Balzsam a testnek

Citroën C5 160 HDi FAP Exclusive

2010.11.17. 06:15

Adatlap Citroën C5 Exclusive HDi 160 FAP - 2010

  • 1997 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 163 LE @ 3750 rpm
  • 340 Nm @ 2000 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    9.1 másodperc
  • Végsebesség:
    210 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    5.6 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    7.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    4.8 l/100km
  • 9 340 000 Ft

A temetkezési vállalkozó egy pillanatra lehunyta a szemét, majd beszélni kezdett. Hangja nyugodt volt, így szokta vigasztalni a gyászoló családokat:
– Amerikai módon neveltem fel a lányomat. Én hiszek Amerikában. Amerikának köszönhetem a jólétemet.
Pista egy pillanatra lehunyta a szemét, majd motyogni kezdett. Hangja nyugodt volt, így szokott mormolni elalvás előtt:
– André, tisztességes módon álltam hozzá ehhez az autóhoz. Én hiszek a hidropneumatikában. Most neki köszönhettem a jólétemet.
(Részlet: M. Puzo: A keresztapa, Vándor Vera fordítása)

Hlács kollégával aznap reggeltől estig bútort hordtunk. És aki végigizzadt már valaha is legalább egy napot gardróbszekrénysorok és milliónyi más, súlyos kacat hurcolásával lift nélküli bérházakból le és fel, pakolt ki-be kétszer egy hosszú, magas Renault Mastert, az tudhatja, mennyire össze van törve az ember éjjel kilencre.

Ilyenkor mi az, amire igazán vágyik? Egy jó zuhany, kényelmes kanapé és egy jó könyv? Netán egy hideg sör a forró vízzel teli kádban? Egy biztos: sok kedve nincs már az éjszakai autózáshoz.

De nem volt mit tennem, valamivel több, mint kétszáz kilométer előttem, így egy frissítő tusolás után elköszöntem a belét is alig húzó Nyegleótól és bokáig nyúlt karral, sajgó vállal lebotorkáltam a parkolóba, mint egy szélütött orángután. Nem bántam volna, ha éppen akkor, ott a Szélütés utca 28. előtt leszólít egy NASA-kutatócsoport, hogy nincs-e kedvem kísérleti alanyként részt venni egy teleport-tesztben, cserébe megmondhatom, hová szeretném. De nem volt ilyen mázlim. Legalábbis azt hittem.

Húsz perc múlva már izgatottan böngésztem a menüt és Csikóst hívtam, ilyenkor éjjel még a gép előtt mered mindig: – Szevasz Csik, te, tudod, mire van szükséged, ha totálisan tele a tököd, cefet fáradt vagy és mégis autóznod kell? – Egy sofőrre? – próbálkozott be a kopasz, de nem, a válasz jóval egyszerűbb: egy hidrós Citroënre, öregem, egy hidrós Citroënre. Most nagyon beleültem a tutiba Csikikém…

Először azt hittem, csak a hirtelen felindultság és a fáradtság teszi, hogy jólesik finom himbálózással átkelni a budapesti kátyúrengetegen, de mire kiértem az M1-re, addigra én lettem a legügyesebb sperma, a C5 pedig a meleg, puha és finom pete, melybe viháncolva fészkeltem be magam. Hű, de régen éreztem már ilyet.

Az emlékek

Régen bizony, pontosabban valamikor a kilencvenes évek közepén, még jóval Szlovákia EU-csatlakozása előtt, mikor a boldog és felhőtlen autónepperkedés folyományaként lakott nálunk rövid ideig egy 24 szelepes XM V6 Pallas. Svájcból került ide, megrendelésre, az ottani tulajdonosa egy újabb XM-re cserélte, mivel a kétéves autóra már nem volt hajlandó kiadni a váltójavítás költségeit. Nálunk aztán kapott egy bontott váltót és egy új tulajdonost. Serdülőkorom meghatározó élménye volt a csupa bőr, telefonnal és motoros rolóval felszerelt beszélő, automata csoda, mely hátra nem ment ugyan, előre annál inkább és tette mindezt olyan gráciával, mintha Marie Antoinette vonult volna át a Tükörgalérián 14 méteres uszállyal királyi fara mögött. Eszméletlen volt a kényelme.

