Erődemonstráció

Menetpróba: Audi S8 (2011)

2011.10.24. 06:23 Módosítva: 2011.10.24. 09:40

A 22 féle módon állítható bőrülésekben fetrengve, az autóipar talán legigényesebb kivitelű műszerfalát szemlélve, tekintetünket hébe-hóba a világ legjobb (és legdrágábban működő), Google-alapú navigációjára vetve, szemünk sarkában a tíz liter alatt mutató fogyasztásmérőt regisztrálva (de a pályán volt az 29 is, átlagban…), a paradicsomi tavaszt lehelő klímaberendezés nyugalmában egész más kocsi ez, mint a versenypályán. Csak azért nem fájt annyira belőle kiszállni, mert olyan helyen laktunk aznap, amilyet előtte el sem tudtam képzelni.

Megint beleszállt a repülő az épületbe

A borbuzik nyilván tudják, mi az a Rioja (ejtsd: rioha), a nemborbuziknak annyit érdemes tudni erről, hogy az a spanyol Villány, de egy spanyol Villány persze épp annyival híresebb és nagyobb, amennyivel a spanyol bor jelentősebb szerepet tölt be a világ borfogyasztásában a miénknél. Ha tehát egy vörösbor címkéjén a Rioja feliratot látjuk, majdnem biztosak lehetünk benne, hogy kivételes kulináris élményben lesz részünk.

A Rioja-vidék központja egy Elciego nevű városka, itt van Európa legnagyobb bormúzeuma (Museo del Vino Dinastía Vivanco), s egyben ez a terület ad otthont a terület legrégebbi, 1858-as építésű borospincéjének is. E borospince pedig Rioja legnagyobb borászatához, a Marqués de Riscalhoz tartozik, itt áll a képeken látható szálloda. Amikor odaértünk, az Audi PR-ese kitette a fészbuk profiljára a hotel képét, mire a mi Koncz kollégánk csak annyit kérdezett – mi van, megint beleszállt a repülő az épületbe?

Egy átlagos, de valószínűleg még egy irgalmatlan nagy forgalmú borászat sem lett volna képes egy ilyen épületet megfizetni. Tervezője Frank Owen Gehry, aki jelenleg a világ egyik legsikeresebb és legismertebb építésze. Az ő nevéhez fűződik a titánlemez-tetejű, bilbaói Guggenheim múzeum, a prágai táncoló ház, a Walt Disney koncertterem, a kobei táncoló hal megalkotása. Az elciegói szálloda – akárcsak a bilbaói múzeum – szintén titánlemez tetős, különlegessége, hogy a lemezek formáját szélcsatornamodellen kísérletezték ki. A bilbaói múzeumban jártam, már ott is remegett a térdem, de ez a 2006-ban befejezett épület nem kevésbé lenyűgöző, soha nem gondoltam volna, hogy egyszer lakni fogok ilyenben.

A szobák ablaka előtt hullámzik a titántenger, az ablakok kifelé dőlnek, peremükön párnázott szegély – a tervező tudta előre, hogy senki sem tudja megállni majd, hogy le ne üljön kicsit bámuldozni.

A gömbbé csavart gyűrőttlepedő-párnák mint éjjeli lámpák, a hipermodern elektronikai berendezések, a zegzugos lobby, a formatervezett bútorok már szinte csak habként jönnek az egészre.

És amikor az ember úgy érzi, a folyamatosan overflow-ba hajszolt érzékszervei már eldurrantják az agyában a biztosítékokat, megpillant az éjjeliszekrényen egy kettéhajtható kartonlapot.

A párnamenü az.

