Jöjjenek velem egy párhuzamos univerzumba! Kapcsoljuk ki az agyközpontot, amely endorfintermelést vált ki a V8-as hörgésre, és hallgassunk a racionalitásra. Keressük meg az autót, amellyel kilométerenként a legkisebb költséggel autózhatunk, és tanuljuk meg úgy vezetni, hogy a gyári értéknél egy ötöddel kevesebbet egyen.
Nevezzük nevén a púpos gyermeket: ez bizony egy egyes Prius, gázosítva. Ha úgy gondolja, ez a fillérbaszás netovábbja, ne is olvasson tovább, ez esetben nem fogja megtudni, hogyan spórolhat évi pár százezret az üzemanyagon. Ha viszont nyitott az ökoautózásra, esetleg foglalkoztatja, mennyi az éves széndioxid-kibocsátása, vagy hogy mennyi pénzt tankol el havonta, érdemes velem tartani.
Fantomként járnak közöttünk az ökoautósok. Hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy mindenkit csak a nyomatékgörbe csúcsa és az oldalgyorsulás határmezsgyéje érdekel – a szerkesztőségi gyorsulási verseny lázában égve ronda álszentség is lenne azt állítani, hogy a Totalcar mágneses mezeje nem erre van betájolva. De létezik egy másik koordinátarendszer is, amelyben az északi pólus az ökológiai lábnyom, és teljesen mellékes, mit tud a gép százon, még az sem nagyon számít, hogy néz ki a pléhskatulya.
Ebben a párhuzamos univerzumban elég jó pozícióból rajtol a Toyota Prius első generációja. Gyári fogyasztási értéke vegyes üzemben 5,1 liter száz kilométerre, értő kézben több százezer kilométert megy el komoly beavatkozások nélkül, mellesleg elfogadható méretű az utastere és a csomagtartója. Ha még kombi is lenne, talán engem is megingatna.
Nem utolsó szempont, ami mindenkinél számít, hogy a már öregedő, de még nem kultautó Prius becsúszott a kétmillió alatti kategóriába, ami erősen nyújtózkodva sok mindenki számára lehet elérhető. Persze lehet ennyiért nagyobb, sikkesebb, sportosabb autót kapni, de most ez nem érdekel minket.
Miként feltehetően nem érdekelte a meg nem erősített források szerint öt darab Magyarországon eladott 1-es Prius vásárlóit sem. 2001-ben, amikor ez a szürke példány új volt, jóval nagyobb fényűzésnek számított a hibridezés, mint ma, de kissé riasztó, esetlen megjelenése miatt biztosra veszem, hogy ma is csak elvetemült fanatikusok vállalják.
Ha Márkból, a jelenlegi tulajdonosból indulok ki, még súlyosabb a helyzet. Finomkodás lenne elvetemült fanatikusnak nevezni valakit, aki a Prius fogyasztását négy liter körül tartja, és amikor kölcsönkap egy Yarist, azzal 3,2 literes átlagot produkál. Nem kamu, miután mentem vele egy kört, nem vonnám kétségbe egy pillanatig sem, hogy szinte bármilyen autóval be tud menni minimum tíz százalékkal a gyári érték alá. Gerhard Plattner jobban teszi, ha visszavonul.
Márk vadászpilótának készült, de a szeme miatt ez a lehetőség elúszott. Talán jobb is, hogy nem Migekkel parádézik a repülőnapokon, hanem a Modern Üzleti Tudományok Főiskoláján dolgozik, így kompromisszumkerülő hajlamának feltehetően nagyobb a haszna. A Prius az első autója, három éves kutakodás után választotta ki a típust. Mondom, nem egy szerencsevadász.
Áprilisban vette a Toyotát, a második tulajdonosától. Hazai első forgalomba helyezésű a szürke Prius, törve is volt már, bevallottan, de a 175 ezer kilométeres futásteljesítmény teljesen hitelesnek tűnik. Mondjuk ahogy ismerem a priusosokat, tényleg örökké fognak menni, mert ugye nem az a tipikus hülyegyerek-autó, és általában megkapja a törődést is.
Az akkumulátorok élettartamáról nem egy városi legenda kering, de a valóság az, hogy tönkre tudnak menni. Amerikában, ahol viszonylag nagy a Prius-populáció, bevett javítási mód a bontott cellák átépítése fáradt csomagokba. De ha megfelelően kezelik, Márk szerint szinte a végtelenségig nyújtható az életük. A nikkel-fémhidrid akkuk számára az egyetlen valódi károsodást okozó üzemmód ugyanis az, amikor a villanymotor maximális teljesítménnyel segít be a benzinesnek, vagyis a padlógáz. Aki ezt kerüli, és nem hagyja sokáig állni a Priusát, nem kell aggódnia a cellák miatt.
Az egérszürke gépnek előre meg volt írva a sorsa, amikor Márkhoz került. Részletekig kidolgozott tervvel állt neki a hibrid átalakításának, amiből eddig a gázosítás és néhány apróság van kipipálva, de már ez sem annyira könnyű feladat volt, amilyennek elsőre tűnik. Igaz ugyan, hogy a Priusban is benzinmotor van, amely ráadásul sok szempontból jobban viseli az LPG-t, mint más konstrukciók, de egyrészt senkinek nincs gyakorlati tapasztalata az átalakítással, másrészt Atkinson-ciklus szerint működik, és ami a legnagyobb baj: lépten-nyomon leállítja magát.
Végül egy tatabányai műhely vállalta a melót, két hétig szenvedtek a beállítással, de az eredmény meggyőző. Márk ugyan fáradhatatlanul üldözi a végtelent, most éppen nagyobb gázbefecskendező fúvókákkal fog kísérletezni a még jobb fogyasztás érdekében, de amikor kipróbáltam a gépet, szerintem hibátlanul működött. Minden indításnál automatikusan benzinnel pöccen be a másfél literes négyhengeres, de ha elérte a hűtővíz a 18 fokot, pár másodperc múlva indul a gázrendszer. Vezetés közben ebből annyit lehet észrevenni, hogy halkan kattan egy relé az utas lábterében.
Elnézve a motorteret nem lehetett egyszerű feladat a gáz bevezetése. A műhelyben is panaszkodtak, hogy ezt az autót úgy találták ki, hogy nem kell hozzányúlni, de végül mindent sikerült elhelyezni a telerámolt gépházban, és állítólag nem anyáznak még egymásra a megrendelő és a szolgáltató.
A tartály befért a pótkerék mélyedésébe, nagyjából 30 litert lehet beletölteni a benzinbetöltő nyílás mellett elhelyezett csonkon keresztül. Igaz, hogy bele kell tekerni egy adaptert, a lökhárító aljára szerelt töltőszelepekhez képest mégis elegánsabb, hogy a tankoláshoz nem kell térdre ereszkedni az autó mellett.
Márk eredeti terve az volt, hogy az 1:13-as gyári sűrítésű, de Atkinson-ciklusban ebből csak kisebb arányt megvalósító motor VVT szelepvezérlését is meghekkeli. Gázüzemben hamarabb zárt volna a szívószelep, így elvileg javulna a termikus hatásfok is, és a gáz nagyobb oktánszáma miatt nem lenne gond a kopogással. Eddig viszont nem talált olyan szakembert, aki ilyen mélységben bele tudna nyúlni a motor lelkivilágába.
Most pedig a jöjjenek a trükkök!
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Belsőség
340 milliárd forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Hírek
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
