Ki mondta, hogy az élet igazságos?
Teszt: Ferrari F430 -
Talán furcsa a közelmúlt autóiból kiválasztani, tesztelni és egy teljes cikket szentelni egy olyan modellnek, ami már nincs is a gyártott típusok között. Furcsa lenne, ha nem egy Ferrariról lenne szó, amely mind műszakilag, mint dizájnban annyira különleges, hogy durva kilobájtokat lehetne róla írni még sima word dokumentumban is.
Az F430-assal folytatódott a 360-assal elkezdett új koncepció. Ez nem csak abban mutatkozott meg, hogy átlátszó fedél alá rejtették a fix lámpatesteket, hiszen ilyen már volt korábban, hanem a teljesen új V8-as motorkoncepcióban, és a továbbvitt alumínium futómű és egyéb tartóelemek kiterjedtebb alkalmazásában. Az okosan tervezett alu elemekkel az autó könnyebb és merevebb, mint bármelyik utcai elődje, ezt koronázza a növelt térfogatú és erősebb motor. És már el is értünk ahhoz, hogy nagyon megy, mert könnyű és erős. Erős autót sokan tudnak gyártani, ebben a kategóriában ez nagyon kevés lenne, kell még valami plusz.
Az egyik a név. A magam részéről még kisebb társaságnak sem szeretek a középpontja lenni, ezzel azonban hirtelen úgy tűnt, mintha Budapest középpontja lennék. A nők, a gyermekek és a nénik mind felénk fordultak, és ajakukról a Ferrari szót olvashattuk le. Ezt mindenki megnézi. És fotózza telefonnal. A sávba beengedik, leengedik a klímás autó ablakát, hogy hallják a V8-ast, azonban nem vagyunk szimpatikusak. Szívesen kiszólnék, hogy öreg, ne nézzé', nekem egy 38 éves bogárhátúm van, talán akkor nyernék egy kis szimpátiát. A Ferrari üt, ebben a pirosban kiváltképp.
A másik plusz, hogy ezek ott Maranellóban nagyon értik a sportos-, vagy inkább versenyhangulat megteremtését. A 360-ast kifogásolták az ergonómiája miatt, de kiemelték, hogy a belseje luxusban már eléri a konkurensek szintjét. Ami az F430-asban fogad, sajátos keveréke minőségi munkának, luxusnak és sportosságnak. Percekig forgattam a fejem, hogy valahol találjak egy kis darab műanyagot, ami nem kapcsoló vagy nyomógomb, esetleg a rádió előlapja. Ami általában műanyag, az itt bőrrel fedett, ami pedig máshol karbonimitáció az itt valódi karbon. A bőr párhuzamos varrása az a párhuzamos, ami még a végtelenben sem találkozik, az öltéshossz tizedmilliméterre azonos.
Még a napellenző belső fele is bőr és hogy ne legyen zavaró, hát hasított bőr öleli a sminktükröt. Én, a beteges Porsche-rajongó olyan kritikával néztem a belső teret, hogy azt gondoltam, mindjárt lyukat égetnek a szemeim a vajbőrbe, de ebbe bizony nehéz belekötni. A bőrbe dombornyomott, a szellőzők közepén és az ülésállító csavaróján is megjelenő paripa adja tudtunkra unos-untalan, hogy Ferrariban vagyunk. A kezelési- és szervizkönyv tartója is illatos, valódi bőr. A tesztautó felszereltségét ezek ellenére nevezhetnénk fapadosnak is, mert az üléseket kézzel kellett állítani, az egyszerűbb klímaberendezés volt benne, de még a híres F1-es váltót is csak egy 6-os kézi helyettesítette.
Az első tulaj a számos opciós tartozék közül nagyon keveset választott. Aki azonban ezt az autót fapadosnak nevezi, az első sorban ül ugyan, de a színpadot nem látja - ez itt nem számít. A hatos kéziváltó is hosszított első fokozatú, hogy jót tudjunk rajtolni, és erősített dupla szinkronnal szerelt, hogy akár menet közben is vissza tudjuk szúrni egy szűk fordítóban. A váltó annyira kicsiket ejt, hogy a fém kulisszában zörgetve tologatni a fokozatokat igazi autós kéjmámor. Picit akad a kar? Igen. Picit darabosan veszi a fokozatokat? Igen. Érdekel? Nem. Akinek ez nem tetszik, gyűjtsön bélyeget vagy érméket, abba is lehet tenni nagyon sok pénzt, nem kell ilyen autóra költeni.
A váltó, mint Góg és Magóg, egybe tartozik a motorral: a közös olajban és a karakterben is osztoznak. Ez a motor közvetlen bizonyítéka annak, hogy ha mérnöki tudást nem mérjük szűkmarkúan, elektromos fojtószelepes, drive-by-wire motor is tud annyira közvetlen és spontán lenni, mint a legélesebbre fúvókázott Weber-karburátoros versenymotor. Itt a példa: nem az elektronika öli meg a motorokat, hanem a kevés pénzből tömeggyártott motorvezérlés. Itt a pénz nyilvánvalóan nem játszott akkora szerepet. A motor mérnöki szemmel olyan mesterdarab, amiről könyvet lehetne írni egyetlen unalmas oldal nélkül.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.