Teringettét, de jót autózunk végre egy hibriddel, riadtam fel Palma de Mallorca repülőterén. Egyelőre nem kaptuk meg a tesztautókat, csak hirtelen igen sok lett körülöttünk a brit proli, a tarkóján „Only God Can Judge England” tetoválással. Ezzel persze csak azon akartam élcelődni, mennyire végtelenül unalmas egy újabb hibridet kipróbálni, de valójában mindnyájan kíváncsiak voltunk, mit talált ki az Audi.
A Q5 az Audi első hibrid autója. Ez a rendszer kerül majd az A6 és az A8 hibridbe is, és a műfaj hagyományai szerint ez is teljesen másképp működik, mint a Toyota/Lexus, vagy a Honda rendszere. Annyi biztos, hogy valódi hibrid, nem mikrohibrid, vagy adócsaló hibrid: van benzinmotorja, villanymotorja, a fékezési energiát visszatölti és tárolja, és mivel Audi az istenadta, természetesen több dologban veri a mezőnyt. Például lítium-ionos az akkucsomag, és 100 km/h-ig gyorsulhat csak a villanymotorral. Ahogy a vezető lába lekerül a gázpedálról, a villanymotor generátorként kezd viselkedni, és visszatermel. Ha meg leálltunk a pirosnál, és elindulnánk, önindító. Vagy papucs orrán pamutbojt – akit nem érdekelnek a technikai részletek, megnyugodhat, ez tényleg valódi, vagy ahogy az egyszeri értékesítő mondja, full hibrid, mely a sima TFSI-hez képest mindössze 145 kilóval lett nehezebb.
A Q5 külsejéről, illetve általánosságban a formatervéről gondolom nem kell itt sokat értekezni, hiszen egy 2008 óta futó modellről van szó. És 2008 óta nem bírtam megszokni a Q5 külsejét, konkrétan a lámpáit. Az elejével és az oldalával nincs bajom, ott csupa szép Audi-vonal van, de a hátsó lámpák elrondítását alighanem eltanulták a BMW-től, ők szórakoznak ezzel az X3-asnál. A müncheni és ingostadti dizájneragy pedig nagyon egy rugóra jár: a vásárló hoz egy kompromisszumot: vállal egy kis rondaságot egy kedvezőbb árú, de még tökéletesen élhető méretű autóért, ugyanakkor mélyen a lelkében végig ott lesz, valahányszor meglátja, hogy hej, de jó lenne mégis egy Q7-es vagy X5-ös, normális seggel. Mert a Q5 ugyanolyan tökéletes mindennapi autó, mint az új X3-as.
Az autón külsőleg semmit sem változtattak, leszámítva a csomagtartó alja alatti részt – mostantól ott mankókereket és csempészett ukrán Marlborót senki ne keressen. Maradt így is 460 liter (ledöntött hátsó ülésekkel 1480), az csomagtartónak szerintem elég. Főleg, hogy a szélességét a körültekintő gyártó golftáskában is megadja: nem röhögni, négy. Na de azért hőproblémák a lítiummal is vannak, az Audi például arra kényszerült, hogy külön léghűtő rendszert tervezzek a 72 akkucella köré. Külön hűtik a villanymotort is, plusz van még ugye a TFSI saját hűtése, ez együtt három különálló rendszer. A 40 kiló súlyú akkucsomagot alapállapotban az utastérből kivezetett levegő hűti, de ha melegszik a helyzet, közvetlenül kaphat a klímaberendezés termelte hideg levegőből is.
