2011.03.19. 05:40
Galériák (1)

Nem. András eredetileg nem ilyen autót akart. Fényeset, krómtól csillogót? Piha. Mindennél jobban vágyott egy ütött-kopott, porladt amerikai batárra. Ezért megvett egy romot, hogy majd kijavít rajta ezt-azt, és használja. Aztán kicsit máshogy alakultak a dolgok.

„Vezethetem vajon B-s jogsival?” – ez az első gondolatom. Hisz majdnem akkora az eleje, mint egy Mercedes Actrosé. Amint elindulok vele, szertefoszlanak az aggodalmaim. Nyomórudas, 7,5 literes V8-as, háromgangos automata, elöl kettős keresztlengőkarok, hátul tekercsrugós merev híd, a légy szárnyzizzentésére teljes kört körbeforduló, agyonszervósított kormány. Erő van bőven, de negyven éve még mánia volt, hogy minden könnyen járjon, hogy az autónak legalább az első sarkai látsszanak a vezetőülésből. Nem fetrengek ugyan a fotőjben, nem is gyújtok rá szivarra, de hamar meg tudnám szokni.

Egy milliméter a gázon, és a Riviera orra az égnek mered – nem a 253 szerény lóerő számít itt, hanem a betont tojáshabbá verő forgatónyomaték. 7,5 literes űrtartalom és a száz kilométerenként minimum húszliternyi felhörpintett benzin hegyek megmozgatására elég. Két tonna ilyen esetben nem is sok.

Lenyűgöző. Zaj szinte egyáltalán nincs, maximum a szél susog kicsit, a kormányt a bal kéz unottan beakasztott mutatóujjának körme sarka tekeri, a váltó talán teszi a dolgát, mindenesetre semmit nem érezni abból, hogy működik. Van, és kész. Egyenesben mintha egy dunántúli faluval krúzolnánk a távoli cél felé. Kanyarban – hát, olyan. A fékek egész jók, hiszen ez az autó már a biztonságos amerikai közlekedés hajnalán készült. De a szintetikus kormánnyal, a sírós gumikkal, a helyzetet nehezen értelmező, alulméretezett lengéscsillapítókkal, a súlyos hátsó híddal nehéz bármilyen kanyarhoz megtalálni azt a sebességet, ami élvezetes lenne. Beledől, mint a pisai ferde, aztán valahogy kijön belőle, nem borult fel, majdnem sikerült a sávban maradni, aki ennél többet akar, vegyen Subaru Imprezát.

Itt a látvány, a hangulat a fontos. Akkora steppelt bőrkanapén csücsülsz, amekkorát befutott gengszterek otthonaiban látni, az előtted terjengő motorházfedél pedig inkább egy Jumbo Jet leszállópályáját juttatja eszedbe, mint holmi gyarló autó karosszériaelemét. Jobb lábad rezzenésére a forgalom többi részvevője mind eltűnik a horizont görbülete mögött. Elveszi a szavad.

Jó is milliomosnak lenni, ha én lennék olyan zsíros, mint András, magam is ilyen autóval járnék. Mit számítana nekem az olykor negyven literbe beleszaladó fogyasztás – tankolásnál sose kérnék vissza a két húszezresből. Csakhogy a tulajdonos nem milliomos. Hanem egy teljesen normál anyagi helyzetű csávó. Volt. Mielőtt megvette a Rivierát.

Csak az alváz fényezése egy hónapig tartott, az elemeken megszámlálhatatlan finom, hártyavékonyra visszacsiszolt réteg epoxi, alapozó-, töltő- és egyéb réteg van. Buligépnek indult, aztán teljesen felborította András életét, igaz, közben patikaállapotú lett. Christine nem is Plymouth Fury volt. Hanem egy 1971-es Buick Riviera, konkrétan ez a példány.

Volt neki már régen is amerikai autója, egy nagy dög Chevrolet, de aztán átnyergelt Mercedesekre, Amerika emléke onnantól a kamrából figyelt. Ezt az autót egy importcég hozta be, aztán jó sokáig nem tudta eladni, ezért is kapta meg András 800 ezer forintért, ami a csónakseggű Rivierák világában még roncsszinten is baráti összeg.

