Keletről jön a Renault bálnája

Laguna- és Latitude-bemutató

2010.11.27. 07:24

A Renault vett egy mély levegőt és ismét a felső-középkategóriában próbálkozik. Európában készülő motorokkal Dél-Koreában szerelik a Latitude-öt, ami a közepesen fejlett országok luxusautója lehet. A Laguna száját és szemeit átszabták a plasztikai sebészek, de nemcsak szebb lett, okosabb is. Én csak okosabb: Portugáliában jártam, a Renault ez évi utolsó menetpróbáján.

Laguna, a kanyarkirály

A bemutató sorrendjét megtartva kezdjük mi is a Lagunával, a Renault nagyobbik családi autójával, aminek voltak már jó és rossz korszakai. A 2007-ben bevezetett harmadik verzió számos pozitív tulajdonsággal igyekszik visszaszerezni a vevők bizalmát, ami a második Laguna minőségi problémái miatt erősen párologni kezdett. Immár a JD Power vevőelégedettségi és az ADAC meghibásodási statisztikái is javuló minőséget tükröznek, megerősítve a gyár saját méréseit, és a fejlődéssel alighanem elégedett lehet a Renault, hiszen az alapvető részegységekhez nem nyúltak a mostani faceliftnél. Cserébe viszont a kényelmet és a praktikumot fokozandó sok apró változtatást hajtottak végre.

Ha hátulról közelítünk, nem is látunk különbséget a most leváltott elődhöz képest. A fronton már igazítottak, megfontolva és elfogadva a kritikákat, amelyek szerint a Laguna orra kopár és nem túl harmonikus. Szerintem ugyan eddig se volt vele semmi baj, de tény, hogy az apró változások jót tettek neki. A lámpatestekbe integrált krómozott szemöldökök és az Auditól elirigyelt fél hűtőmaszk kétségkívül szelídítenek a hüllőszerű tekinteten, elegánsabb lett az autó. A beltérben sem találunk eget verő változásokat, legalábbis ami a látványt illeti. Ez viszont nem nagy baj, mert a Lagunában üldögélni eddig is kellemes esztétikai élményt biztosított, nem beszélve a kényelemről, amit elöl akár tökéletesnek is nevezhetünk.

Ám az informatika féktelen száguldása a szolgáltatásokat átformálta: a Carminat TomTom Live navigációs rendszer az intelligens útvonaltervezés, a sávkijelzés és a folyamatosan frissített térképek mellé négy új fícsört kínál. A HD Traffic egész Európát lefedő dugófigyelő rendszerét már egymillió autós használja, ez a szám az új Lagunát vásárlókkal is bővülni fog. Egyes országokban, ahol van erre megfelelően frissített adatbázis (például Angliában és Franciaországban), elérhető a mozgó traffipaxokra figyelmeztető funkció is. Ha útközben ennénk egy jót, vagy elnyalogatnánk egy fagyit, a Google helykereső programja pillanatok alatt kilistázza a közeli lehetőségeket, sőt, a felhasználói vélemények abban is segítenek, melyiket válasszuk. Aki folyton az eget lesi, a TomTomtól ötnapos meteorológiai előrejelzést kaphat, egész Európára, így remélhetőleg Magyarországra is. Ha valaki ennél is többre vágyik, megrendelheti a Carminat Bluetooth DVD rendszert. A TomTom magyar hangjai Marika és Ervin. Marika beszédmódján van még csiszolnivaló. Ervin korrektül közölte, hogy „az út végén hajtson fel a kompra”, Marika viszont ehelyett azt mondta, hogy „az út végén keljen át”. Hova, édes Marcsi, hova?!

Megújították a hangrendszereket is: a 140 wattos 3D Arkamys a Renault etalonja, nyolc hangszórón át juttatja el az utasok füléhez a zenét. A Bose prémiumrendszere erre még tesz néhány lapáttal, az amerikai cég mérnökei a Laguna akusztikai tulajdonságaihoz optimalizálták a hangzást. A jeleket digitális erősítő küldi a tíz hangszóróból álló hálózatra, a hangszínt egy hatcsatornás ekvalizátorral állíthatjuk be. Ma már autót meg nem vesznek USB- és aux-csatlakozó nélkül, ezeket a Lagunában is megtalálja, aki az első ülések közötti könyöklő fedelét felnyitja. Az ott kialakított kis fészekben kedvenc médialejátszóját nyomban el is helyezheti. A Bose-t kipróbáltuk, tényleg remekül szól, bár a demó CD-re applikált rezesbandás induló vezetéshez kicsit erősnek bizonyult.