Aztán nem sokkal később volt szerencsém utazni egy nagyot egy jónak mondott BX hátsó ülésén és meg voltam döbbenve: ez a társzekér egy hidrós Citroën? Markáns volt a különbség, bár tény, hogy gazdája már akkor letette a nagyesküt, hogy vesz egy XM-et.

Persze mindez eddig csak a szokásos, elcsépelt hidróistenítés, amitől minden citroënesnek azonnal teleszalad a szeme zöld hidraulikalöttyel, de ez az írás talán a legkevésbé szól nekik. Inkább azok vegyék a szívükre, akik elhiszik az utóbbi idők legragályosabb marhaságaként sugallt tulajdonságot: a sportosságot.

Mert ha kicsit szétnézünk, rájövünk, hogy új autót nem lehet lassan anélkül eladni, hogy a prospektus első oldalán ne tűnne fel legalább 47-szer ez a szó a KIA Picantótól a Toyota Avensisig. Szinonimája a dinamizmus, amitől a józan ember szintén herótot kap, mert mondja már meg valaki őszintén, ki a tököm akar sportolni egy 1,6-os dízel Passattal, ezernégyes Astrával vagy egy Cee'd kombival?

Oké, az Alfa és a BMW nem ér, azok ebből élnek, de sosem értem meg, miért lett hirtelen olyan fontos a sportolhatnék, hogy lassan már a Boci csoki is Boci Sport lesz. Az mit csinál majd? Gyorsabban megy át rajtunk? Miért nem lehet a kényelemre helyezni a hangsúlyt? Nem vagyunk mi szikár etiópok kérem, itt saját belükbe visszatömködött állatokat eszünk évszázadok óta, miért pont most sportoljunk? Aki akar, tegye, de ne mérgezzünk ezzel minden autóst.

Na látják, ez talán a legfőbb oka, hogy a C5 elnyerte megbecsülésem. Mert ez egy bevallottan, szájbarágóan kényelmes autó. Van ugyan kósza említés némi dinamizmusról, de az egy mai, modern kétliteres, 163 lóerőt és 340 newtonmétert tudó turbódízeltől ugyanúgy elvárható, mint az, hogy ne fogyasszon sokat. A Világ Legfeleslegesebb Sport Gombja Díjat pár kilométer után úgyis mindenki odaítéli neki.

Kicsit előreszaladtunk, pedig kívülről is sugárzik belőle egyfajta megnyugtató elegancia. Tény, hogy a legmagasabb, Exclusive felszereltségi szint krómdíszlécei szükségesek ehhez, de ezek, valamint a homorú hátsó szélvédő (á la C6), az elegánsan az orrba komponált Citroën-féle, nyílfogazású fogaskeréklogó és a finoman ívelt fényszórók ügyesen maszkolják a gyalogosvédő hosszú orrot. A felnidizájnt pedig nagyon érzik a franciák, emlékeznek még a Picasso turbinakerekeire? A Xantia után megjelenő előd-C5 otromba, tengeri tehén teste már a múlté, most végre úgy néz ki, mint egy igazi, francia autó: elegáns.

A csomagtere 439 literes, ami leginkább átlagosnak mondható, ezzel biztos nem üt lyukat a világba, de nem is sért meg senkit. Ha sötét helyen parkolunk, akkor gombnyomásra felkapcsolja a fényszóróit, ne lépjünk valami dágványba véletlenül, de ezt tudja más is, ettől nem esünk hasra. A beltér azonban tetszetős. Ez persze az autók világában nem jelent okvetlenül főnyereményt, mert volt már rá példa, hogy ami szép, az valójában használhatatlan, itt azonban rögtön érezzük: ezzel a kilinccsel nem nyúltunk mellé.

