Ha teher a gyerek
Citroën Berlingo Multispace eHDI 1.6
A Berlingo nagyon jó autó, ezt most mégsem szerettem annyira: nem az autó a hibás, hanem a mondvacsinált spórolási igyekezet. Gyűlölöm, ha oktalanul fegyelmezni akarnak, pláne, hogy a gyári automatika se csinálja semmivel jobban, mint én.
A jól bevált egyterűre nem tudunk rosszat mondani. Formája kellemes, gyártási minősége korrekt, élhetősége kiváló. A Multispace verziós családi autót azonban utolérte a marketing munkacsoport keze, így megkapta a C4-ben megismert eHDI csomagot.
A franciák érzik ezt a bakancskülsőt. Még a hazai importőr sem próbál megtéveszteni azzal, hogy szépnek füllentik: „...formája bumfordi, de modern és dinamikus.” Oké, oké, ebben azért van egy zsíros ellentmondás, de a francia egyterű pont az, amit tényleg szeretni lehet bumfordiságáért. Ez már a Citroën C15 óta állandó: a Visán alapuló ős kisteher előzte meg a nagy sikerű Berlingo-generációkat.
Ahogy telnek az évek, egyre nagyobb az autó: akik tágas családi járművet keresnek, nem mehetnek el mellette. A belmagasság elöl egy méter felett, míg könyöklőtől könyöklőig 148 centi a távolság. Mivel ez nem a hétszemélyes verzió, hátul is bőséges a hely. Sokan máig teherautósággal vádolják ezeket az egyterűeket, de leszámítva a szimplább futóművet, már alig van nyoma a kisáruszállító géneknek. Ebbe dobozok helyett családot pakolnak, így a zajszigetelés pompás, a padlólemezt is rezgéscsökkentő réteggel vonták be – pedig a közös nyomócsöves dízelmotor felől sem jön sok vibráció.
Az üléskárpitok kellemesek, külön örültem az autó külső festésével harmonizáló színeknek, a gyerekeknek sem kell ingerszegény környezetben utazniuk. A 65 centis nyílással rendelkező tolóajtón egyébként könnyű a beszállás, nem kell forgatni a gyerekülést sem, fogjuk és betesszük. A háromszemélyes pad két ülése egyébként isofixes. A vezetőülések háttámláján masszív, lehajtható asztalt találunk: ha kell, ezen még el is játszik a csemete.
Keresztfiaim sajnálták, hogy nem lehet lehúzni a tolóajtó ablakát. Csak a kibillentéses szellőzés működik, amit egy ok miatt nem kedvelek: ha nem zárják be rendesen a fület és én is elfelejtem ellenőrizni, könnyen feltörhető az autó. A raktér ajtaján viszont külön is nyitható az üveg – ha nincs bent a kalaptartó, a csomagokat simán betehetjük így is; nem mindig van hely a hátsó ajtó kinyitására.
Elsőre tartottam a vezetőülés formájától, de hosszú úton sem vált kényelmetlenné. Jót kuncogtam viszont a könyöktámasz kiképzésén. Szemre jó a hossza, de a belső merevítő négy-öt centivel rövidebb, mint a külső szivacsos héj, így, ha csak a végén támasztunk, lefittyed a szivacs.
A műszerfal gombjait egész jól elosztották, minden érthető, előképzettség nélkül sem lesz gond senkinek a kétzónás klíma kezelése. A kormány mögötti kallantyúrengeteg viszont túlzás. Három jobbra, három balra, könnyen eltéved a kéz a tempomat, az index, az ablaktörlő, a multimédia meg a bohócváltó fülei között.
A Berlingo nagy előnye egy kombival szemben egyrészt az utastér bősége, másrészt a raktér mérete. A kalaptartó alatt 675 literes az űr, a plafonig viszont már 1350. Ha a kreatívan hajtogatható üléseket is kivesszük, máris befér 6000 söröskonzerv vagy háromezer pakk literes tej. Az autó négycsillagos EuroNCAP tesztje meggyőző, de nem csak a karosszéria erejében merül ki a biztonság: ABS, vészfékrásegítő, menetstabilizáló és kipörgésgátló segíti az életben maradást – emelkedőn indulásban is segédkezik egy ügyes automatika.