További újítás, ami várhatóan megjelenik a többi Renault típuson is, a légminőség-szabályozó rendszer. Amikor érzékelője kívülről érkező szén-monoxidot vagy nitrogén-oxidot érzékel, belső keringetésre kapcsol. A belső levegőt kombinált aktívszenes szűrőn is átvezetik, ami nemcsak a lebegő részecskéket (por és pollen), hanem a kémiai szennyezést is megfogja.

A csomagtartón nem változtattak, de azt egyébként eddig sem érte panasz. Az 508 literes alaptérfogat a kombiban másfél köbméterre bővíthető. Meghúzunk két kart, és a 40-60 arányban megosztott hátsó üléstámlák előredőlnek – tökéletesen sík és lépcsőmentes alapot kapunk így. A csomagokat rögzítőfülekhez erősíthetjük, a bevásárlószatyrot kampóra akaszthatjuk, és naná, hogy 12 voltos csatlakozót is találunk hátul. További okosság, hogy a csomagtérroló egyetlen pöccentésre feltekeredik. Könyökkel, fejjel akkor is támadhatunk, ha mindkét kezünk tele van csomagokkal. Akad ezenkívül még a hátsó ablakokon is az ajtóból kihúzható roló, sőt, sebességhatá-roló is, tele van a Laguna rolókkal.

A gyártók mostanság folyamatosan fejlesztik az erőforrásokat, hogy megfeleljenek a szigorodó kibocsátási előírásoknak és hogy ne maradjanak el a konkurenciától. A Renault módosított motorjai is kevesebbet fogyasztanak körülbelül fél literrel, és ennek megfelelően kevesebb szén-dioxidot pöffentenek bele a globálisan felmelegedő levegőbe. A 16 szelepes, kétliteres, 140 lóerős benzinmotor az etanolt is megissza, ami kellemesen befolyásolhatja az üzemeltetési költségeket. A 170 lóerős, turbós változatot hatfokozatú automata váltóval párosítva építik be a Lagunába, átlagfogyasztását 8,7 literre ígéri a Renault. A dízelek között a 110 lóerős dCi az alap, a fogyasztása a gyár szerint 5 liter alatt tartható. Izgalmasabb választásnak ígérkeznek az M9R motor különféle teljesítményű változatai (130, 150, 175, 180 lóerő). Fogyasztásuk 5 liter környékén alakul, károsanyag-kibocsátásukat átdolgozott befecskendezéssel, kipufogógáz-visszavezetéssel, koromrészecske-szűrővel tartják kordában.

Ami a futóművet illeti, a Lagunánál a Renault megszakította a hagyományt, hogy egy családi autó legyen lágy és ringató. A rugózás kemény, cserébe az úttartás precízebb, a kanyarokat bátran lehet támadni. Különösen a 4Control névre hallgató négykerék-kormányzási rendszerrel, amelyet 2008-ban vezettek be a sportos modelleknél (kifejlesztésében a Renault Sport Technologies is részt vett), mára azonban szinte mindegyik Laguna-verzióhoz rendelhető. Volt hasonló szisztémája korábban több gyártónak is, a Mitsubishinek, a Mazdának például. A Renault-é annyival jobb, amennyivel újabb – sokkal kifinomultabb a vezérlése. Mint Kismartoni Péter kommunikációs igazgatótól megtudtam, a Renault nagyon büszke a szerkezetre, annak pedig különösen örülnek, hogy a vevőktől még egyre sem érkezett panasz. A számítógép a volánkezelés elemzésével és a sebesség figyelésével felismeri, mikor vezet valaki sportosan, vagy éppen mikor kényszerül elkerülő manőverre, és az adott szituációhoz igazítja a hátsó kerekek kormányzását, illetve a menetbiztonsági elektronikák működését. A rendszer 60 km/h alatt az első kerekek elfordulásával ellentétes irányba, a fölött megegyező irányba fordít egy kicsit a hátsó kerekeken, maximálisan 3,5 fokos kitérésig. Az eredmény: kisebb fordulókör, parádés úttartás, jobb menetdinamika. A 4Controlos Laguna úgy megy, mintha sínen húznák, ahogy azt magam is megtapasztalhattam a kanyargós hegyi és tengerparti utakon.

