A Renault vett egy mély levegőt és ismét a felső-középkategóriában próbálkozik. Európában készülő motorokkal Dél-Koreában szerelik a Latitude-öt, ami a közepesen fejlett országok luxusautója lehet. A Laguna száját és szemeit átszabták a plasztikai sebészek, de nemcsak szebb lett, okosabb is. Én csak okosabb: Portugáliában jártam, a Renault ez évi utolsó menetpróbáján.
Laguna, a kanyarkirály
A bemutató sorrendjét megtartva kezdjük mi is a Lagunával, a Renault nagyobbik családi autójával, aminek voltak már jó és rossz korszakai. A 2007-ben bevezetett harmadik verzió számos pozitív tulajdonsággal igyekszik visszaszerezni a vevők bizalmát, ami a második Laguna minőségi problémái miatt erősen párologni kezdett. Immár a JD Power vevőelégedettségi és az ADAC meghibásodási statisztikái is javuló minőséget tükröznek, megerősítve a gyár saját méréseit, és a fejlődéssel alighanem elégedett lehet a Renault, hiszen az alapvető részegységekhez nem nyúltak a mostani faceliftnél. Cserébe viszont a kényelmet és a praktikumot fokozandó sok apró változtatást hajtottak végre.
Ha hátulról közelítünk, nem is látunk különbséget a most leváltott elődhöz képest. A fronton már igazítottak, megfontolva és elfogadva a kritikákat, amelyek szerint a Laguna orra kopár és nem túl harmonikus. Szerintem ugyan eddig se volt vele semmi baj, de tény, hogy az apró változások jót tettek neki. A lámpatestekbe integrált krómozott szemöldökök és az Auditól elirigyelt fél hűtőmaszk kétségkívül szelídítenek a hüllőszerű tekinteten, elegánsabb lett az autó. A beltérben sem találunk eget verő változásokat, legalábbis ami a látványt illeti. Ez viszont nem nagy baj, mert a Lagunában üldögélni eddig is kellemes esztétikai élményt biztosított, nem beszélve a kényelemről, amit elöl akár tökéletesnek is nevezhetünk.
Ám az informatika féktelen száguldása a szolgáltatásokat átformálta: a Carminat TomTom Live navigációs rendszer az intelligens útvonaltervezés, a sávkijelzés és a folyamatosan frissített térképek mellé négy új fícsört kínál. A HD Traffic egész Európát lefedő dugófigyelő rendszerét már egymillió autós használja, ez a szám az új Lagunát vásárlókkal is bővülni fog. Egyes országokban, ahol van erre megfelelően frissített adatbázis (például Angliában és Franciaországban), elérhető a mozgó traffipaxokra figyelmeztető funkció is. Ha útközben ennénk egy jót, vagy elnyalogatnánk egy fagyit, a Google helykereső programja pillanatok alatt kilistázza a közeli lehetőségeket, sőt, a felhasználói vélemények abban is segítenek, melyiket válasszuk. Aki folyton az eget lesi, a TomTomtól ötnapos meteorológiai előrejelzést kaphat, egész Európára, így remélhetőleg Magyarországra is. Ha valaki ennél is többre vágyik, megrendelheti a Carminat Bluetooth DVD rendszert. A TomTom magyar hangjai Marika és Ervin. Marika beszédmódján van még csiszolnivaló. Ervin korrektül közölte, hogy „az út végén hajtson fel a kompra”, Marika viszont ehelyett azt mondta, hogy „az út végén keljen át”. Hova, édes Marcsi, hova?!
Megújították a hangrendszereket is: a 140 wattos 3D Arkamys a Renault etalonja, nyolc hangszórón át juttatja el az utasok füléhez a zenét. A Bose prémiumrendszere erre még tesz néhány lapáttal, az amerikai cég mérnökei a Laguna akusztikai tulajdonságaihoz optimalizálták a hangzást. A jeleket digitális erősítő küldi a tíz hangszóróból álló hálózatra, a hangszínt egy hatcsatornás ekvalizátorral állíthatjuk be. Ma már autót meg nem vesznek USB- és aux-csatlakozó nélkül, ezeket a Lagunában is megtalálja, aki az első ülések közötti könyöklő fedelét felnyitja. Az ott kialakított kis fészekben kedvenc médialejátszóját nyomban el is helyezheti. A Bose-t kipróbáltuk, tényleg remekül szól, bár a demó CD-re applikált rezesbandás induló vezetéshez kicsit erősnek bizonyult.
További újítás, ami várhatóan megjelenik a többi Renault típuson is, a légminőség-szabályozó rendszer. Amikor érzékelője kívülről érkező szén-monoxidot vagy nitrogén-oxidot érzékel, belső keringetésre kapcsol. A belső levegőt kombinált aktívszenes szűrőn is átvezetik, ami nemcsak a lebegő részecskéket (por és pollen), hanem a kémiai szennyezést is megfogja.
