Ha teher a gyerek
Citroën Berlingo Multispace eHDI 1.6
A Berlingo nagyon jó autó, ezt most mégsem szerettem annyira: nem az autó a hibás, hanem a mondvacsinált spórolási igyekezet. Gyűlölöm, ha oktalanul fegyelmezni akarnak, pláne, hogy a gyári automatika se csinálja semmivel jobban, mint én.
A jól bevált egyterűre nem tudunk rosszat mondani. Formája kellemes, gyártási minősége korrekt, élhetősége kiváló. A Multispace verziós családi autót azonban utolérte a marketing munkacsoport keze, így megkapta a C4-ben megismert eHDI csomagot.
A franciák érzik ezt a bakancskülsőt. Még a hazai importőr sem próbál megtéveszteni azzal, hogy szépnek füllentik: „...formája bumfordi, de modern és dinamikus.” Oké, oké, ebben azért van egy zsíros ellentmondás, de a francia egyterű pont az, amit tényleg szeretni lehet bumfordiságáért. Ez már a Citroën C15 óta állandó: a Visán alapuló ős kisteher előzte meg a nagy sikerű Berlingo-generációkat.
Ahogy telnek az évek, egyre nagyobb az autó: akik tágas családi járművet keresnek, nem mehetnek el mellette. A belmagasság elöl egy méter felett, míg könyöklőtől könyöklőig 148 centi a távolság. Mivel ez nem a hétszemélyes verzió, hátul is bőséges a hely. Sokan máig teherautósággal vádolják ezeket az egyterűeket, de leszámítva a szimplább futóművet, már alig van nyoma a kisáruszállító géneknek. Ebbe dobozok helyett családot pakolnak, így a zajszigetelés pompás, a padlólemezt is rezgéscsökkentő réteggel vonták be – pedig a közös nyomócsöves dízelmotor felől sem jön sok vibráció.
Az üléskárpitok kellemesek, külön örültem az autó külső festésével harmonizáló színeknek, a gyerekeknek sem kell ingerszegény környezetben utazniuk. A 65 centis nyílással rendelkező tolóajtón egyébként könnyű a beszállás, nem kell forgatni a gyerekülést sem, fogjuk és betesszük. A háromszemélyes pad két ülése egyébként isofixes. A vezetőülések háttámláján masszív, lehajtható asztalt találunk: ha kell, ezen még el is játszik a csemete.
Keresztfiaim sajnálták, hogy nem lehet lehúzni a tolóajtó ablakát. Csak a kibillentéses szellőzés működik, amit egy ok miatt nem kedvelek: ha nem zárják be rendesen a fület és én is elfelejtem ellenőrizni, könnyen feltörhető az autó. A raktér ajtaján viszont külön is nyitható az üveg – ha nincs bent a kalaptartó, a csomagokat simán betehetjük így is; nem mindig van hely a hátsó ajtó kinyitására.
Elsőre tartottam a vezetőülés formájától, de hosszú úton sem vált kényelmetlenné. Jót kuncogtam viszont a könyöktámasz kiképzésén. Szemre jó a hossza, de a belső merevítő négy-öt centivel rövidebb, mint a külső szivacsos héj, így, ha csak a végén támasztunk, lefittyed a szivacs.
A műszerfal gombjait egész jól elosztották, minden érthető, előképzettség nélkül sem lesz gond senkinek a kétzónás klíma kezelése. A kormány mögötti kallantyúrengeteg viszont túlzás. Három jobbra, három balra, könnyen eltéved a kéz a tempomat, az index, az ablaktörlő, a multimédia meg a bohócváltó fülei között.
A Berlingo nagy előnye egy kombival szemben egyrészt az utastér bősége, másrészt a raktér mérete. A kalaptartó alatt 675 literes az űr, a plafonig viszont már 1350. Ha a kreatívan hajtogatható üléseket is kivesszük, máris befér 6000 söröskonzerv vagy háromezer pakk literes tej. Az autó négycsillagos EuroNCAP tesztje meggyőző, de nem csak a karosszéria erejében merül ki a biztonság: ABS, vészfékrásegítő, menetstabilizáló és kipörgésgátló segíti az életben maradást – emelkedőn indulásban is segédkezik egy ügyes automatika.