A tesztflottát dízel Lagunák alkották, mi egy 180 lóerős 2.0 dCi-vel vágtunk neki a 130 kilométeres etapnak. Ez a motor remekül illik az autó karakteréhez, kellő dinamikával mozgatja az 1480 kg tömegű testet, és mindig van benne tartalék is. A hangszigetelést tovább csiszolgatták az új Lagunában a mérnökök, így csak gyorsításkor zajong kicsit a motor, épp annyira, hogy érezzük, van itt kakaó, kérem. A hang karaktere nem dízeles, inkább olyan jófajta morgós. A hatfokú manuális váltó viszont továbbra sem vezeti a kezet, a semmiben kutyulva keresi az ember a fokozatokat az eső tíz percben. Azután persze megszokja, melyik hol van, és a következő években már nem lesz gondja vele. A multifunkciós kormány karimájának alsó szakaszát egyenesre vágták, ahogy az mostanában divatos. A forgatása során a hidraulikus (a kisebb teljesítményű verziókban elektromos) szervónak köszönhetően nem ütközünk nagy ellenállásba, de az autó karakteréhez ez teljesen megfelel. A volán minden irányban állítható, a motoros állítású ülések tökéletesen pozícionálhatók, a sok automatika (világítás, ablaktörlő, tolatóradar és társaik) sok apró gondot levesznek a sofőr válláról. Más kérdés, hogy ezeket az apró gondokat is nagyon szeretem a vezetésben.

Minden szava arany

Sajtóanyagot írni nem olyan könnyű feladat, mint gondolnánk. Minden alkotó tolla megbicsaklik egyszer a nagy igyekezetben, ez alól sem az újságírók, sem a marketingesek nem képeznek kivételt.

Íme, a Laguna sajtóanyagának ékköve:

„A Laguna révén a kompromisszumoktól mentes minőség mélyen beivódott a Renault DNS-ébe.”

Az oldalról ajánljuk

Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
  • Hírek

Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!

Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.

április 6., 13:44
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
  • Hírek

Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5

A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.

április 7., 09:54
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
  • Hírek

Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral

Az Austral alig három éve kapható a piacon.

április 6., 12:10
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
  • Szerelem

A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története

A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.

április 6., 18:18
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
  • Hírek

Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája

A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.

április 7., 06:12
Nem hiányzott, de örülünk neki!
  • Tesztek

Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.

Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?

április 6., 14:50
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
  • Közélet

Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat

Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.

április 7., 06:12
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
  • Hírek

A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt

Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.

április 6., 14:36
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
  • Hírek

Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban

Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.

5 perce
Forrest Gump motorolajat keres
  • Olajdoktor

Forrest Gump motorolajat keres

És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.

április 5., 11:23
Új hasznos funkciót fedeztek fel a Tesla Cybertruckon
  • Hírek

Új hasznos funkciót fedeztek fel a Tesla Cybertruckon

Sokan átsiklottak ezen.

április 6., 07:11
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
  • Hírek

Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják

Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.

április 5., 08:49
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
  • Hírek

Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!

A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.

április 7., 11:07
Horvát tulajdonba kerülhet a Bugatti
  • Hírek

Horvát tulajdonba kerülhet a Bugatti

A Rimac teljesen felvásárolná a Bugattit.

április 5., 07:01
400 lóerő nem elég? És 510?
  • Hírek

400 lóerő nem elég? És 510?

Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.

április 6., 10:09
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
  • Hírek

Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója

A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.

április 5., 10:19
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
  • Hírek

A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb

Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.

április 5., 13:10
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
  • Hírek

Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon

Ez pályafutása 41. pole pozíciója.

április 5., 15:27
6 éves a téligumi, merjem még használni?
  • Gumidoktor

6 éves a téligumi, merjem még használni?

A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?

április 6., 07:09
A tárgyiasult modern burzsoázia
  • Tesztek

A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.

Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.

április 5., 16:45
Garage 54 Lada XXL
  • Hírek

Garage 54 Lada XXL

április 7., 12:12
Bemutató: Audi A6 Avant
  • Tesztek

Bemutató: Audi A6 Avant

április 7., 12:44
BMW M2 Dakar
  • Hírek

BMW M2 Dakar

április 5., 13:05
BMW M3 Touring GT3 Evo
  • Hírek

BMW M3 Touring GT3 Evo

április 5., 13:06
Audi Abt RS3-R
  • Hírek

Audi Abt RS3-R

április 5., 14:03