De mit takar az eHDI típusjelzés? Csikós már lejátszotta a maga harcát egy ilyen négyhengeressel, próbált gázolajat spórolni, félig-meddig sikerült is neki, igaz, éveket öregedett a teszthét alatt. A motor karakterisztikájához optimalizált, robotizált automata váltó és a start-stop rendszer áramfelvételét támogató fékerő-visszaforgatás papíron jó dolog. Kár, hogy olyan idegesítően viselkedik, hogy még a feleségem és a 12 éves keresztfiam is szóvá tette a bólogatást. Pedig Isten látja bokámat, igyekeztem folyamatos negyedgázzal haladni, hogy ne rázza a nagy testet a váltó – akármit csináltam, egyre csak bólogatott, a fogyasztás sem lett lelkesítően alacsony.
A legóvatosabb gázkezeléssel sem bírtam hat liter alá szorítani az étvágyát, de ha normálisan vezettem, néha kihasználva az önmagában rendkívül kellemes 1,6 HDI erejét, rögtön hét liter fölötti fogyasztást dobott ki a fedélzeti számítógép. A Börzsönyben autózva a feleségem megelégelte a hullámzást, és szigorú arccal rám nézett: „Sose vegyünk automatát, jó?” – hiába bizonygattam, hogy nem mindegyik ilyen, kénytelen voltam feltekerni a hangerőt, hogy legalább okunk legyen a bólogatásra.
Sajnos a hatfokozatú bohócváltó nem sikerült jól; már a nagyon kicsi emelkedőkön sem tolja fel magát lassan kettesben, középen megtorpan, megáll, majd lassan és rémülten visszagangol egyesbe, miközben a motor is akkorát csuklik, hogy majd' lefullad. Ha csak egy kicsit is szeretnek autózni, és legalább alapfokon elsajátították már a kuplungkezelésre és fokozatkapcsolásra alkalmas mozdulatsort, inkább egy kéziváltósat vegyenek: az 50 százalékos elégedettségi faktor biztos, hogy legalább 75-re ugrik fel.
Persze benne van a pakliban, hogy én vagyok a maradi, hisz az órám felhúzós, a telefonom buta, a kocsimban meg nincs légzsák – engem nagyon zavart, hogy a váltót egy kis forgótárcsával vezéreljük, amely még kézre sem esik. A teljes automatika mellett létezik ugyan pszeudomanuál is, úgy a kormány mögötti fülekkel kapcsolgatunk.
Persze akkor is visszapakolhatunk, ha a tárcsa A-ban van, és akkor is felkapcsol, ha M-ben pörgetjük túl – előzéskor érdemes is azonnal felülbírálni a sokat gondolkozó automatikát, s rögtön visszanyomni kettőt kézzel – kisebb lesz a bólogatás, és a manővert is be lehet fejezni, mielőtt szemből megjönne a bolgár kamion.
Meggyőződésem, hogy az eHDI fogyasztását sima kézi váltóval is teljesíteni tudom. A start-stop rendszerre nagy duzzogva igent mondok, a dugókkal rákosított nagyvárosban jól jöhet. Azonban ez a fajta látszatspórolás felesleges, rossz ízű marketingvakítás csupán. Ha erről az egyről elfeledkezünk a Citroën Berlingo Multispace esetében, egy jó autó áll előttünk – gyerekkel, kutyával, kis biciklikkel és nagy kufferekkel utazóknak tökéletes.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Belsőség
Így teljesülnek a gyermekkori álmok
Sokan álmodoztunk róla gyermekkorunkban, hogy elindulunk egy híres autóversenyen. Van, aki elindult.
- Hírek
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.
- Tesztek
Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025
Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Olajdoktor
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?
- Hírek
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
