Ki mondta, hogy az élet igazságos?
Teszt: Ferrari F430 -
Talán furcsa a közelmúlt autóiból kiválasztani, tesztelni és egy teljes cikket szentelni egy olyan modellnek, ami már nincs is a gyártott típusok között. Furcsa lenne, ha nem egy Ferrariról lenne szó, amely mind műszakilag, mint dizájnban annyira különleges, hogy durva kilobájtokat lehetne róla írni még sima word dokumentumban is.
Az F430-assal folytatódott a 360-assal elkezdett új koncepció. Ez nem csak abban mutatkozott meg, hogy átlátszó fedél alá rejtették a fix lámpatesteket, hiszen ilyen már volt korábban, hanem a teljesen új V8-as motorkoncepcióban, és a továbbvitt alumínium futómű és egyéb tartóelemek kiterjedtebb alkalmazásában. Az okosan tervezett alu elemekkel az autó könnyebb és merevebb, mint bármelyik utcai elődje, ezt koronázza a növelt térfogatú és erősebb motor. És már el is értünk ahhoz, hogy nagyon megy, mert könnyű és erős. Erős autót sokan tudnak gyártani, ebben a kategóriában ez nagyon kevés lenne, kell még valami plusz.
Az egyik a név. A magam részéről még kisebb társaságnak sem szeretek a középpontja lenni, ezzel azonban hirtelen úgy tűnt, mintha Budapest középpontja lennék. A nők, a gyermekek és a nénik mind felénk fordultak, és ajakukról a Ferrari szót olvashattuk le. Ezt mindenki megnézi. És fotózza telefonnal. A sávba beengedik, leengedik a klímás autó ablakát, hogy hallják a V8-ast, azonban nem vagyunk szimpatikusak. Szívesen kiszólnék, hogy öreg, ne nézzé', nekem egy 38 éves bogárhátúm van, talán akkor nyernék egy kis szimpátiát. A Ferrari üt, ebben a pirosban kiváltképp.
A másik plusz, hogy ezek ott Maranellóban nagyon értik a sportos-, vagy inkább versenyhangulat megteremtését. A 360-ast kifogásolták az ergonómiája miatt, de kiemelték, hogy a belseje luxusban már eléri a konkurensek szintjét. Ami az F430-asban fogad, sajátos keveréke minőségi munkának, luxusnak és sportosságnak. Percekig forgattam a fejem, hogy valahol találjak egy kis darab műanyagot, ami nem kapcsoló vagy nyomógomb, esetleg a rádió előlapja. Ami általában műanyag, az itt bőrrel fedett, ami pedig máshol karbonimitáció az itt valódi karbon. A bőr párhuzamos varrása az a párhuzamos, ami még a végtelenben sem találkozik, az öltéshossz tizedmilliméterre azonos.
Még a napellenző belső fele is bőr és hogy ne legyen zavaró, hát hasított bőr öleli a sminktükröt. Én, a beteges Porsche-rajongó olyan kritikával néztem a belső teret, hogy azt gondoltam, mindjárt lyukat égetnek a szemeim a vajbőrbe, de ebbe bizony nehéz belekötni. A bőrbe dombornyomott, a szellőzők közepén és az ülésállító csavaróján is megjelenő paripa adja tudtunkra unos-untalan, hogy Ferrariban vagyunk. A kezelési- és szervizkönyv tartója is illatos, valódi bőr. A tesztautó felszereltségét ezek ellenére nevezhetnénk fapadosnak is, mert az üléseket kézzel kellett állítani, az egyszerűbb klímaberendezés volt benne, de még a híres F1-es váltót is csak egy 6-os kézi helyettesítette.
Az első tulaj a számos opciós tartozék közül nagyon keveset választott. Aki azonban ezt az autót fapadosnak nevezi, az első sorban ül ugyan, de a színpadot nem látja - ez itt nem számít. A hatos kéziváltó is hosszított első fokozatú, hogy jót tudjunk rajtolni, és erősített dupla szinkronnal szerelt, hogy akár menet közben is vissza tudjuk szúrni egy szűk fordítóban. A váltó annyira kicsiket ejt, hogy a fém kulisszában zörgetve tologatni a fokozatokat igazi autós kéjmámor. Picit akad a kar? Igen. Picit darabosan veszi a fokozatokat? Igen. Érdekel? Nem. Akinek ez nem tetszik, gyűjtsön bélyeget vagy érméket, abba is lehet tenni nagyon sok pénzt, nem kell ilyen autóra költeni.
A váltó, mint Góg és Magóg, egybe tartozik a motorral: a közös olajban és a karakterben is osztoznak. Ez a motor közvetlen bizonyítéka annak, hogy ha mérnöki tudást nem mérjük szűkmarkúan, elektromos fojtószelepes, drive-by-wire motor is tud annyira közvetlen és spontán lenni, mint a legélesebbre fúvókázott Weber-karburátoros versenymotor. Itt a példa: nem az elektronika öli meg a motorokat, hanem a kevés pénzből tömeggyártott motorvezérlés. Itt a pénz nyilvánvalóan nem játszott akkora szerepet. A motor mérnöki szemmel olyan mesterdarab, amiről könyvet lehetne írni egyetlen unalmas oldal nélkül.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Hírek
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Belsőség
340 milliárd forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
