Az az autóbuzi, aki nem vágyik egy régi Lotus vezetésére, nyugodtan sorolja át magát a Daewoo Racer-rajongók közé. Elvégre ezek az autók forradalmat és legendát teremtettek egyszerre.

Negyven év távlatából az akkori autók rangja nehezen áll össze az ember fejében. Sok-sok régi filmet kell ahhoz nézni (esetleg nagy, brit oldtimer-fesztiválokra látogatni), ahol az újabb autók nem zavarják meg az összképet, hogy sejtsük, mi, hova való. Segítek: egy Jaguar E-Type-ra mai fejünkkel akkoriban azt mondtuk volna, de iszonyat kúl... Egy Lotust talán kevesebben ismertünk volna fel, viszont ahányan beazonosítottuk volna, mind egyszerre kiáltunk fel, ha elhúz mellettünk: ááááááááááállllllat! És mindkettő megpillantása egyformán beszédtéma lett volna a pubban aznap este.
Bizony, egy ilyen kis, műanyagkarosszériás, még papírnehezéknek is alultáplált, mindössze négyhengeres autóka közel ugyanazon a polcon hevert az autóelmekórtani könyves szekrényben, mint az E-Type. Gyorsulásban, kanyarodásban, vagányság-faktorban, sőt – egyes verziók esetében – még a mai értéküket tekintve is.

Colin Chapman, a Lotus tulajdonosa, konstruktőre épp ellenkező irányban indult el a gyors autózás felé vezető úton, mint a többiek. Mások mind több lóerőt próbáltak kiszedni mind nagyobb motorokból, majd az így mind nehezebbé váló autók alá mind trükkösebb, drágább futóműveket és fékeket fejlesztettek, hogy megmaradjon az autózás élménye. Ő tömeget akart lefaragni.

Chapman kicsi, a piacon könnyen elérhető konfekciómotorokból indult ki, s a méretük túlzott megváltoztatása nélkül csikart ki belőlük jelentősebb mennyiségű lóerőt. Mivel a kilók nem gyarapodtak, eleve jó helyzetben lett volna annyival is, ha csak valami átlagos bódéban hagyja azokat a motorokat – és történt ilyen, gondoljunk csak a Ford Cortina Lotusra vagy az Isuzu Piazzára – de nem, ő a lehető legkönnyebb és legvékonyabb anyagokból, a lehető legtrükkösebb karosszériákat építette a motorok köré. Lotus Super Seven, Elite, Elan – zseniális mérnöki agyának legelső megcsillanásai voltak ezek.
Lehetünk persze gonoszak is, mondhatjuk, hogy Chapman a filigrán, elspórolt, törékeny semmit adta el a vevőknek, ráadásul méregdrágán. És ha már gonoszkodunk, tegyük azt is hozzá, hogy ezek az autók korántsem voltak megbízhatók, tartósak. Igen ám, de minden, a méretéhez képest erős motort hordó autó fogyékony – ha nyomod, hamar tönkremegy.
Akár így, akár úgy, a régi Lotusok mára súlyos klasszikusokká váltak – külföldön. Csak sajnos Magyarországon az angolautó-fóbia (mínusz Mini), a jobbkormánytól való ódzkodás, valamit a nosztalgiához vezető emlékek hiánya oda vezet, hogy nálunk az oldtimeres előbb veszi meg a hatodik 123-as kupé Mercijét, mint egy ilyen csodát.

Szerencsére azért van, aki kilát a magyar ízlésvödörből. Szerencsére ez az illető – nevezzük, mondjuk, Madlovits Péternek – nem kerüli a médiát, nem félti az autóját, gyere vezetni Zsolti, nem baj, ha esik az eső, úgyis műanyagból van, nemártnekitoljukcsak.
Ez persze csak újságcikk tupírozásához szükséges túlzás, mert tény, hogy az Elan Plus 2 külső felületein éhen hal a rétegvastagság-mérő, de azért a vázszerkezete nagyon is acél. És tudják, milyen vázszerkezet az? Hát egy alváz, bizony.

Nem akármilyen alváz az. A Mazda MX-5-höz tökéletes öntőformát adó, eredeti, roadster Elan elkészítésekor az elsődleges szempont az olcsóság volt, ugyanis az eggyel korábbi autószerű Lotust, a méregdrága, nagy szériában eleve elkészíthetetlen Elite-ot nem lehetett érezhető mennyiségben rámelegíteni a vevőkre. Chapman - ahogy egész életében tervezett - az Elannál is a futóműből indult ki, az összes beállításnak, terhelés-elosztásnak, méretnek tökéletesnek kellett lennie, s csak az után készült rá, hogy valami karosszériát is fabrikál a kocsihoz.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Tesztek
Presztízskérdés a létezéseBemutató: Audi A6 Avant
Mégsem csak az elektromos Audi modellek kaphatnak mostantól páros modell megjelölést. Vezettük a benzines A6-okat!
- Hírek
A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata
A CATL úgyis erről álmodozik.
- Hírek
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
Év végére akár két modell is elérhető lesz.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.
- Hírek
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.
- Hírek
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!
- Hírek
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.
- Hírek
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.
- Hírek
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.
- Hírek
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
Várnak, helyzetet értékelnek.
