Szupersportautó a proletariátusnak

Honda NSX

2010.11.18. 06:31

Autótesztet nem szabad sokáig diktafonon vagy fejben őrizgetni, mert megavasodik, aztán már sose lesz olyan jó. Ez általában így működik. Egy NSX-tesztet azonban nyugodtan őrizgethetünk elménkben.

Már rég a nyálunk csorog, ahogy az Arany Alkony verandáján a kerekes székünkben üldögélünk, a nővért keverjük a lányunkkal, már ha egyáltalán tudunk ilyen fogalmakban gondolkodni, hogy nővér meg lány, esetleg dédunoka. Csövön táplálnak, a végbelünk már csak egy, az oldalunkon át egy zacskóba kivezetett műanyag cső, és úgy is órákig tudunk tévét nézni, ha be sincs kapcsolva. De az NSX, arra még akkor is emlékezni fogunk.

A Ferrari a világ legjobb sportautója – bizonyos kategorizálás szerint. Ha hagyományos, újságírós-autóversenyzős szempontokból nézzük, a Ferrarinak van egy verhetetlen imidzse, amitől mindenki összecsinálja magát, még az is, aki direkt ezért évek óta gyúr záróizomra. A Ferrarinak vannak még elég jó köridői, teljesítmény- és nyomatékadatai, kanyarsebessége. Ez, mint mindjárt meglátjuk, többet tud, mint egy Ferrari: nem féltjük annyira. Sem a lopástól, sem a lerohadástól. Az NSX-et azzal az elvárással tervezték, hogy a fenntartása ne legyen zűrösebb-költségesebb, mint egy átlagos, középkategóriás Hondáé, és az NSX nagy csodája, hogy ezt nagyjából tartja is.

Tamás, a tulaj fickós broad side-dal érkezik a visegrádi parkolóba, ahol már várjuk egy ideje, mert késett: egy hülye nem vette észre maga mögött, és rátolatott (pedig az NSX 6 hüvelykkel magasabb, mint a Ford GT40, 1170 mm). Mi alig látjuk a kárt, Tomi sincs különösebben maga alatt, úgyhogy leállítjuk az autót, és fotózás közben emészteni kezdjük a külsejét. A japán formakultúráról az NSX ürügyén elég szép dolgozatot lehetne írni. Az oldalsó domborítások, a tükör finom hajlása, meg hogy gyakorlatilag Ferrariként kezdődik, az első tetőoszlopnál viszont elkezdődik az övvonal, ami szög egyenesen megy az utolsó milliméterig, űrhajót csinálva az NSX hátuljából. Az utasfülke dizájnja sem különösebben forradalmi, bár van néhány érdekes megoldás, mint a teljes feketítés vagy a rejtett kilincsek.

A középmotoros levegőbeömlőn túl különös, egyenes vonalakkal határolt széles fennsík fogadja az utazót egy integrált szárnnyal. Ha srégen hátulról nézünk rá, valahogy eszünkbe jut a Corvette, de nem igazán tudni, miért. A Corvette gömbölyűbb és hullámzóbb, ráadásul a Corvette kicsit ferraris próbált lenni a négy kerek hátsó lámpával. Az NSX meg se Ferrari, se Porsche, sem pedig Lamborghini nem akart lenni, úgyhogy a hátsó lámpákat egyetlen nagy, vízszintes csíkba integrálták. Erről ismerhető fel a legbiztosabban az NSX, és ha csinál még valaha a Honda szupersportautót, ebből az elemből kell kiindulnia.

Új Kísérleti Sportautó

Az NSX jogelődje egy Honda HP-X nevű tanulmányautó volt. A név a Honda Pininfarina Experimental rövidítése – a japánok 1984-ben bízták meg a híres olasz stúdiót egy kétliteres, V6-os, középmotoros sportautó előállításával. Jellemző, hogy a tanulmányautók neveit nem szokás levédetni, ezért ha valaki a neten keres a HP-X és esetleg a tanulmányautó szavakra, könnyen egy 2003-as Lexus tanulmányt talál ugyanezzel a névvel.

A HP-X ambiciózus, szép olasz dizájnszappantartó volt, de a japánok annyira belelkesültek, hogy szigorúan kiadták a mérnököknek: az új projekt, a New Sportscar eXperimental legalább olyan jó legyen, mint bármi, ami szupersport, és Németországban vagy az olaszoknál készül. Röviden: valamit, ami nem rosszabb, mint egy Ferrari. Anatómiai érdekesség, hogy a V6-os középmotort keresztben építették be – a kihajtást így is meg lehet csinálni, viszont az autó súlypontja így még könnyebben rakható középtájra.