Van benne szó keményre tömött, puhára gyúrt, antiallergén anyagos, kicsi tollból, nagyobb tollból készült kicsi, közepes és nagy párnákról – közel tucatnyi a választék. Tudják, ha esetleg az ágyra tett, kétféle, elképesztő kényelmű vánkos esetleg nyomná a becses vendég kényes nyakát… Ezt az óriási, érzékszervi overkillt, a Gehry-féle épületet a Maqués de Riscal borászat vezetése mellett, a környező borászatok közreműködésével az Elciegóban 100 ezer négyzetméteren létrehozott „City of Wine” (Borváros) projektet gondozó csoport dobta össze. A hivatalos kommüniké szerint Gehry azért vállalta el a tervezését, mert alkotott ő már ugyan mindenféle híres, látványos középületet, de borvidék központjában szállodát még sosem. A második vonali információk szerint Gehrynek egy üveg 1929-es Marqués de Riscal Rioját bontottak ki, amikor egyszer Elciegóban járt. Találják ki, Gehry mikor született…

A felszerelések taglalásába inkább nem megyek mélyebben bele, elég legyen, hogy van éjjellátó rendszer, kvázi tökéletesen működő, radaros távolságtartású tempomat (az Audi a ködlámpák helyére teszi az érzékelőket, nem a maszkba, ezért például az ő rendszerük kanyarban se veszíti el az elöl haladó járművet), 60 GB-os vinyóval szerelt Bose-hifirendszer, fedélzeti wifi, nyolcfokozatú, álomfinom automata váltó – túl hosszú lenne a teljes lista, böngészgessenek majd inkább a szalonban.

Kint az úton az S8 egyébként minden sportosságát félreteszi, és azzá a finom luxuskocsivá lényegül át, aminek lennie illik. Légrugózása helikopterként visz át a bukkanók fölött, a nagy gödrökből annyit érzünk, mint amikor egy lágyabb termik belekap a Mi-2-es rotorjába – egy finom hullám, semmi több. Csak a gázpedálba integrált nyakkitörő-gép, illetve a gyorsításkor a Vezúv gyomrából előtörő morgás emlékeztethet bárkit arra, hogy egy jól álcázott fúziós reaktoron ücsörög.

És van ám tudomány a teljes aloméneom-felépítésben is: az A8 karosszériaváza csupán 231 kiló, egy százassal könnyebb, mint a hasonló luxuslimuzinoké. Egyetlen acélelem található benne, a B oszlop, azt még nem lehet kiváltani könnyűfémmel. Ez az utolsó generációs vázszerkezet könnyebben is javítható, mint a korábbiak. Elöl gyorsan cserélhető nyúlványok, önmetsző, nagy erővel betekert, s e folyamat végén önhegesztő, de ütvecsavarhúzóval utólag mégis kitekerhető alucsavarokkal egymáshoz fogott egyéb elemek oszlatják a félelmet – hű de sokba kerül ez majd, ha összetörjük.

Nincs kétség, az S8 vevője megkapja – a gondolom, bő negyven misijéért – az ellenértékét annak, amit fizet, elégedett lesz. Az Audi csillaga – jobban mondva, karikagyűjteménye – mostanában amúgy is fényesen ragyog, és ha voltak is a kilencvenes években komolyabb minőségi problémák, azokat rég orvosolta a cég, ellentétben más német luxusautó-készítőkkel, akik csak alig pár éve kezdték a kapaszkodást kifelé a gödörből.

És az S8-vevő is tisztában lesz vele: párnázott, klimatizált autópálya-rakétát vett, nem egy Lotus Elise-verő pályagépet. De talán megnyugtatja a tudat: ha muszáj, ott sem ég majd nagyot, ha valaki kihívja.

Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!

Az oldalról ajánljuk

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
900 köbcentis Fiatot vennék, szabad?
  • Nepperűző

900 köbcentis Fiatot vennék, szabad?

Nem írnak rosszakat róla, de a különösebben jókat sem.

tegnap, 17:28
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
  • Hírek

Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok

Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.

március 26., 06:01
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
  • Hírek

Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?

Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.

március 26., 06:01
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
10 millióért cuki fapad
  • Tesztek

10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)

A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.

március 27., 05:55
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
  • Hírek

Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!

A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.

március 26., 07:48
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
  • Hírek

Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra

Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.

március 26., 15:59
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
  • Hírek

Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid

Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.

március 26., 09:21
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
  • Hírek

A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra

A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.

március 26., 13:40
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
  • Hírek

Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz

Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.

március 26., 14:40
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
  • Hírek

Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint

A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.

március 26., 17:34
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
  • Hírek

Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!

A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.

március 26., 15:03
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
  • Hírek

Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások

A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.

március 26., 12:32
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53
Nissan bejelentések
  • Hírek

Nissan bejelentések

március 26., 14:58