Erődemonstráció
Menetpróba: Audi S8 (2011)
A 22 féle módon állítható bőrülésekben fetrengve, az autóipar talán legigényesebb kivitelű műszerfalát szemlélve, tekintetünket hébe-hóba a világ legjobb (és legdrágábban működő), Google-alapú navigációjára vetve, szemünk sarkában a tíz liter alatt mutató fogyasztásmérőt regisztrálva (de a pályán volt az 29 is, átlagban…), a paradicsomi tavaszt lehelő klímaberendezés nyugalmában egész más kocsi ez, mint a versenypályán. Csak azért nem fájt annyira belőle kiszállni, mert olyan helyen laktunk aznap, amilyet előtte el sem tudtam képzelni.
Megint beleszállt a repülő az épületbe
A borbuzik nyilván tudják, mi az a Rioja (ejtsd: rioha), a nemborbuziknak annyit érdemes tudni erről, hogy az a spanyol Villány, de egy spanyol Villány persze épp annyival híresebb és nagyobb, amennyivel a spanyol bor jelentősebb szerepet tölt be a világ borfogyasztásában a miénknél. Ha tehát egy vörösbor címkéjén a Rioja feliratot látjuk, majdnem biztosak lehetünk benne, hogy kivételes kulináris élményben lesz részünk.
A Rioja-vidék központja egy Elciego nevű városka, itt van Európa legnagyobb bormúzeuma (Museo del Vino Dinastía Vivanco), s egyben ez a terület ad otthont a terület legrégebbi, 1858-as építésű borospincéjének is. E borospince pedig Rioja legnagyobb borászatához, a Marqués de Riscalhoz tartozik, itt áll a képeken látható szálloda. Amikor odaértünk, az Audi PR-ese kitette a fészbuk profiljára a hotel képét, mire a mi Koncz kollégánk csak annyit kérdezett – mi van, megint beleszállt a repülő az épületbe?
Egy átlagos, de valószínűleg még egy irgalmatlan nagy forgalmú borászat sem lett volna képes egy ilyen épületet megfizetni. Tervezője Frank Owen Gehry, aki jelenleg a világ egyik legsikeresebb és legismertebb építésze. Az ő nevéhez fűződik a titánlemez-tetejű, bilbaói Guggenheim múzeum, a prágai táncoló ház, a Walt Disney koncertterem, a kobei táncoló hal megalkotása. Az elciegói szálloda – akárcsak a bilbaói múzeum – szintén titánlemez tetős, különlegessége, hogy a lemezek formáját szélcsatornamodellen kísérletezték ki. A bilbaói múzeumban jártam, már ott is remegett a térdem, de ez a 2006-ban befejezett épület nem kevésbé lenyűgöző, soha nem gondoltam volna, hogy egyszer lakni fogok ilyenben.
A szobák ablaka előtt hullámzik a titántenger, az ablakok kifelé dőlnek, peremükön párnázott szegély – a tervező tudta előre, hogy senki sem tudja megállni majd, hogy le ne üljön kicsit bámuldozni.
A gömbbé csavart gyűrőttlepedő-párnák mint éjjeli lámpák, a hipermodern elektronikai berendezések, a zegzugos lobby, a formatervezett bútorok már szinte csak habként jönnek az egészre.
És amikor az ember úgy érzi, a folyamatosan overflow-ba hajszolt érzékszervei már eldurrantják az agyában a biztosítékokat, megpillant az éjjeliszekrényen egy kettéhajtható kartonlapot.
A párnamenü az.
Van benne szó keményre tömött, puhára gyúrt, antiallergén anyagos, kicsi tollból, nagyobb tollból készült kicsi, közepes és nagy párnákról – közel tucatnyi a választék. Tudják, ha esetleg az ágyra tett, kétféle, elképesztő kényelmű vánkos esetleg nyomná a becses vendég kényes nyakát… Ezt az óriási, érzékszervi overkillt, a Gehry-féle épületet a Maqués de Riscal borászat vezetése mellett, a környező borászatok közreműködésével az Elciegóban 100 ezer négyzetméteren létrehozott „City of Wine” (Borváros) projektet gondozó csoport dobta össze. A hivatalos kommüniké szerint Gehry azért vállalta el a tervezését, mert alkotott ő már ugyan mindenféle híres, látványos középületet, de borvidék központjában szállodát még sosem. A második vonali információk szerint Gehrynek egy üveg 1929-es Marqués de Riscal Rioját bontottak ki, amikor egyszer Elciegóban járt. Találják ki, Gehry mikor született…A felszerelések taglalásába inkább nem megyek mélyebben bele, elég legyen, hogy van éjjellátó rendszer, kvázi tökéletesen működő, radaros távolságtartású tempomat (az Audi a ködlámpák helyére teszi az érzékelőket, nem a maszkba, ezért például az ő rendszerük kanyarban se veszíti el az elöl haladó járművet), 60 GB-os vinyóval szerelt Bose-hifirendszer, fedélzeti wifi, nyolcfokozatú, álomfinom automata váltó – túl hosszú lenne a teljes lista, böngészgessenek majd inkább a szalonban.
Kint az úton az S8 egyébként minden sportosságát félreteszi, és azzá a finom luxuskocsivá lényegül át, aminek lennie illik. Légrugózása helikopterként visz át a bukkanók fölött, a nagy gödrökből annyit érzünk, mint amikor egy lágyabb termik belekap a Mi-2-es rotorjába – egy finom hullám, semmi több. Csak a gázpedálba integrált nyakkitörő-gép, illetve a gyorsításkor a Vezúv gyomrából előtörő morgás emlékeztethet bárkit arra, hogy egy jól álcázott fúziós reaktoron ücsörög.
És van ám tudomány a teljes aloméneom-felépítésben is: az A8 karosszériaváza csupán 231 kiló, egy százassal könnyebb, mint a hasonló luxuslimuzinoké. Egyetlen acélelem található benne, a B oszlop, azt még nem lehet kiváltani könnyűfémmel. Ez az utolsó generációs vázszerkezet könnyebben is javítható, mint a korábbiak. Elöl gyorsan cserélhető nyúlványok, önmetsző, nagy erővel betekert, s e folyamat végén önhegesztő, de ütvecsavarhúzóval utólag mégis kitekerhető alucsavarokkal egymáshoz fogott egyéb elemek oszlatják a félelmet – hű de sokba kerül ez majd, ha összetörjük.
Nincs kétség, az S8 vevője megkapja – a gondolom, bő negyven misijéért – az ellenértékét annak, amit fizet, elégedett lesz. Az Audi csillaga – jobban mondva, karikagyűjteménye – mostanában amúgy is fényesen ragyog, és ha voltak is a kilencvenes években komolyabb minőségi problémák, azokat rég orvosolta a cég, ellentétben más német luxusautó-készítőkkel, akik csak alig pár éve kezdték a kapaszkodást kifelé a gödörből.
És az S8-vevő is tisztában lesz vele: párnázott, klimatizált autópálya-rakétát vett, nem egy Lotus Elise-verő pályagépet. De talán megnyugtatja a tudat: ha muszáj, ott sem ég majd nagyot, ha valaki kihívja.