A kis lökettérfogatú dízel amolyan tartalékmegoldás. Látszólag képes helyettesíteni a benzinmotort, sőt, a nyomatéka nagyobb, a fogyasztása meg alacsonyabb, szóval szólnak mellette érvek, csak éppen az autózás lesz kelletlen tőle. Akarom mondani, volt.
Néhány, a szakmában eltöltött év után az ember már nem pisálja össze magát, ha kap egy Minit. Ennek két oka van. Az első, hogy a BMW-nél jó sok tesztautó van, így a szerkesztőség minden tagja ült már legalább három Miniben. A második, hogy a Mini az Mini: amióta kijött, pontosan ugyanúgy néz ki. Pedig volt már modellváltás, és műszerfalból is többféle van, mégis annyira ugyanolyan a kocsik zsánere, hogy az ember mindig úgy érzi, ugyanabba a Minibe ül vissza, legfeljebb a színe változott.
Mégsem voltam fásult, amikor megkaptam a Cooper D-t. Nem az új dízelmotor villanyozott fel – be vagyok oltva dízel ellen, ráadásul minél kisebb, annál jobban utálom –, csak az egyszerű tény, hogy Minit vezetni jó. Mindegy, hogy milyen a motorja, van alatta egy jó futómű, van benne egy csomó ínycsiklandó fűszer, és ennyi tulajdonképpen elég is a boldogsághoz.
Persze egy kerregős, csattogós, kelletlen dízel egy közepesen rossz váltóval és mindig a legrosszabbkor elfogyó fokozatokkal simán elronthatja a mókát. Beültem, indítottam, és…
Mielőtt kivesézzük a motort, nézzük gyorsan a száraz tényeket. Akinek van dízel Minije, annak vagy a Toyota, vagy a PSA gyártotta a motorját, vagyis a kocsija német–japán vagy német–francia hibrid – és természetesen angol is, a gyökerek miatt. A tesztautó azonban echte német, ezt a dízelt a bajorok készítették. 112 lóerőt és aszfaltszaggató 270 Nm nyomatékot halmoztak fel a kis egyhatosban.
Most, hogy végre tudjuk, mivel állunk szemben, illesszük be gondolatban a hülye alakú kvázi kulcsot a számára kialakított hülye nyílásba, nyomjuk meg a start gombot és várjuk, hogy felköhögjön a mínusz öt fokban a dízel. Arra ugyan várhatunk bármeddig: a szigetelés annyira jó, és a motor hangja is visszafogott, hogy egyszerűen nincs, még egyszer leírom, NINCS alapjárati kerregés. Semmi.
Kihajtok a teremgarázsból. Az első pár méter döcögős, de a fekvőrendőr után nyomok egy kövérebbet a még hideg dízelnek. Az egy dolog, hogy a motornak ekkor sem lett dízel orgánuma, de ebben a pillanatban a kocsi is úgy megindult, mint a veszedelem. Direkt játszottam a gázzal, forgattam a kis egyhatost, és félig vájt exzenész fülemmel határozott gyorsításnál meg is hallottam, amit kerestem: van egy kis árulkodó, csörgő felhang a szimfóniában, de ha nem vadászunk rá direkt, vagy alap hangerővel szól a zene, akkor semmit sem hallunk belőle.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval
A generációváltással kívül és belül is megújult modell tisztán elektromos és hibrid hajtáslánccal is elérhető lesz.
- Hírek
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.
- Hírek
A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót
A fehér autó több métert repült a levegőben, majd felborult.
- Hírek
Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV
Méghozzá hibrid és hagyományos hajtáslánccal.
- Égéstér
Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!
Látványos, de tartalmilag szegényes autóbemutató után indul a Forma-1 idei szezonja, kollágink pedig személyesen jelen voltak a nagyszabású eseményen, Londonban.
- Hírek
Semmi extra, csak három Ferrari SF90 XX vár gazdáira a budapesti Ferrari szerviznél
Átlagos hétköznap.
- Hírek
Elektromos pickupot készít a Toyota
A modellről egyelőre csak egy sejtelmes sziluettet mutatott a gyártó.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Közélet
A követési távolságról
Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.
- Hírek
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Hírek
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.
- Hírek
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.
- Hírek
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.
- Hírek
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.
- Hírek
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
A bevált recepten csak fejlesztettek.
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Hírek
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.