De mit takar az eHDI típusjelzés? Csikós már lejátszotta a maga harcát egy ilyen négyhengeressel, próbált gázolajat spórolni, félig-meddig sikerült is neki, igaz, éveket öregedett a teszthét alatt. A motor karakterisztikájához optimalizált, robotizált automata váltó és a start-stop rendszer áramfelvételét támogató fékerő-visszaforgatás papíron jó dolog. Kár, hogy olyan idegesítően viselkedik, hogy még a feleségem és a 12 éves keresztfiam is szóvá tette a bólogatást. Pedig Isten látja bokámat, igyekeztem folyamatos negyedgázzal haladni, hogy ne rázza a nagy testet a váltó – akármit csináltam, egyre csak bólogatott, a fogyasztás sem lett lelkesítően alacsony.
A legóvatosabb gázkezeléssel sem bírtam hat liter alá szorítani az étvágyát, de ha normálisan vezettem, néha kihasználva az önmagában rendkívül kellemes 1,6 HDI erejét, rögtön hét liter fölötti fogyasztást dobott ki a fedélzeti számítógép. A Börzsönyben autózva a feleségem megelégelte a hullámzást, és szigorú arccal rám nézett: „Sose vegyünk automatát, jó?” – hiába bizonygattam, hogy nem mindegyik ilyen, kénytelen voltam feltekerni a hangerőt, hogy legalább okunk legyen a bólogatásra.
Sajnos a hatfokozatú bohócváltó nem sikerült jól; már a nagyon kicsi emelkedőkön sem tolja fel magát lassan kettesben, középen megtorpan, megáll, majd lassan és rémülten visszagangol egyesbe, miközben a motor is akkorát csuklik, hogy majd' lefullad. Ha csak egy kicsit is szeretnek autózni, és legalább alapfokon elsajátították már a kuplungkezelésre és fokozatkapcsolásra alkalmas mozdulatsort, inkább egy kéziváltósat vegyenek: az 50 százalékos elégedettségi faktor biztos, hogy legalább 75-re ugrik fel.
Persze benne van a pakliban, hogy én vagyok a maradi, hisz az órám felhúzós, a telefonom buta, a kocsimban meg nincs légzsák – engem nagyon zavart, hogy a váltót egy kis forgótárcsával vezéreljük, amely még kézre sem esik. A teljes automatika mellett létezik ugyan pszeudomanuál is, úgy a kormány mögötti fülekkel kapcsolgatunk.
Persze akkor is visszapakolhatunk, ha a tárcsa A-ban van, és akkor is felkapcsol, ha M-ben pörgetjük túl – előzéskor érdemes is azonnal felülbírálni a sokat gondolkozó automatikát, s rögtön visszanyomni kettőt kézzel – kisebb lesz a bólogatás, és a manővert is be lehet fejezni, mielőtt szemből megjönne a bolgár kamion.
Meggyőződésem, hogy az eHDI fogyasztását sima kézi váltóval is teljesíteni tudom. A start-stop rendszerre nagy duzzogva igent mondok, a dugókkal rákosított nagyvárosban jól jöhet. Azonban ez a fajta látszatspórolás felesleges, rossz ízű marketingvakítás csupán. Ha erről az egyről elfeledkezünk a Citroën Berlingo Multispace esetében, egy jó autó áll előttünk – gyerekkel, kutyával, kis biciklikkel és nagy kufferekkel utazóknak tökéletes.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.
- Hírek
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.
- Hírek
Semmi extra, csak három Ferrari SF90 XX vár gazdáira a budapesti Ferrari szerviznél
Átlagos hétköznap.
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Hírek
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.
- Hírek
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.
- Hírek
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
A bevált recepten csak fejlesztettek.
- Hírek
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
24 órán belül elfogtak.
- Hírek
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
Aki nincs velük, az ellenük van.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Hírek
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.
- Közélet
A követési távolságról
Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.
- Hírek
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum
Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.
- Hírek
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum
Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.
- Hírek
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum
Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.
- Hírek
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál
- Hírek
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.
- Hírek
Frissült a Toyota Corolla Európában
A modell külseje és belseje is megújult kissé.
- Hírek
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.
- Közélet
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.
- Hírek
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum
A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.
- Közélet
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
