Heteróból biszex
Bemutató: Mercedes Benz A Osztály 2012
A Mercedesnél forradalom van, megújul, sőt megfiatalodik a márka. Az új A Osztálynak semmi köze nincs a régihez, ez már nem anyu szolid bevásárlóautója, hanem egy dögös, sportos kompakt, mely garantáltan mindkét nemet érdekelni fogja.
Bevallom, számomra az A Merci az egyik legérdektelenebb autó volt mind közül. Semmilyenbe hajlóan szolid, értelmetlenül drága, női kisautó, amiben szinte soha nem fiatal, szexi csajok ülnek, sokkal inkább az ABC-be, a gyerekért vagy a munkahelyükre igyekvő, középkorú hölgyek. Nos, a középkorú hölgyeknek rossz hírem van: kénytelenek lesznek váltani. Mindenki más azonban örvendjen, az új A Osztálynak ugyanis a nevén kívül szerencsére semmi köze nincs a régihez.
A radikális modellváltást egy radikálisan frissnek és formabontónak szánt rendezvényen mutatták be nekünk, ahol valamiféle félig teknó, félig dábsztep zenére egy csomó tizenéves ugrabugrált a Kopaszi gáton. Nem tudom megítélni, hogyan teljesített a tánckar, hatalmas energiájuk azonban irigylésre méltó volt, az biztos. A flash mob őrületet több kamera is megörökítette, még helikopteres felvételek is készültek, pedig az igazi nagy durranás pár méterrel odébb, a parkolóban várakozott ránk.
Az a helyzet, hogy ez az új A Merci annyira brutálisan jól néz ki, hogy nem kell mellé a cukormáz. Ha valakinek nem a dögös, sportos, illetve vagány szavak – esetleg ezek szinonimái – jutnak eszébe az autó láttán, az vizsgáltassa ki magát. A rendezvényen rengetegen voltak, az újságírók mellett a célközönséget is sokan képviselték, fitymáló tekinteteket, gúnyos összekacsintásokat azonban egyet sem láttam.
Na, jó, a feneke nem mindenkinek tetszett. Szóba került az i30-tól a Golfig mindenféle autó, amire a Merci lámpái/vonalai/domborulatai hasonlítanak. Annyiban igazat kell adnom a fanyalgóknak, hogy valóban nem lett extra a farrész, de eltekintve attól, hogy nem különleges, azért hátulról is szép az új A Merci, oldalról csodás, szemből pedig egyenesen fenomenális. Retteghet az Egyes BMW és az Audi A3-as, ezt a kocsit úgy fogják vinni, mint a cukrot, a célközönség pedig nyilvánvalóan ugyanaz.
Az utastér is friss és fiatalos, a légbeömlők szobadísznek is elmennének, és az első üléseket is simán beraknám a nappalimba. A műszerfalat csinos karbonszálas borítás díszíti, mely az AMG csomag része, a pedálok alumíniumból vannak, és a fehér hátlapú műszerfal is sportos. Az új A Merci utastere egyáltalán nem elegáns, még csak nem is visszafogottan felsőbbrendű, simán csak sportos, igényes, és nagyon jól néz ki – elsősorban a fiatalok és az örök fiatalságról ábrándozó középkorúak fogják imádni.
Menetpróbán is részt vettem, de sajnos nem vezettem. Mivel az utolsó pillanatban derült csak ki, hogy engem delegál a Totalcar, a rendezvényre csak nagyon későn regisztráltam, így hiába kezdődött 11-kor, csak délután 3 után lett volna lehetőségem vezetni. Mivel 3 órát nem akartam eltölteni a légüres térben libamájas falatkák, baconbe csomagolt aszalt szilvák és fogpiszkálóra tűzött, mini tatárbifsztekgolyócskák között, úgy döntöttem, inkább beülök a szemfüles, elsőként regisztráló origós kolléga mögé, és a hátsó ülésről próbálom meg kideríteni, milyen lett az új Merci.
