Adatlap Fiat Scudo Panorama 2.0 Mjet Executive L2H1 - 2010
Versenytársak
A motortérbe pillantva több érdekes felfedezésem volt. Elsősorban hogy a rágcsálók nem csak a Mazda 6 motorburkolatát szeretik, már ebbe is belekezdtek. És a tervezők egész ki ereszcsatorna rendszert építettek, hogy a motorháztető légbeömlőjén bejutó víz ne érhesse el a pont alá tervezett elektronikát. A motor amúgy kétliteres 136 lóerős Multijet volt, ami a háromféle motorból a legerősebb. Ezenkívül létezik még 1,6 literes 90 lóerős és 2 literes 120 lóerős is, benzines viszont nincs.
A reggeli induláskor kicsit zörgött, de ahogy bemelegedett, szinte már kellemesnek és halknak volt mondható. Hosszú 6-os váltót kapunk hozzá, így autópályán se forogta szét magát, 130 km/h-nál 2800-at forgott. Az amúgy jól hangolt váltó sajnos kicsit pontatlan, párszor sikerült többünknek is melléváltani, illetve kicsit akadt, nyugodt váltásra szoktat. Amúgy teljesen jól használható volt, ha kellett, szépen ki lehetett vele gyorsítani. Vegyes, de főleg autópályás és városi használattal 8,2 litert fogyasztott. Az úttartásra se volt panasz, a hátul ülök se sírtak, mint némelyik személyautóban.
Az kocsiban háromzónás klíma van szériában, ebből az első kettő automata, a hátsót kézzel állítgathatjuk. Sőt ha nagyon renitensek hátul, akár le is tilthatjuk, vacogjanak vagy főjenek a saját levükben. Amúgy hamar kellemes meleget csinált a 0-5 fokos reggeleken, ebbe valószínűleg a gyári Webasto kiegészítő fűtés is besegített.
A hátsó traktusban bőséges csomagtér van alaphelyzetben is, jó egy méteres mélységű. De az ülések variálásával egészen 2,5 méterig nyújthatjuk, amivel egy hirtelen jött felújítást is le lehet zavarni egy körben. Külön előny, hogy a csomagtértakarót a tolóajtó mögötti oszlopnál is tudjuk rögzíteni, így a második sor kivétele esetén is meg tudjuk védeni a szállítandó holmit a kíváncsi szemek elől. Persze, ha árut szállítunk, akkor nem túl előnyös, hogy ez a változat végig szőnyegpadlós, érdemes valami védelmet odateríteni. A padlóba és az oldalfalon megtaláltam a szokásos rögzítőfüleket, így egy csomagtérháló segítségével megakadályozhattam a hátizsákom önálló életre kelését.
A Népítelet és a Scudót használó ismerősök visszajelzése is azt mutatja, ez az optimális nagycsaládi autó, és az előítéletekkel szemben nem jellemző, hogy otthagyja az embert az úton. Akiknek mutattam, mindenkinek tetszett a hosszúra nyúlt orrával, gyerekek alig akartak kiszállni belőle, a kutyák automatikusan beugrottak és kényelembe helyezték magukat. Árában (bruttó 8 120 000 Ft) jóval előnyösebben indul, mint német társai. Ez még a pár extrával se megy 9 millió felé.
Extrák (az árak nettó értékben)
- ESP/ASR: 120 000 Ft
- CD-s autórádió MP3-mal és Bluetooth: 90 000 Ft
- Pack integrale (teljesen színre fújt lökhárító, fényezett oldalsó védőcsíkok, szürke kilincsek, ködfényszóró, elektromosan behajtható és színre fújt külső tükrök): 100 000 Ft
- Tolatóradar: 80 000 Ft
- Kétoldali üvegezett tolóajtó: 80 000 Ft
Összehasonlításul egy kétliteres dízel hosszú VW T5 Caravelle Comfortline felszereltséggel 11 860 500 Ft listaáron indul, míg egy Mercedes-Benz Viano L változat Trend felszereltséggel 10 539 000. Aki árban labdába rúghat, az a hosszú Trafic Passenger Privilége ami csak 8 075 000 forint, viszont kicsit alacsonyabb felszereltséggel és 20 lóerővel gyengébb motorral és mire fölhúzzuk a Scudo szintjére, körülbelül ugyanazt az árat kapjuk. Illetve ott van még a Hyundai H1 Tour, Style HP Plus felszereltséggel ami 7 949 000 forintért szintén nagyon jó választásnak számít, bár ott kettővel kevesebb isofixes ülés van, és az ár a rádiót nem tartalmazza. Az ikertestvérei közül az oroszlános Expert Tepee L2 ugyanezzel a motorral Symbole felszereltséggel bruttó 8 426 000 forinttal indul, a Citroën Jumpy Atlante Tendance L2 8 736 000 forint.