Ami először feltűnik, az a világos bőr-szövet belső és annak puha, kerek, lágy vonalai. A világos színekről tudjuk, hogy átvernek, hiszen növelik a térérzetet és könnyen koszolódnak, de kétségtelen, hogy magukban hordozzák a luxus csíráját, egyszerűen túl szépek ahhoz, hogy haragudni lehessen rájuk. A C5 ilyen színű bele pedig olyan finomnak tűnik, hogy simán alapáron adnám hozzá a küszöbből kihúzható lábtörlőt, annyira nincs szívünk cipőstül belépni.

Odabent aztán tényleg olyan, mintha hazaértünk volna. Az elektromosan állítható, memóriás ülések támlája két részben dönthető (felszereltségi szinttől függ), és bár maguk az ülések nem kínálnak annyi variációs lehetőséget, mint egy BMW komfort ülés, de így is az utóbbi év legkényelmesebb darabjai. Maga a háttámla extra széles, és mivel nincs túlzott oldaltartásuk (sportosság mi?), így bármikor kényelmesen nyújtózhatunk bennük, vagy csak ülhetünk odabent fura pofákat vágva, mikor a két masszív masszázsdurung nekiesik a derekunknak. Kicsit olyan, mintha Bud Spencer tolná át hüvelykujjait a háttámlán, de hatásos és tényleg ellazítja a hátat, nem csak pipa az opciós listán. Puhák, szélesek, szöges ellentétei a keményre tömött poroszos hokedliknek, de érdekes módon ezekben sem fáradunk el.

Az utastér és a kabin meglepetésként ér mindenkit, aki szerint csak a németek csinálhatnak minőségi belteret. A PSA-konszern az utóbbi két évben szinte másodvirágzását éli, és ezzel újra meg újra szembesülünk, minden egyes újabb típusuknál. Az anyagválasztás semmivel sem marad el – teszem azt – a Volkswagentől, ahol kell, puha, ahol nem látszik, kemény, az összeszerelés minősége is magasan túltesz a pár évvel ezelőtti szinten, semmi nem zörög, vacakol, az illesztések pontosak és párhuzamosak.

Teljességgel elfogadható, bár kétségtelen, hogy a bőrözéssel lehetnek még gondok: alig húszezer kilométer után nem illik még így megkopnia egy váltógombnak. Ellenben a hátsó ülések alján szó sincs a Renault-nál tetten érhető csóróságról: itt szépen, egy fémszínű listával van leszegve az üléskárpit, ami mindenképpen igényesebb megoldás, mint a tűzőgép és a pőre szivacs.

A műszeregység ötletes, világos és áttekinthető, a sebességmérő közepén színes a kijelző, oldalt pedig két másik, kisebb LCD-n tűnnek fel az információk. A citroënes, szeretnivaló kreténség – a fix kormányközép – itt is megvan, magán a kormányon – és a műszerfalbetéten is – igazán szép a szálcsiszolt alumínium. A kormányról amúgy az összes, menet közben használt funkciót elérhetjük, ráadásul fix közepének köszönhetően valószínűleg a légzsák formájával is játszani tudtak. Ezt szerencsére ezúttal sem teszteltük.

Lazítás, ez a kulcsszó. Tán maga a tökéletes non-feszkó érzés az, ami miatt még sosem láttam sávok között vadul cikcakkozó C5-öst, sztrádán mindenkit levillogó C6-ost. A franciák leszedálnak éppen arra a szintre, ahol még észnél vagyunk ahhoz, hogy autót vezessünk, de már nem zavar minket a többi közlekedő gondja-baja és hülyesége. És ezt nagyon ügyesen, három-négy dologra igazán odafigyelve érik el.

Autóhoz zenét zenéhez autót?

Bár nem vagyok az, aki súlyos százezrekért gyárt koncerttermet az autójából, de zene nélkül nem tudom elképzelni az utazást. Na jó, vannak persze kivételek, de nem ül mindennap az ember 458 Italiában vagy NSX-ben, így a zenére szükségem van.

