlesztési igazgatója. A 37 éves Ilka dolga volt minél több grammot lefaragni az ajtók tömegéből – egyébként a CLS a Mercedes első olyan autója, melynek minden ajtaja alumínium. Ezek pedig darabonként 24 kilóval könnyebbek, mint ugyanez acélból. Mellesleg az új CLS karosszériájának nagy része alumínium, így sikerült vastagon a kéttonnás lelki határ alatt maradni – a 350 CDI saját tömege körülbelül 1800 kg.