Nem tudni, hogyan fogadja majd a piac a 2012-es Ibizát. Műszaki szempontból ugyan nem egy üstökös, ellenben egész jól néz ki, és semmi meglepő nem érheti az embert, hiszen minden alkatrésze kipróbált, jól működő, gyermekbetegségektől mentes. Persze akad egy-két értelmezhetetlen hülyesége, de az is inkább a német kézivezérlés furcsasága.
Például az általunk először próbált, háromajtós, 105 lóerős 1.6 TDI-hez csak ötsebességes váltót adnak, ezért az ötödik fokozatot kénytelenek voltak olyan hosszúra áttételezni, amennyire csak lehet. Szerencsére maga a motor remek, nyomatékból viszi az autót, egyáltalán nem zajos, és fényévekkel kellemesebb, erősebb karakter, mint a vízbe fojtott, 105 lóerős 1.2 TSI.
Ehhez is volt szerencsénk a fehér, FR felszereltségű ötajtósban, de nem volt az igazi. Minden – 100 lóerő feletti – Ibizához jár az XDS fantázianevű, elektromosan imitált önzáró differenciálmű, de sokat nem kellett villantania, a 105 lóerős, DSG váltós Ibiza ugyanis inkább rekedtre üvölti magát kínjában, de sokat nem villant. A váltót valahogy nem sikerült jól illeszteni a motorhoz, bután kínozza olyan fordulatszám-tartományban (fent), ahol már semmi ereje, ellenben gyorsan elvált középen, ahol a kis turbó legalább ímmel-ámmal lökné meg. A 150 lóerős 1.4 TSI borítékolhatóan jobb lesz vele.
Az ötajtós (fehér) Ibiza FR felszereltségi szintet kapott, ez lenne a sportos, Cuprán inneni Seatok típusjele. A sportosságot egy milliméterrel vastagabb stabilizátorok, keményebb rugók és hátsó szilentek voltak hivatottak előtérbe helyezni, de azonkívül, hogy a kormányszervó érezhetően kevesebb rásegítéssel dolgozott, mint a Style felszereltségű zöld Ibizában, ordítóan nagy különbséget nem tapasztaltunk.
A 17 colos nyári gumik nagyon tapadtak, de minden sportossága ellenére továbbra is inkább egy egyszerű, kiszámítható kompakt az Ibiza. Nem tud játékosan csapkodni a fenekével, ha fékkel megindítjuk (a tailhappy kifejezést felejtsük el vele kapcsolatban), a kormányzás is kicsit tompa, érzésre semmivel sem sportosabb, mint egy mezei Clio vagy Corsa, de legalább úgy néz ki, és ez sokszor elég lehet.
A motorpaletta amúgy meglehetősen széles. Dízelfronton az 1.2 TDI E-Ecomotive a spúrbajnok a maga (gyári) 3,4 literes fogyasztásával, aztán a remek 1.6 TDI következik, majd az – ebben a kategóriában szokatlanul combos – kétliteres, 143 lóerős TDI. Benzinmotorból is van bőven, az 1,2-es 60 lóerőst csak öncsonkításra hajlamosak válasszák, ugyanezen motor 70 lóerősen már okosabb döntés. Az 1,4-es 85 lóereje már jobban hangzik, felette az 1.2 TSI 105 lóerős, a jelenlegi legerősebb pedig a turbó-kompresszoros 1.4 TSI a maga 150-jével. Jó eséllyel a később érkező Cupra változatba is ennek a motornak a combosabb változata kerül majd.
Style, Reference és FR, ez a három felszereltségi szint, kombi (ST), ötajtós és háromajtós (SC, mint sportcoupe, de maradjunk csak a háromajtósnál) karosszériák, alapvetően minden adott ahhoz, hogy a vásárlók újra felfedezzék maguknak az Ibizát. A kipörgésgátló és a hegymenetvezérlő már az alapfelszereltséghez tartozik. A 70 lóerős SC ára 2 958 000 forintról indul, az 1.4 Reference 3 299 000, a DSG-vel szerelt 1.2 TSI 3 710 000 Ft. A hivatalos árlista áprilisban lesz elérhető.
Nem lesz egyszerű dolga a Seatnak Kínában, bár az előremenekülés taktikája talán az egyetlen kiút számukra. Mi mindenesetre szorítunk, hogy ne jussanak a Saab sorsára.
Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!