A csomagtartón nem változtattak, de azt egyébként eddig sem érte panasz. Az 508 literes alaptérfogat a kombiban másfél köbméterre bővíthető. Meghúzunk két kart, és a 40-60 arányban megosztott hátsó üléstámlák előredőlnek – tökéletesen sík és lépcsőmentes alapot kapunk így. A csomagokat rögzítőfülekhez erősíthetjük, a bevásárlószatyrot kampóra akaszthatjuk, és naná, hogy 12 voltos csatlakozót is találunk hátul. További okosság, hogy a csomagtérroló egyetlen pöccentésre feltekeredik. Könyökkel, fejjel akkor is támadhatunk, ha mindkét kezünk tele van csomagokkal. Akad ezenkívül még a hátsó ablakokon is az ajtóból kihúzható roló, sőt, sebességhatá-roló is, tele van a Laguna rolókkal.
A gyártók mostanság folyamatosan fejlesztik az erőforrásokat, hogy megfeleljenek a szigorodó kibocsátási előírásoknak és hogy ne maradjanak el a konkurenciától. A Renault módosított motorjai is kevesebbet fogyasztanak körülbelül fél literrel, és ennek megfelelően kevesebb szén-dioxidot pöffentenek bele a globálisan felmelegedő levegőbe. A 16 szelepes, kétliteres, 140 lóerős benzinmotor az etanolt is megissza, ami kellemesen befolyásolhatja az üzemeltetési költségeket. A 170 lóerős, turbós változatot hatfokozatú automata váltóval párosítva építik be a Lagunába, átlagfogyasztását 8,7 literre ígéri a Renault. A dízelek között a 110 lóerős dCi az alap, a fogyasztása a gyár szerint 5 liter alatt tartható. Izgalmasabb választásnak ígérkeznek az M9R motor különféle teljesítményű változatai (130, 150, 175, 180 lóerő). Fogyasztásuk 5 liter környékén alakul, károsanyag-kibocsátásukat átdolgozott befecskendezéssel, kipufogógáz-visszavezetéssel, koromrészecske-szűrővel tartják kordában.
Ami a futóművet illeti, a Lagunánál a Renault megszakította a hagyományt, hogy egy családi autó legyen lágy és ringató. A rugózás kemény, cserébe az úttartás precízebb, a kanyarokat bátran lehet támadni. Különösen a 4Control névre hallgató négykerék-kormányzási rendszerrel, amelyet 2008-ban vezettek be a sportos modelleknél (kifejlesztésében a Renault Sport Technologies is részt vett), mára azonban szinte mindegyik Laguna-verzióhoz rendelhető. Volt hasonló szisztémája korábban több gyártónak is, a Mitsubishinek, a Mazdának például. A Renault-é annyival jobb, amennyivel újabb – sokkal kifinomultabb a vezérlése. Mint Kismartoni Péter kommunikációs igazgatótól megtudtam, a Renault nagyon büszke a szerkezetre, annak pedig különösen örülnek, hogy a vevőktől még egyre sem érkezett panasz. A számítógép a volánkezelés elemzésével és a sebesség figyelésével felismeri, mikor vezet valaki sportosan, vagy éppen mikor kényszerül elkerülő manőverre, és az adott szituációhoz igazítja a hátsó kerekek kormányzását, illetve a menetbiztonsági elektronikák működését. A rendszer 60 km/h alatt az első kerekek elfordulásával ellentétes irányba, a fölött megegyező irányba fordít egy kicsit a hátsó kerekeken, maximálisan 3,5 fokos kitérésig. Az eredmény: kisebb fordulókör, parádés úttartás, jobb menetdinamika. A 4Controlos Laguna úgy megy, mintha sínen húznák, ahogy azt magam is megtapasztalhattam a kanyargós hegyi és tengerparti utakon.
A tesztflottát dízel Lagunák alkották, mi egy 180 lóerős 2.0 dCi-vel vágtunk neki a 130 kilométeres etapnak. Ez a motor remekül illik az autó karakteréhez, kellő dinamikával mozgatja az 1480 kg tömegű testet, és mindig van benne tartalék is. A hangszigetelést tovább csiszolgatták az új Lagunában a mérnökök, így csak gyorsításkor zajong kicsit a motor, épp annyira, hogy érezzük, van itt kakaó, kérem. A hang karaktere nem dízeles, inkább olyan jófajta morgós. A hatfokú manuális váltó viszont továbbra sem vezeti a kezet, a semmiben kutyulva keresi az ember a fokozatokat az eső tíz percben. Azután persze megszokja, melyik hol van, és a következő években már nem lesz gondja vele. A multifunkciós kormány karimájának alsó szakaszát egyenesre vágták, ahogy az mostanában divatos. A forgatása során a hidraulikus (a kisebb teljesítményű verziókban elektromos) szervónak köszönhetően nem ütközünk nagy ellenállásba, de az autó karakteréhez ez teljesen megfelel. A volán minden irányban állítható, a motoros állítású ülések tökéletesen pozícionálhatók, a sok automatika (világítás, ablaktörlő, tolatóradar és társaik) sok apró gondot levesznek a sofőr válláról. Más kérdés, hogy ezeket az apró gondokat is nagyon szeretem a vezetésben.
Minden szava arany
Sajtóanyagot írni nem olyan könnyű feladat, mint gondolnánk. Minden alkotó tolla megbicsaklik egyszer a nagy igyekezetben, ez alól sem az újságírók, sem a marketingesek nem képeznek kivételt.
Íme, a Laguna sajtóanyagának ékköve:
„A Laguna révén a kompromisszumoktól mentes minőség mélyen beivódott a Renault DNS-ébe.”