A célközönséget agyonlőtték
Bemutató: Chevrolet Aveo 2011.
A kifutó Aveo olyan volt, mint az utóbbi évek kifutó Chevrolet-i: unalmas autó, de jó vétel. Az új Aveo viszont valószínűleg menő kisautó lesz, amíg túlságosan el nem szaporodik.
Van a világon bármi izgalmasabb, mint a brandépítés? Itt van például a Chevrolet, ami eredetileg egy annyira cool autó volt, hogy gyakorlatilag nem is létezett, csak Fenyő Miki fejében, ahol is ugye a jampecok a sevroletben agyba-főbe nyomják a dudát. Aztán gyorsan ráállt az ember agya, hogy hehe, persze, Chevrolet, ez csak egy átemblémázott Lanos, na hagyjanak már. Amikor először láttam Chevrolet-t a WTCC-ben, vicces is volt, most meg, néhány nappal Michelisz Norbert fantasztikus hungaroringi kergetőzése után már úgy szálltam fel a zürichi gépre, hogy egy sportos márka új kisautóját jövök tesztelni.
A Daewoo Kalos 2002-ben kifejezetten jól nézett ki, még Tacuma se kellett mögé, hogy szépnek lássuk. Jól ment az előző Aveo, de a Cruze globálisan nagyobbat tarolt. A Chevrolet-kereskedésbe fektetők pedig válságban is örülhetnek: eddig is bivaly volt a modellpaletta, de a vevő hülye, és csak az újdonság érdekli, abból pedig most a Cruze mellett ott az Orlando és az Aveo is. Mi az ördög is az Aveo, azon túl, hogy a General Motors egyik kisautója? Ne is spekuláljunk sokat, nézzük meg, milyen padlólemezen van: Gamma II, a GM globális kisautó-platformja. Ez tehát gyakorlatilag egy Corsa, háromszázezer forinttal olcsóbban, tudatában annak, hogy a Corsa már nem mai csirke.
Az ötajtós Aveo 2,69 millió forintról indul, ebben már motor is van, méghozzá az 1,2-es benzines gyengébbik, 70 lóerős változata. A szedán-felár pontosan százezer forint, ennyivel kerül többe, hogy a magyar a lépcsős konstrukciót presztízsebbnek gondolja, a kínai meg ugye azért nem szereti az egyterű konstrukciót, mert szereti, ha a szállított büdös dolgok külön légtérben utaznak (502 liter a szedán csomagtartója). Na de elnézést is kérek ezért a kis mellékszálért, lássuk, mit ád a GM gazdaságos márkája ennyi pénzért.
Először is természetesen friss formát: az Aveo szép morcos, és mivel eleve számoltak a négyajtóssal, és nem valami alkalmatlan kasztnit kellett átalakítani, a szedán is emberi módon néz ki. Van neki egy szigorú tekintete, szép nagy szája, általában is ízléses vonalai. Ahogy kell, semmi extremitás, de nagy adag frissesség, egy népautónál ez a siker titka, ilyen lehetett annak idején a G Astra.
Messziről dögös, nincs mese. Közelről már van neki baja, például hogy látjuk, milyen érdekes, fényezetlen fekete műanyag házban laknak a lámpák, elöl is, hátul is. Nekem persze nem mániám, hogy be legyenek festve a dolgok, el tudom képzelni, hogy tíz év múlva ez ugyanolyan dizájnforradalomnak tűnik, mint az első generációs Lancia Ypsilonok matt fekete hátsó ajtaja. A hátsó ajtók rejtett kilincse már nem akkora forradalom, főleg, hogy a Sparkot is hasonlóan oldották meg, de ez is olcsó hatású fekete műanyagból van, és az alacsonyabb felszereltségű Aveókról határozottan ordít, hogy a külső tükrök nem dizájnforradalmi alapon maradtak fényezetlenek. Azért hasonlítgatom a Corsához, mert műszakilag sokban azonos a tartalom, és pont nemrég vezettem is egy alap Corsát, úgyhogy a friss élmény alapján nagyjából leszűrtem a lényeget: az új Aveo 300 ezer forinttal olcsóbb, mint a Corsa, de ez a spórolás a gyár részéről is jelentkezik, az utolsó centig, vagy milyen váltópénz is van Dél-Koreában (hwan, illetve chun).