Hamar ráuntam

Bemutató: Ford Focus ST – 2012.

2012.06.26. 07:04

Lehet itt mérnökösködni, kifejleszteni egy egyik legjobb kétliteres turbót, jó futóművet rakni alá, és befesteni olyanra, hogy a világ összes darazsa vele akarjon családot alapítani. Ami nehéz, az a hétköznapi autók világában lehet gyors, de élvezetes nem nagyon.

Mit mondjak? Hogy lázba hozott? Kérem, kövessék az inkvizítorok példáját, és a kínzás előtt mutassák meg az eszközöket, a hüvelykszorítót, a hússzaggató fogókat, és gördítsék a látómezőmbe a vasszüzet. Oké, oké, elég lesz!. Gyorsan megy, elismerem. Hamar eléri a nagy sebességet, 6,5 másodperc alatt van százon, és ez brutális egy adat. Ráadásul az erőt nagyon ügyesen viszi át az útra, alig-alig érezni azt a kaparó rángatást, ami a túl erős, elsőkerekes autók sajátja. Úgy kanyarodik, hogy nagyon, jók a fékei, a súlyelosztása - nagy vonalakban mindene. Mégis azon voltam a nemzetközi bemutatón, hogy miután ezek kiderültek róla, igyekeztem másokra lőcsölni a vezetést.

Nekem valahogy az élmény hiányzik belőle. A sebességéért tényleg minden elismerésem; akár egy hónap alatt is összegyűjthetünk annyi bírságot, amennyibe az autó került. A rajongók, meg persze mindenki, aki szereti a kicsit is különleges megoldásokat, az ST öthengeresének gurgulázását hiányolja majd a legjobban. És az sem vigasztalja, hogy miközben az új modell teljesítménye több mint 10 százalékkal, 250 lóerőre nőtt, a fogyasztás, és vele együtt a szent emisszió pedig ennél is többel csökkent. Az ő vigasztalásukra a Ford is megkonstruálta a maga rezgetőbödönjét, ami hasonlóan működik, mint a Peugeot RZC-é, vagy legalábbis nagyon hasonló a végeredmény.  Gázadáskor igen ügyesen imitál gurgulázó, öthengeres motorhangot - alapjában véve jól sikerült, mint mondjuk egy minőségi guminő. Ha akarjuk, és koncentrálunk, néhány pillanatra szinte el is hisszük, hogy Megan Foxnak cserkésztük be a lompost, egyébként mindig csak ezt a mesterséges seggrezgetést halljuk a szívórendszerbe épített sound symposer révén. Az utastérbe tehát műanyag motorhang érkezik, kifelé viszont meglepően szól a hátul középen kivezetett, fura alakú véggel ellátott kipufogó.

5500-as fordulatnál érkezik a 250 lóerős csúcsteljesítmény, de nem kell attól tartani, hogy egy pillanatra nem figyelünk oda, és majd jól lekókad a görbe. 1750 és 4000 RPM között van 360 newtonméternyi nyomatékunk, de a kétliteres turbó nem fullad ki 6000-ig. Sportosan küldve tehát 3 és 6000 között lehet kinyomni a szemét, de igazából már 2000-től tisztességgel megy. Ez egyébként a Ford hármas számú benzines turbója a literes és az 1,6-os Ecoboost mellett, melyek 85, 100, 105, 125, 150 és 182 lóval léteznek, ezek mellé jön most a Ford első globális sportautója, amit 40 országban értékesítenek.

A Focus visszafogott külsején nagyot dob a tangerine scream szín, ezen kívül csak a metálkék kapott saját nevet, mint spirit blue, meg a piros (race red), a többi csak black, white meg silver. A belseje? Nekem eddig nem volt meg a jelenlegi Focus, és csoporttesztet sem csináltunk vele, de mintha a 6-os Golf kicsit tágasabb lenne, a Kia Ceedre meg a nyakamat tenném, hogy az. Mi értelme van egy 1462 súlyú autót 250 lovas motorral hajtani, ha közben a vezetőülésben alig van több helyünk, mint egy Pandában? Most tényleg, mi? A műszerfalat szépen körénk húzták, a középkonzol pedig vastag, és rettentő kemény lehet, különben miért raktak volna rá ilyen vastag párnázást? Csak nem azért, hogy kényelmetlenül üljünk.

