Adatlap Fiat Scudo Panorama 2.0 Mjet Executive L2H1 - 2010
Versenytársak
Mostanság több barátomnál is kezd felszaporodni a család, így rendszeres a kérdés: mit javasolnék kettőnél több gyermek esetén. Hát kisbusz, mi más?!
Nagyjából a Transporter-Vito méretei körül. Már van elég ülőhely és csomagtér, hogy a gyerekek cuccait és a gyereküléseket is el tudjuk helyezni. Első ilyen tesztjárművem nagy sikert is aratott, mindenkinek tetszett, viszont aránylag kevesen engedhetik meg maguknak. Később esett be egy Transit, ahol aztán tényleg nem lehet helyhiányról beszélni, de épp a méret riasztott el többeket a mindennapi családi autóként való használattól. Amikor halkan jeleztem, hamarosan érkezik egy Scudo, már több érdeklődés volt, pláne amikor kiderült, hogy 9 személyes. Ez még pont befér az autómosóba, bár ahol én mosattam, a kocsi vége kicsit meglepte a technikát, és kétszer is nekifutott. 5135 mm hosszú és 1980 mm magas, így a nálunk jellemző, takarékosan épített parkolóházakba (max. 210 cm) éppen hogy be tudok jutni és felparkolva a falra alig lóg ki. Előtte azért elővigyázatosságból nem árt leszedni az antennát, hacsak nem akarjuk végigkolompolni az útra meglepetésszerűen belógó csöveket, jelzőtáblákat.
Amikor először tolattam be a helyemre, gyorsan ráébredtem, hogy a csomagtérbe zártam a hátizsákom. Szerencsére arra is rájöttem, hogy elérhető belülről is, a hátsó sor billentésével. Ha jól sejtem, a Berlingóból vehették át az ülésmozgató technikát, legalábbis kísértetiesen ugyanolyan volt. Viszont talán a nagyobb súly miatt, de egyáltalán nem zörgött.
Itt lenne is pár kritikai észrevételem az ülésekkel kapcsolatban. Ha esetleg fészliftre kerül majd sor, jó ötlet lenne átvenni a különálló üléses elrendezést is. Míg a kis tesóból szinte bárki könnyedén kapkodja ki és rendezgeti az üléseket, itt minimum két ember kell a 2+1 elrendezés miatt. Így a bal oldali tolóajtó ellenére is nehézkes a balról való beszállás, hiszen nincs közösítve a döntési mechanika, így először a két háttámlát kell külön-külön előredönteni, aztán az egész kb 40 kilós tömböt megborítani, és így szabadul fel az út. Szerencsére van benne egy kis rásegítő teleszkóp.
Az utasülések közül mindkét sorban a két szélső isofixes, így már 4 gyerekülést helyezhetünk el kényelmesen. A középső üléseket támláját előredöntve pedig pohártartót és tálcát kapunk, ami hosszabb utak esetén jöhet jól. Sajna a vezető melletti ülés nem ilyen, hanem a másfél személyes kényszermegoldás volt, de ha akarunk tudunk rendelni hozzá. Vagy akár szimpla ülést is, persze így már csak 8 személyes lesz, viszont annál kényelmesebb.
A vezetőülésben ülve mindjárt feltűnt a francia-olasz koprodukció nyoma. Teljes volt a harmónia a Citroën rádió és a Fiat embléma mögé rejtőző Peugeot kormányvezérlés között. Ha navival rendeljük, Peugeot lesz a fejegység is. A sok sötét vagy színes, villogós számlap után üdítően hatott a fehér alapon narancs műszeregység, ami napfényben is jól látszott. Az ülés nincs túl magasan, körülbelül a SUV-okkal voltam egy magasságban, de így is éppen átláttam a személyautók többségén.
A körülöttem lévő rekeszek egész jól el voltak találva, leszámítva a rádió alattit, amire egy ki peremet rakhattak volna, mert a beletett telefon hajlamos volt önálló útra indulni a kanyarokban. Akárcsak a Ducatóban, itt is az ülés bal oldalára került a kézifékkar, és valami furcsa okból a motorháztető nyitókarja is ide rejtőzött egy kis műanyag fedél alá.