Ötcsillagos faszállító

Geochallenge Ford Rangerrel

2012.05.25. 06:29

A 10 fokos vízben való szerencsétlenkedés után jólesett a kabin melege és komfortja. A beltérben már az alap felszereltségi szinten sem, a WildTrak csomag esetében meg végképpen nyoma sincs a keresetlen haszonjárműves egyszerűségnek, mind a stílus, mind a beépített anyagok minősége eléri a személyautós szintet, és bőviben lehetünk a szolgáltatásoknak is, az egészen kellemes hangú zeneközponttól a bluetooth telefonillesztésen és a kétzónás digitális légkondicionálón át az elsőre furcsa, de gyorsan megszokható türkizfényű műszeregységig. Kellemes meglepetés: immár a hátul ülőknek is jut elegendő lábtér, és nem lőrésszerűen keskeny ajtónyílásokon átpréselődve kell felkapaszkodni a hátsó ülőpadra, amelyet lehajtható, széles könyöklővel is felszereltek. Utazni így már egészen jól lehet hátul is, terepen viszont mókássá válik a helyzet, a klasszikus, merevtengelyes-laprugós hátsó futómű ugyanis terheletlen állapotban lelkesen produkálja a szívlapáttal mellbe-hátba effektust. Pickup-konstrukciós sajátosság ez, amely ellen három-négy cementeszsák platóra pakolásával lehet védekezni: a terhelés hatására a rakoncátlan hátsó futómű eléggé lenyugszik. A konstruktőrök védelmében ugyanakkor el kell mondani, hogy az elődmodellben ez a kellemetlen effektus sokkal erősebben jelentkezett: az első kerekek szépen átkeltek az eléjük kerülő akadályon, majd a felpattanó hátsók felől érkezett a tarkóra egy tockos. A régi Ranger segge kifejezett rázott, az újé már csak dobál, ami elviselhetőbb. Dicséret jár a jófajta acélból formázott, masszív fülkéért is, amely némán viseli a legkellemetlenebb erőhatásokat is: a hátsó utas a plafonra felkenődve elégedetten tapasztalhatja, hogy kárpit nem zörren, ülésrugó nem nyisszan, néma csendben kussol minden elem.

A gondos építést fémjelzi az a komoly fegyvertény is, hogy a Ranger az első pickup, ami ötcsillagos eredményt ért el az Euro NCAP törésteszten. Ehhez nyilván hozzájárult például az is, hogy több légzsák védi az utasokat (Európában szériában járnak a függönylégzsákok, az első oldallégzsákok meg a térdlégzsákok), és a gyereküléseket Isofix-pontokhoz rögzíthetjük. A biztonságot vészfékasszisztenssel kiegészített blokkolásgátló, részlegesen kikapcsolható menetstabilizátor, kipörgésgátló és hegymeneti indulássegítő fokozza, de a magasabb felszereltséghez lejtmenet-vezérlés is jár, ami extrém terepen jól jöhet. Ez utóbbi egyébiránt meggyőzően teszi a dolgát, és ha a gázra vagy a fékre lépünk, azonnal old, visszaadva lábunknak az irányítást.

Bár gyaníthatóan kevesen fogják rendszeres teherszállításra használni a duplakabinos kiviteleket, vegyük szemügyre a 155 x 156 centis platót is, amelyre felfér egy EUR raklap. Ha vízszintes állapotban rögzítjük az 51 centiméter magas platóajtót, 206 centis alátámasztást kapunk, így már a faszállítás sem lehet akadály. Akár 3-3,5 méter hosszú rönkökkel is megpróbálkozhatunk 1077 kg össztömegig, csak a piros rongyot ne felejtsük el a szállítmány végére kiakasztani. Illegő-billegő tárgyak fuvarozásához szabványos rögzítőfülek állnak rendelkezésre a platón kívül és belül, akik pedig zárt rakteret kívánnak létrehozni, máris többféle megoldás közül választhatnak a Ford és független kereskedők kínálatából.