Az anyagok jók, szívesen mondanám, hogy felülmúlják a kategóriatársakat, de a Golf legalább ilyen jó, a Mazda 3 pedig azt hiszem, egészen pontosan ilyen. A Golf GTI műszerfala a maga szigorú visszafogottságával sokaknak unalmas, a Mégane RS-t is inkább a vezethetőségéért szeretik, a Ford az előző Mondeo óta bátran, és mondhatjuk, sikerrel egyensúlyoz a bazári és a még elfogadható fizájn között lengedező Damoklész-kardon. Az ST változathoz tartozik három plusz műszer a szélvédő alatt, egy síkban a vezető felé fordítva, versenyjellegű információkkal, úgymint olajhőfok, turbó- és olajnyomás. Közúton nyilván teljesen érdektelen információk, de egy kis versenypályázáson komoly károkat előzhetünk meg, ha jól informáltak vagyunk a felsorolt témakörben. Az ST gombbal indul, amit szépen ferdén dugtak a kormány mögé. Nehéz hozzáférni, de nem is járhatunk vele úgy, mint amikor egyszer autópályán kipróbáltuk, le lehet-e állítani menet közben a Mondeót. (Le lehetett.)

Az üléseket a Recaróval közösen fejlesztették. Jók, és szerintem megérdemelnék a Maharadzsa-Recaro fantázianevet: jó puhák, de annyira körbeölelnek, hogy nincs az a szlalom, ami kivethetne belőlük. Kár, hogy a lábtér oldalirányban mindkét első helyen ilyen szűkös, még akkor is, ha az ember koppra hátratolja az ülést. Egyébként nyugodtan hátra is tolhatjuk, mert a kormány hatalmas tartományban állítható előre-hátra.

A hifi és a navigáció közös vezérlőjére az első ötperces kétségbeesett közdelem után azt jegyeztem fel noteszembe, hogy Sony emblémás, zongoralakkos fos. A Sony Premium navigáció 290 ezer forint a gyufaskatulyányi kijelzőjével, amit ugyan szépen besüllyesztettek, tehát mindig jól látjuk, nem süthet rá a nap, viszont minden betárazott útvonalpontnál kirak nekünk egy kockás zászlót, amitől vagy egy percig nem látjuk, merre is kellene mennünk. Márpedig a fordulópontok épp azért vannak ott, ahol, mert valamerre fordulni, vagy nem fordulni kell. A kétféle csomagban kapható navi mellé a kompakt kategóriában lassan megszokott villanyextrák sora választható a holttér-figyelőtől a sávelhagyás-figyelmeztetéstől a követő tempomaton keresztül a táblafelismerő rendszerig.

Az oldalról ajánljuk

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

6 órája
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
  • Hírek

Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban

A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.

március 8., 08:37
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
  • Hírek

Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség

A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.

március 8., 11:37
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
  • Hírek

Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől

A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.

március 8., 07:06
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
  • Olajdoktor

Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?

Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.

március 8., 09:55
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautó
  • Tesztek

Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.

13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?

március 8., 16:10
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
  • Hírek

Már keresi a BYD a második Szeged helyét

A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.

március 8., 14:34
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
  • Hírek

Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot

Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.

március 8., 16:09
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
  • Hírek

5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?

A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.

március 9., 07:04
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
  • Hírek

Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk

Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.

március 8., 15:44
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
  • Hírek

Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek

Továbbra is a Nettuno V6 az úr.

március 8., 16:35
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
  • Közélet

A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes

Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!

március 8., 13:14
Neked ajánlott