A Magyarországon kapható kilenc személyes kisbuszok szinte mindegyikét vezettem már, kivéve a PSA-Fiat triót. De váratlanul szembe jött a Jumper Combi.
A sofőrülésben nagy meglepetés nem ért, hiszen a teherváltozattal már találkoztam párszor. Egyetlen gomb kivételével minden ugyanúgy és ugyanott van, a kis lázadó a külön vezérelhető hátsó szellőztetés kapcsolója. Ja, és egy másik extra, a nem gyári rádió - az eddig teszteltekben még ez se volt. Mondjuk az árlistát megnézve nem csodálom, listaáron 141 000 forintba kerül egy nyomorult MP3-at tudó CD-s rádió, igaz, vezérelhető a kormányról, akkor is túlzásnak érzem.
A sofőrülés a megszokott kényelmes, de kíváncsi lennék már egy teleszkópos, súlyfüggő rugózású változatra is. A körülöttem történő dolgokat elég jól be lehet látni a dupla tükrökből, kevés oldalsó holttere van a kocsinak. Hátra annál több; egy átlagos személyautó simán elbújik a hátsó ablak alatt. Ebben a méretben már tényleg hasznos a tolatókamera, ami jó eséllyel már az első nem letolatott kocsival behozza a 125 ezer forintos felárat.
A sofőr szempontjából elég kellemes a kocsi, sok rekesz és tároló fogadta be a cuccaimat, egyetlen számkivetett kivételével. Egy félliteres üdítőt egyszerűen sehová nem tudtam elhelyezni. A rendelkezésre álló helyek közül a pohártartó olyan alacsony peremű, hogy az első gyorsításnál kiesik belőle bármi. Az ajtóban lévő hely viszont másfeles palackoknak készült, így a kisebb üdítő beesett az aljára, és elég nehézkesen értem el.
A kocsi a hosszabbik tengelytávú modell, ami kényelmesebb, különálló üléssort kapott. Sajnos nem olyan berlingósan különállók, hanem kereten lévők, amiket ráadásul ebben a buszban csak imbuszkulccsal lehet kiszedni. Persze van könnyen oldható változat is, de azért egyedül azt se kapkodnám ki. A hosszú változat pozitívuma a hatalmas raktér (1,8 köbméter a támlák tetejéig), ami miatt amúgy se sűrűn kell kiszedni az üléseket. És itt egy kellemes meglepetés, a kemény csomagtértakaró. Én a könnyebb tárolás miatt inkább rolót használtam volna, de ez is pozitívum. (Máshol még ez sincs.)
A kocsi méretei miatt a parkolóházakat elfelejthetjük. A H2 változat 2524 mm magas, de a normál is csörömpölősen férne be a maga 225 centijével. Hossza (5413 mm) miatt mindig kilógtam a parkolóban, bármennyire álltam is rá a járdára, viszont kiválóan lehetett irányítani. A szerkesztőségi gyorsuláshoz szükség volt egy hűtő transzportjára, amit legegyszerűbben ezzel a kocsival tudtunk megoldani. Amikor Bandival a soroksári helyszínre értünk, ahonnan a hűtőt el kellett vinnünk, kellemetlen meglepetés ért. Az utcában ugyanis van egy iskola, évnyitó volt. És az összes kedves anyuka és apuka gondosan beparkolta az amúgy se túl széles út mindkét oldalát, épp csak elfértem a Combival. Egészen amíg egyszer csak el nem fogyott kétoldalt a hely.
Mögöttem persze autók, így tolatni esélytelen. Kínomban betolattam egy alig kihagyott kapubeállóba, hogy elengedjem a mögöttem feltorlódott tömeget. Közben utcai közönségem tájékoztatott, hogy errefelé minden évben ez van, és az évnyitó végéig lehetetlen megtalálni a szabálytalanul beparkolt autók tulajdonosait. Így más lehetőség nem lévén előadtam az Y forduló nehezített körülmények között anyázó sofőrre című rutingyakorlatot, szerencsére sikeresen, bár közben az autó oldala mellett néha egy kövérebb szúnyog se fért volna el.
A motor a közepes, 2,2 literes HDi, 120 lóerővel és 320 Nm maximális nyomatékkal, jól összehangolva a váltóval, kellemesen lehetett közlekedni városban és országúton egyaránt. A fogyasztás vegyes üzemben 8,8 literre jött ki, ami jó egy ekkora batárnál. Az utastérben többen megjegyezték, milyen halk a motor, ami viszont a hátsó ajtóról nem volt elmondható: a legkisebb döccenőre is zavaróan zörgött.
Esőben meglepve vettem észre, hogy az amúgy elhanyagolt kishaszon kategóriába is kezdenek beszivárogni az olyan kellemes kiegészítők, mint az esőérzékelős ablaktörlő, ami széria a jobban felszerelt változatban. A Combit kétféle felszereltséggel lehet rendelni. Nálam a magasabb Comfort volt, ez 9,18 milliós listaáron kapható, de persze már az első darabtól is megkapjuk a kedvezményeket. Az autó elég jól felszerelt, bár még mindig fáj a feláras rádió. A konkurensek között a Ford Transit Trend LWD Kombi 125 lóerővel és felszereltséggel 9,3 milliótól indul, a VW Crafter Kombi közepes tengelytávval 9 569 250 forint, így ár szempontjából mindenképp a Citroën a nyerő.