De persze itt most a hibridség a lényeg. Meg az ár. Mivel a meghajtás elég bonyolult ügy, kezdem az egyszerűbbel: A Q5 Hybrid egyféle felszereltséggel lesz kapható novembertől Magyarországon, 16 millió forintért. Oké, akkor nézzük a hibrid rendszert. A Toyota szabadalmai miatt az Audinak is ki kellett találni valamit, ami nem bolygóműves, de nem is olyan, mint a Hondáé. Alapja a kétliteres benzines TFSI, ami egyben minden normális Q5 alapmotorja is, 178 lóval és 320 Nm nyomatékkal. A Quattro hajtás miatt hosszában beépítve, ami mindig jó. Csatlakozik hozzá egy maximum 40 KW teljesítményt leadni képes villanymotor, ami a motor és a nagy újdonság, az automata váltó közé került. A fokozatok száma nyolc, ez a ZF fejlesztésű automata dolgozik egyébként a többi Q7-esben is, de az igazán érdekes, hogy hagyományos automatával eddig hibrid rendszert nem csináltak.
Az Audi azonban eltávolította a hidrodinamikus nyomatékváltót (népies nevén citrom), a helyére egy bonyolult, kuplungszerkezettel egybeépített villanymotor-szinkronizálót rakott. Ez szükség szerint kapcsolja a hajtásba a villanymotort, vagy épp leválasztja a TFSI főtengelyéről, ez a kapcsolás speciel elég simán történik. És mindkét motor, a benzines és a villany is képes hajtani akár elöl, akár hátul. Sokkal csúnyább, amikor a Q5 menet közben sunyin (diszkréten?) lekapcsolgatja a benzinmotort, amit nem is veszünk észre, de aztán ha mégis szükség lenne rá, kicsit megrázkódik az autó. Nem motorindításos rázkódással, hanem afféle erőátviteles jojóval. Rálépünk a gázra, a vezérlő észbe kap, már indítja is a TFSI-t, de annak már a nevében is benne van, hogy T, mint turbó, akkor pedig turbónyomást is kell építeni, nem csak úgy beindulni, mint Linda a Balázsra. És persze könnyen lehet, hogy mire felépül a nyomás az adott hegyi szerpentinen, már lehet is bontani a nagyszínpadot.
Hathengeres teljesítményt ígérnek négyhengeres fogyasztással, szól az ígéret. A gyári specifikáció szinjét ezt sikeresen teljesítették is: 245 ló és 480 Newtonméter a vége, papíron. Még jobban hangzik a fogyasztási adat: 6,9 liter/100 km. Ugye? Eddig azért szerettük a hibrideket, mert nagyjából annyit fogyasztottak, mint egy dízel, csak nem énekeltek mellé operaáriákat A Traktorok táncából. Ha viszont egy hibrid még határozottan kevesebbet is fogyaszt, mint egy dízel, milyen érv maradhat a gázolaj mellett? A sajtóanyag a vetélytársak között nem említette a Lexus RX hibridet, bezzeg ott volt a BMW X3, a Kia Sorento, a Hyundai Santa Fé, meg valami nevetséges Dodge is, amiből szerintem egy sincs az országban (Journey). Én viszont inkább a Lexushoz hasonlítgatom, mert abban speciel hibrid hajtás van, és a prémium szegmensbe is tartozik. Technikailag a Lexus már a visszatermelt energia tárolásában is különbözik az Auditól: a Toyota Ni-Mh-t használ, ami kevésbé macerás, de a fő szempontok a Toyota úttörő hibridfejlesztései idején inkább azok voltak, hogy a Ni-Mh kevésbé akar felrobbanni és teljesen újrahasznosítható. A lítium-ion akkumulátor viszont ma már kiforrottabb és több energiát tárol, de a Toyota 90-es években nagyon nem akarta, hogy kigyulladjanak az autók, és nekik köszönhető, hogy a hibrid hajtás ekkora siker lett. Egyébként hamarosan a Toyota is átáll lítiumra. A Lexus RX450h amúgy 15 centivel hosszabb (4770 mm), tengelytávban ellenben hét centivel a Q5 a jobb, tehát vehetjük őket egy kategóriának. Teljesítményben a Lexus 3,5 literes, Atkinson ciklusos V6-osa 245 lovához még 50-et adnak a villanymotorok, így tud 295 lóval nekilódulni. Papíron tehát nem volna nagy a differencia, de élőben komoly különbségek jelentkeznek.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