A végére maradt a válasz arra a kérdésre, hogy mibe kerülhet egy ilyen, valóban többcélú, kiegyensúlyozott tulajdonságokkal bíró gépállat birtoklása és üzemeltetése. Nos, a magyarországi árak nettó 5,6 millió forinttól indulnak, a minden földi jóval felszerelt, látványos díszítőelemekkel cicomázott Wildtrak változat 7,78 millió forintba kerül manuális váltóval. Plusz áfa, amit viszont vállalkozóként vissza lehet igényelni, és nemcsak az autó, hanem az üzemanyag árából is. Egy Rangerrel valószínűleg már egész jól együtt lehet élni a m mindennapokban, főleg vidéken, ahol a nagy méretek nem jelentenek különösebb hátrányt a forgalomban, az előnyök pedig számosak. Egy komoly problémát nem sikerült még rendesen kiküszöbölni a pickupoknál, így a Rangernél sem: a kíváncsi tekintetektől védett, jól zárható, viszonylag biztonságos csomagtartó nagyon tud hiányozni a mindennapi használatban. Aki ezzel meg tud békélni, alighanem hasznos és kellemes társra lel a Rangerben, szabadidejében pedig bátran benevezhet vele néhány geochallenge versenyre, és ekképpen az „ismerd meg hazádat másképpen” mozgalom aktív tagjává válhat.

Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!

Unatkozik? Böngészgessen felszereltségi listát!

Ranger XL

Főbb jellemzők:

6 sebességes kézi sebességváltó

  • tanksapka nélküli Easyfuel töltőrendszer
  • elektronikus menetstabilizátor (ESP)
  • elektronikus, menet közben kapcsolható összkerékmeghajtás
  • 16” keréktárcsák – 4x2 és 4x4 meghajtással
  • kézzel zárható hátsó ajtó
  • belső és külső rögzítőfülek (DIN szabvány szerint)
  • vezetőoldali elektromos ablakemelő kényelmi funkcióval
  • fokozatos belső fény-elhalványulás és küszöbvilágítás
  • középső, magasra épített féklámpa
  • rádiós CD-lejátszó audiocsatlakozóval és multifunkciós kijelzővel
  • második elektromos aljzat a műszerfalon
  • ISOFIX gyerekülés-rögzítők hátul (csak duplafülkés változatban)
  • távirányítós központi zár
  • elektromosan fűtött külső tükrök
  • hátsó ütközőcső
  • magas szintű utasvédelem
  • vezető- és utasoldali biztonsági öv figyelmeztetés
  • vezető- és utasoldali légzsákok utasoldali légzsákkapcsolóval
  • oldalsó légzsákok, oldalsó függönylégzsákok és térdlégzsák

Opciók:

  • klímaberendezés
  • vonóhorog

Ranger XLT

Főbb jellemzők (az XL felszereltségen felül):

  • 4 irányban állítható vezetőülés deréktámasszal
  • fűthető első szélvédő, fényre sötétedő visszapillantó tükör és esőérzékelős ablaktörlők
  • rádiós CD-lejátszó Bluetooth® hangvezérléssel, USB csatlakozással és nagyméretű pontmátrixos multifunkciós kijelzővel
  • sebességtartó automatika
  • kormánykerékről vezérelhető audiorendszer
  • elektromosan állítható, behajtható külső tükrök
  • napszemüveg-tartó
  • beltéri érzékelős riasztó
  • 12 V csatlakozó a platón
  • manuális klímaberendezés

Opciók:

  • vonóhorog
  • bukócső

Ranger Limited

Főbb jellemzők (az XLT felszereltségen felül):

  • 17” könnyűfém felnik
  • 8 irányban elektromosan állítható fűtött vezetőülés deréktámasszal
  • esőérzékelős ablaktörlők önműködően kapcsoló fényszórókkal
  • sötétített üvegezés
  • elektromosan állítható, fűtött, behajtható külső tükrök integrált irányjelzővel és beszállássegítő fénnyel
  • kétzónás elektromos automata klímaberendezés
  • nagyméretű, színes multifunkciós kijelző
  • tolatóradar
  • rakományrögzítő rendszer a platón törlés opcióval
  • harmadik 12 V aljzat a középkonzol hátulján
  • krómozott acél lökhárító fellépő
  • bőr üléskárpit

Opciók:

  • vonóhorog
  • színes műholdas navigáció

Ranger WildTrak

Főbb jellemzők (a Limited felszereltségen felül):

  • 18” könnyűfém felnik
  • nagyméretű, színes multifunkciós kijelző és színes műholdas navigáció
  • visszapillantó tükörbe épített tolatókamera-kijelző
  • Roll-n-Lock® zárható platófedél törlés opcióval
  • "Ice Blue" hangulatvilágítás elhalványulással
  • fényezett acél lökhárító fellépő

Opciók:

  • vonóhorog