Nem tudom, önök hogy vannak vele, de elméletem szerint minden – picit is jellegzetes vagy karakteres – típushoz megvan az odaillő muzsika. Valahogy az autó által sugárzott hangulat átragad az emberre, éppen csak annyira, hogy érezhető legyen a pici különbség, ami miatt az egyik számot átlépjük, míg a másikat meghallgatjuk. Ez nem jelenti azt, hogy ne hallgathatnánk bármit bármiben, elvégre saját lelkiállapotunk az elsődleges, befolyásoló tényező, de gondolom, önökkel is előfordult már, hogy léptetés közben egyszer csak megállt a kezük a tekerőgombon: ez az, megvan, majd picit feljebb tekerték a hangerőt és hátradőltek.

Gondolhatják, hülyeség, egy gép akkor is csak egy gép, nincs annak lelke, ez esetben én vagyok a hülye, és a meteoszenzitív szakkifejezés alapjain megalkotom a mechanoszenzitív szót. Míg egy 535i-ben Dimebag Darrell gitárjára figyelve döngetve zúztam volna le egy seggel egész Európát keresztben, addig a Clio RS kívánta az NWA-t és a Public Enemyt, az ezres Spark pedig leginkább valami Tabáni Pista-szerű nyálas szirtet, ahonnan lelökhetik. Mondjuk ezt nem kapta meg, de mindegy.

Ez a hátradőlős, bőr alá bekúszó Citroën pedig egyértelműen kikövetelte magának a lassú, fekete bluest. Mondjuk az elején bepróbálkoztam a remek Matt Biancóval, ami nem volt rossz, de ha egyetlen dalban kéne összesűrítenem magát a C5-öt, akkor kétségkívül ez lenne az. A négylemezes Rehearsal audió anyaga volt a tuti. A csendes, zavartalan libegésben lehet igazán odafigyelni (és kellően játszva a hangszínnel tűrhetően élvezni is) Gus Kahn szövegére, melyet először Fud Livingstone és Matt Malneck zenésítettek meg valamikor 1931-ben, majd Ella Fitzgerald és Marilyn Monroe is feldolgozták. De mindez semmit nem ér, mert király csak egy van, és nem Jimmy az.

Kérem, dőljenek hát hátra, ha nincs a közelben a főnök, tegyék fel a fejhallgatót, hunyják le egy pillanatra a szemüket és hallgassák meg, milyen hangulata van ennek az autónak. A mikrofonnál Chuck Berry, mellette Eric Clapton, Keith Richards, kíséri a világ valaha volt legjobb bárzongoristája, Johnnie Johnson.

A kényelem persze nem csak úgy van, azt nem akasztják le a polcról, ez tény. Többrétegű szivacs, melynek metszete adja meg a valódi értéket, ehhez azonban a rétegeknek kellőképpen jónak kell lenniük. Nézzük.

Totalcar értékelés - Citroën C5 Exclusive HDi 160 FAP - 2010

8
TC

Minden további nélkül elfogadnám családi autónak. Kombiban, pohártartókkal, automatával, csak ezzel a motorral.

Népítélet - Citroën C5

8,2
Nép
7.1
7.9
8.2
9.5
8.3

Az oldalról ajánljuk

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

3 perce
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
  • Hírek

Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből

Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.

április 16., 17:44
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályán
  • Tesztek

Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.

Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.

április 17., 06:03
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
  • Hírek

100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak

Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.

április 16., 07:55
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
  • Hírek

USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit

Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.

április 16., 06:05
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
  • Hírek

Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak

Nem a benzines autók hangját imitálnák.

április 16., 06:10
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
  • Hírek

Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban

A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.

április 16., 14:57
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
  • Hírek

Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától

Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.

április 16., 12:09
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
  • Hírek

Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban

Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.

április 16., 13:17
300 lóerős belépő az M világba
  • Tesztek

300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive

A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.

április 16., 10:58
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
  • Hírek

Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri

A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.

április 16., 10:33
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
  • Hírek

Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt

Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.

április 16., 16:46
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21
Get Lost Lotus Elise
  • Hírek

Get Lost Lotus Elise

április 16., 15:16
Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.

április 16., 10:41
Autók, amikben felnőttünk III.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III.

április 16., 11:46