Ki mondta, hogy az élet igazságos?
Teszt: Ferrari F430 -
Talán furcsa a közelmúlt autóiból kiválasztani, tesztelni és egy teljes cikket szentelni egy olyan modellnek, ami már nincs is a gyártott típusok között. Furcsa lenne, ha nem egy Ferrariról lenne szó, amely mind műszakilag, mint dizájnban annyira különleges, hogy durva kilobájtokat lehetne róla írni még sima word dokumentumban is.
Az F430-assal folytatódott a 360-assal elkezdett új koncepció. Ez nem csak abban mutatkozott meg, hogy átlátszó fedél alá rejtették a fix lámpatesteket, hiszen ilyen már volt korábban, hanem a teljesen új V8-as motorkoncepcióban, és a továbbvitt alumínium futómű és egyéb tartóelemek kiterjedtebb alkalmazásában. Az okosan tervezett alu elemekkel az autó könnyebb és merevebb, mint bármelyik utcai elődje, ezt koronázza a növelt térfogatú és erősebb motor. És már el is értünk ahhoz, hogy nagyon megy, mert könnyű és erős. Erős autót sokan tudnak gyártani, ebben a kategóriában ez nagyon kevés lenne, kell még valami plusz.
Az egyik a név. A magam részéről még kisebb társaságnak sem szeretek a középpontja lenni, ezzel azonban hirtelen úgy tűnt, mintha Budapest középpontja lennék. A nők, a gyermekek és a nénik mind felénk fordultak, és ajakukról a Ferrari szót olvashattuk le. Ezt mindenki megnézi. És fotózza telefonnal. A sávba beengedik, leengedik a klímás autó ablakát, hogy hallják a V8-ast, azonban nem vagyunk szimpatikusak. Szívesen kiszólnék, hogy öreg, ne nézzé', nekem egy 38 éves bogárhátúm van, talán akkor nyernék egy kis szimpátiát. A Ferrari üt, ebben a pirosban kiváltképp.
A másik plusz, hogy ezek ott Maranellóban nagyon értik a sportos-, vagy inkább versenyhangulat megteremtését. A 360-ast kifogásolták az ergonómiája miatt, de kiemelték, hogy a belseje luxusban már eléri a konkurensek szintjét. Ami az F430-asban fogad, sajátos keveréke minőségi munkának, luxusnak és sportosságnak. Percekig forgattam a fejem, hogy valahol találjak egy kis darab műanyagot, ami nem kapcsoló vagy nyomógomb, esetleg a rádió előlapja. Ami általában műanyag, az itt bőrrel fedett, ami pedig máshol karbonimitáció az itt valódi karbon. A bőr párhuzamos varrása az a párhuzamos, ami még a végtelenben sem találkozik, az öltéshossz tizedmilliméterre azonos.
Még a napellenző belső fele is bőr és hogy ne legyen zavaró, hát hasított bőr öleli a sminktükröt. Én, a beteges Porsche-rajongó olyan kritikával néztem a belső teret, hogy azt gondoltam, mindjárt lyukat égetnek a szemeim a vajbőrbe, de ebbe bizony nehéz belekötni. A bőrbe dombornyomott, a szellőzők közepén és az ülésállító csavaróján is megjelenő paripa adja tudtunkra unos-untalan, hogy Ferrariban vagyunk. A kezelési- és szervizkönyv tartója is illatos, valódi bőr. A tesztautó felszereltségét ezek ellenére nevezhetnénk fapadosnak is, mert az üléseket kézzel kellett állítani, az egyszerűbb klímaberendezés volt benne, de még a híres F1-es váltót is csak egy 6-os kézi helyettesítette.
Az első tulaj a számos opciós tartozék közül nagyon keveset választott. Aki azonban ezt az autót fapadosnak nevezi, az első sorban ül ugyan, de a színpadot nem látja - ez itt nem számít. A hatos kéziváltó is hosszított első fokozatú, hogy jót tudjunk rajtolni, és erősített dupla szinkronnal szerelt, hogy akár menet közben is vissza tudjuk szúrni egy szűk fordítóban. A váltó annyira kicsiket ejt, hogy a fém kulisszában zörgetve tologatni a fokozatokat igazi autós kéjmámor. Picit akad a kar? Igen. Picit darabosan veszi a fokozatokat? Igen. Érdekel? Nem. Akinek ez nem tetszik, gyűjtsön bélyeget vagy érméket, abba is lehet tenni nagyon sok pénzt, nem kell ilyen autóra költeni.
A váltó, mint Góg és Magóg, egybe tartozik a motorral: a közös olajban és a karakterben is osztoznak. Ez a motor közvetlen bizonyítéka annak, hogy ha mérnöki tudást nem mérjük szűkmarkúan, elektromos fojtószelepes, drive-by-wire motor is tud annyira közvetlen és spontán lenni, mint a legélesebbre fúvókázott Weber-karburátoros versenymotor. Itt a példa: nem az elektronika öli meg a motorokat, hanem a kevés pénzből tömeggyártott motorvezérlés. Itt a pénz nyilvánvalóan nem játszott akkora szerepet. A motor mérnöki szemmel olyan mesterdarab, amiről könyvet lehetne írni egyetlen unalmas oldal nélkül.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.
- Hírek
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.
- Hírek
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
Több újdonságot is bemutatott a gyártó.
- Hírek
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Közélet
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent
Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