A motor ment, a váltó váltott, kipufogó kipufogott, a lámpa lámpállt, elsőre nem is tűnt annyira rozsdásnak, bár horpadt és matt volt. De egyáltalán nem volt rajta fék, lenyomásra a pedál csak sziszegett. Egy fékgenerál, némi masszírozás, egy-két folt, és lehet használni – gondolta. Höhöhö…

Ilyenkor érti meg az ember, miért érdemes Kaliforniából autót venni, és miért nem annyira Floridából, pláne meg Pennsylvaniából – ahonnan történetesen ez a Buick származik. És Tiranát még szóba se hoztam. Bár erős lemezből készült, és a korrózióvédelme sem volt olyan pocsék, mint a hetvenes évek eleji kocsiknak általában, volt rajta lik bőven. Bekerülési állapotában nem volt annyi pénz a földön, amiből Magyarországon legalizálni lehetett volna.

Akárcsak egyesek Mercijeinél, a Rivieránál is csak a lakatos belepiszkálása után derült ki, hogy ami egy patinás autó könnyű frissítőkúrájának indult, abból sír szélére vivő giga-restaurálás lesz. Kevés embert láttam ezen a ponton megállni, Andris sem szegte meg a szabályokat. Látta, hogy szinte reménytelen az ügy, ezért belevágott. Pénz nélkül. A lakatos empatikus volt. Gyönyörűen, ám súlyosan leszállított áron dolgozott. Táblaszám fogytak a lemezek a keze alatt, angol keréken alakultak sárvédőívekké, küszöbökké, ajtóalj-javítóelemekké a sík darabok, még a szellőzőrácsos, furcsa alakú csomagtartófedelet is ő készítette.

Szinte minden más meló a tulajdonosra hárult. Például a fényezés és az üregvédelem, hogy a legnehezebbeket említsem. Álljunk meg itt egy pillanatra. Valamit tisztáznunk kell, méghozzá gyorsan, így mindenki megérti majd, hogy EZ a Riviera miért egészen más, mint a világ összes TÖBBI Buick Rivierája.

Tudják, autólopás-gátlókat forgalmazó biznisze mellett András sokat dolgozik hajófelújítóként is. Ennek következménye, hogy figyelme a tengerészetben használatos anyagok felé fordult. És mivel a hajózásban az egyik legnagyobb rém a korrózió – hiszen ott mindig van víz, méghozzá gyakran sós is –, és a veteránost is a rozsda miatt kerülgeti a legtöbbet a frász, logikusnak tűnt, hogy azokat a szereket kipróbálja egy oldtimeren.

Intrikusból nem akadt hiány. „Te magad fényezed? Pocsék lesz, vidd el valakihez, aki ért is hozzá…” – zengett a kárálók kórusa. Tehát a cél máris egy nem csupán tartós, hanem egyben kivételesen szép fényezés is lett. Kicsit szaladjunk előre – a végén a lakatos fényezői állást ajánlott Andrásnak maga mellé.

A Riviera egy bő öt és fél méter hosszú, több mint két tonna saját tömegű autó. Ha a magasságát nem vesszük, lényegében egy teherautó. A munkák céljára szolgáló garázs viszont szűk volt, épp befért. Ez lett András lakhelye, börtöne, s kis híján sírja is a következő hónapokban.

Annyit kavartak a GM-nél, csoda, hogy egyáltalán megszületett ez a Riviera. Elmondjuk, lapozzanak.

Az oldalról ajánljuk

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

45 perce
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
  • Hírek

Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből

Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.

április 16., 17:44
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
  • Hírek

100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak

Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.

április 16., 07:55
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
  • Hírek

USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit

Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.

április 16., 06:05
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
  • Hírek

Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak

Nem a benzines autók hangját imitálnák.

április 16., 06:10
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályán
  • Tesztek

Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.

Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.

április 17., 06:03
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
  • Hírek

Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban

A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.

április 16., 14:57
300 lóerős belépő az M világba
  • Tesztek

300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive

A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.

április 16., 10:58
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
  • Hírek

Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban

Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.

április 16., 13:17
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
  • Hírek

Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától

Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.

április 16., 12:09
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
  • Hírek

Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri

A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.

április 16., 10:33
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
  • Hírek

Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt

Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.

április 16., 16:46
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21
Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.

április 16., 10:41
Get Lost Lotus Elise
  • Hírek

Get Lost Lotus Elise

április 16., 15:16
Autók, amikben felnőttünk III.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III.

április 16., 11:46