Először is le kell szögezni, hogy az új A teljes értékű kompakt. A hátsó fejtér a sportos vonalvezetés miatt – az aktuális modell 16 centivel alacsonyabb a réginél – nem kifejezetten nagy, de elmegy, és a lábtér is rendben van, két felnőtt férfi, ha nem is terpeszkedve, de elfér egymás mögött. Az ülések is kényelmesek, egy Bécs–Budapest oda-vissza egészen biztosan nem jelenthet akadályt négy felnőtt embernek.
A motorválasztékkal kapcsolatosan bemásolnám a sajtóanyag idevágó részét: „Az új OM 607 alapmotor teljesítménye 80 kW (109 LE), nyomatéka 260 Nm, fogyasztása manuális sebességváltóval 3,8 liter per 100 km, ami megfelel 98 g CO2/km-nek. A javulás 22 százalék a 60 kW (82 LE) teljesítményű A 160 CDI elődmodellhez képest, amely 4,9 litert fogyasztott. Ennél többet, 25 százalékot javított az új A 220 CDI csúcs-dízel: 125 kW-os (170 LE), 350 Nm-es, és a fogyasztása, duplakuplungos 7G-DCT automatával csupán 4,3 liter/100 km (ideiglenes adat). Elődjének, az A 200 CDI-nek az adatai: 103 kW (140 LE), 5,7 liter, 149 g CO2/km. Jó példa az eddigi és az új A 200 összehasonlítása: az újonc 115 kW (156 LE) teljesítménye és 250 Nm nyomatéka fölényes dinamikát nyújt, ám az 5,4 liter/100 km fogyasztás (127 g CO2/km – a 7G-DCT adatai) 26 százalékkal kisebb az elődénél (100 kW, 185 Nm, 7,4 l/100 km, 174 g CO2/km). Sokkal hatékonyabb lett az új csúcsmodell is (155 kW (211 LE, 350 Nm), amelynek fogyasztása 6,1 liter, CO2-emissziója pedig 143 g. Mindebben szerepet játszik a váltómű optimális áttételezése, a kiváló áramvonalazás (cw 0,27) és egy sor további tökéletesítés is.”
Jó lett volna egy kis dízellel csapatni, ehelyett azonban egy, a magyar célközönség számára sokkal kevésbé izgalmas, hétsebességes robotváltóval és kétliteres turbómotorral szerelt tesztautót próbálhattunk ki. Azt hátul is éreztem, hogy jól húz, meg hogy jó feszes a futómű, de mivel AMG csomagos volt a kocsi, az ültetés és a nagy felnik miatt semmi köze nincs azokhoz a testvéreihez, amelyeket majd a magyar utakon láthatunk, ezért kár is lenne belemenni a részletekbe.
A negyedórás, egyébként a kocsit vezető origós kollégának sem túl sok élményt nyújtó tesztút után pont ugyanannyit tudtunk, mint előtte. Láttuk, amit láttunk, és már a látvány alapján sem kételkedtünk abban, hogy az új A Mercit jól összerakták. Ezt a sejtésünket a tesztutacska alátámasztotta, pluszinfót azonban nem nagyon szolgáltatott. Igazi élményeket majd szeptemberben prezentálunk, ekkorra lesz majd tesztautó, bízunk benne, hogy dízelmotorral.
Az árakat már közzétették, 6,8 millió lesz a legolcsóbb kompakt Merci, az alap dízel ára 7,36 milla – a legolcsóbb ötajtós Egyes BMW 5,9-be kerül, igaz, gyengébb, és a felszereltsége is rosszabb, az A3-as pedig még olcsóbb, 5,3-tól indul az ára. Vajon dizájnban és felszereltségben nyújt-e annyit az új A Osztály, hogy kiszorítsa az olcsóbb riválisokat, az itt a kérdés. Válasz hamarosan…