Egy új, ötüléses V6 dízel Phaeton 21 millióról indul. Ez az autó tehát négy év alatt bukta az ár kétharmadát. Ezzel a Phaetonnal elsősorban rengeteget sztrádáztak, ami maga a megtestesült rendeltetésszerű használat.
Ha a régebbi eladó használt Phaetonokkal hasonlítom össze, ezzel még öt évig el lehet járni drága javítás nélkül, további hárommillió forintos értékvesztéssel. Öt év alatt nagyjából egy új Focus is ennyit veszít az értékéből. Igaz, az egy új autó. Ez meg egy Phaeton. És egy Phaetonban aszalni a seggünket azért egy más életminőség. Ha sokat kéne mennem országúton, lehet, hogy vissza se viszem.
Érdekes így, közel tíz év után visszaolvasni, milyennek tartottam a formatervét akkor. Frissiben, 2003-ban gonosz, félelmetes bálnának láttam a Phaetont. Amit messzebbről, oldalról könnyen Skoda Superbnek néz az ember, szemből azonban félelmetesen gonosz az arca. A hátulja pedig zseniálisan kidolgozott lámpákkal teszi fel a pontot az i-re. 2012-re mi maradt ebből? Természetesen hogy oldalról, messziről könnyű összetéveszteni egy Skoda Superbbel.
Épp ez teszi lefegyverzően rokonszenvessé. Túl természetesen azon, hogy hétmillióért, egy közepesen felszerelt új Superb áráért vihető el. Míg azonban a Superbnek van üzenete („nem tékozlok, de a magam protestáns módján ragaszkodom a kényelemhez”), a Phaetonnak így négy évesen már nincs mondanivalója. Aki villogni szeretne, idősebb A8-ast vesz, vagy bármi mást – ez így a Passat és a semmi közötti furcsa stáció, és nekem pont ez tetszik benne.
A Phaeton egy furcsa, gyökértelen, megideologizálhatatlan kategória, amit legfeljebb az ára vagy a mérete alapján lehet osztályba sorolni, imidzse igazából nincs. Ez pedig elsősorban a történelméből következik, amit a németek a Római birodalom köztársaságkorából merítettek. Mondjuk Hannibál és Scipio: betámadsz Itáliában?! Oké, akkor lássuk, mit lépsz, ha én szépen áthajózok hozzád, Afrikába! Ilyesmi az autóiparban is lejátszódik néha. Ferdinand Piech például azt vette zokon, hogy a Mercedes a Volkswagen ősi területére, a prémium kompaktok közé merészkedett az A osztállyal.
A VW-nek persze volt már luxusautója, A8 a neve. Ezért aztán azt találták ki, hogy a műszakilag nagyrészt azonos Phaetont puhábbra, limuzinosabbra hangolják (= Mercedes S osztály). Az A8 meg szívja csak tovább a sportos BMW 7 vérét. Aztán ugyanúgy ráfázott a kalandozásra a Volkswagen, mint később a Mercedes, amikor a lemaradt a Rolls Royce-ról, és meg akarta mutatni a világnak, tud ő egyedül is csúcskategóriás luxusautót csinálni.
További zseniális urbán legend, hogy az amúgy mérnök végzettségű Piëch összeírt egy listát a mérnökeinek a Phaetonnal szemben támasztott követelményeiből. Az egyik ilyen a 37000Nm/fokos torziós merevség volt, a másik lényegesen bizarrabb. Piëch ugyanis azt találta ki, hogy a Phaetonnak tudnia kell naphosszat 300 km/h-val döngetni úgy, hogy a külső hőmérséklet 50 fok, belül viszont 22 fokot csinál a klíma. Mindezt úgy, hogy mindenki tudta, a végsebességet úgyis 250-re korlátozzák. Ezzel kapcsolatban egy kicsit mi is büszkék lehetünk: a W12-es motorok, amik képesek erre a teljesítményre, Győrben készültek.
Az A8-as már akkor alumínium volt, a Phaeton meg vas, ezért lett ugyanaz VW emblémával 300 kilóval nehezebb. Igaz, a géptetők és ajtók alumíniumból vannak, a sárvédők műanyagból, de az összes teherviselő elem acél – a tetőig bezárólag. Bizony: az ugyancsak 2002-ben bejött aktuális A8 ugyancsak V6TDI-vel, Quattro változatban 1830 kg, ugyanez Phaetonban 2133. Brutális különbség van az alumínium és az acél tömege között. Tényleg érdemesebb az ilyet inkább limuzinosabbra venni.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Tesztek
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.
Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.
- Hírek
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Tesztek
300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive
A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.
- Hírek
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.
- Hírek
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.
- Hírek
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.
- Hírek
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.
- Hírek
Már egy Mustang EcoBoostnál is olcsóbb az elektromos Dodge Charger
Senkinek sem kell.
- Hírek
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.