Már az alapokkal sem spóroltak: az NSX lett a világ első autója, melyben minden együtt volt: teljesen alumínium önhordó karosszéria, titán hajtókarok, kovácsolt dugattyúk és változó szelepvezérlés, elöl-hátul kettős keresztlengőkaros futómű. A finomhangolást pedig mi más tehette volna teljessé, mint Ayrton Senna tesztelése a suzukai versenypályán, a gyártást pedig a Honda 200 olyan válogatott munkására bízták, akiknek volt legalább tízéves szerelői tapasztalatuk.

Sose gondoltam volna, hogy így visszafelé utazok majd az időben, és mostanra nem mondjuk egy Skyline GTR tetszik, hanem ez. És hogy nézem a Senna-videót, mit hogy csinál Suzukában, aztán azon kapom magam, hogy már hatodszor nézem meg. Tomi Mitsubishi EVO 6-ról váltott, ami egy borzalmasan jó autó, akár ár/érték arányt nézünk, akár egységnyi forintért elérhető kanyarsebességet, de épp az vele a baj, hogy az ember kevesebbnek érzi a valós sebességét. Az NSX-ben viszont érezni a sebességet, nincs szervokormány, egyébként is ez a világ egyik leginformatívabb futóműve.

115 ezer kilométer van benne, a vezetett szervizköny szerint olajcseréken és a kötelező apróságokon kívül más nem történt, Tomi letöltötte a netről az eredeti, 1500 oldalas Honda szerelési útmutatót, bekarikázta a megfelelő oldalt a tennivalókkal, így vitte a szervizbe tervszerű megelőző karbantartásra. Másra nincs is szükség, az NSX V6-osa például hosszas autópályázás alatt sem eszi az olajat. A már említett amerikai fórumon pedig van egy srác, aki nemrég lépte át a 300 000 mérföldet a saját, bontatlan gyári NSX-ével. Elhiggyük?

Az NSX Prime nevű amerikai fórumon nézegette az eladó autókat, ahol még olyan is van, aki egy 1991-es NSX-et tulajdonol 1991 óta. Nagyon szeretett volna Hondát, végül ennek az Acurának is nagyon örült. Magyarországra természetesen az Unión kívülről Euro 4-esnél rosszabb környezetvédelmi besorolású autót behozni lehetetlen, az 1990-es konstrukciójú NSX pedig természetesen Euro 1-es (az Euro 1 1993-ban, a 2 1996-ban lépett életbe). Na de a laza, kaotikus törvénykezésű, balkáni Németországban simán forgalomba lehet helyezni egy amerikai NSX-et. Úgyhogy ezen nem adócsalási és egyéb okoskodási okokból van egyelőre német rendszám: az csak egy állomás a magyar papírok felé.

Ez az NSX garázs híján 16 évet állt a floridai napon, ezért aztán kért egy alapos fényezést. Én pár perc nézegetés után megvettem volna gyárinak, de Tomi azt mondja, olvasta a dokumentációt a gyári fényezésről, és bőven esélytelen is, hogy azt valaki műhelyben reprodukálja. Mégis úgy döntött, hogy ha már a harmadik itthoni fényező is megmondta, hogy reménytelen az eredeti állapot konzerválása, jöjjön a festés. A harmadik fényező tehát megkapta a melót, ami egy NSX-nél közel sem olyan hálátlan, amilyennek elsőre tűnik: a karosszéria teljes egészében alumínium, és minden elem leszerelhető.

Az első tesztkört passzívan futottam – Tomi egy kicsit száguldozott velem, miközben a külső képek készültek. Már itt kezdtem kifogyni a jelzőkből: a tulajdonos lelkiismeretes pilóta, pályázik is az NSX-szel, ahogy kell, de a szakértő kézen túlról is érződött, hogy az NSX valami botrányosan jól vezethető autó. Egy borzalmas engineering-esszencia: lehet valamit megfelelő tudományossággal tervezni, logarléccel, grafikonokkal, számítógépes szimulációkkal, aztán tesztelni, jó pályákon, jó pilótákkal, a végtelenségig.

És akkor összeáll, valahogy így. Ilyet tud a Honda elit mérnökkommandója, ha hagyják őket dolgozni.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

5 órája
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
  • Hírek

Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől

A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.

március 8., 07:06
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
  • Hírek

Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség

A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.

március 8., 11:37
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
  • Hírek

Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban

A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.

március 8., 08:37
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
  • Olajdoktor

Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?

Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.

március 8., 09:55
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
  • Közélet

A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes

Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!

március 8., 13:14
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
  • Hírek

Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk

Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.

március 8., 15:44
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
  • Hírek

5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?

A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.

március 9., 07:04
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
  • Hírek

Már keresi a BYD a második Szeged helyét

A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.

március 8., 14:34
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
  • Hírek

Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot

Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.

március 8., 16:09
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
  • Hírek

Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek

Továbbra is a Nettuno V6 az úr.

március 8., 16:35
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautó
  • Tesztek

Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.

13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?

március 8., 16:10
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10