Anya kajla tankja

Menetpróba: Honda CR-V 2012

2012.09.05. 05:38

Szemerkélt, esett vagy szakadt. Ez a három fokozat váltogatta egymást München környékén, mi meg csak leheltük a szélvédőre a párát, egyre lankadó érdeklődéssel figyelve, merre világosabb a grafitszürke égbolt. Ennél jobb körülményeket akarva sem találhattak volna ki a japánok a Honda CR-V bemutatójára.

Hiszen a CR-V egyik, ha nem a legnagyobb erénye a túltengő biztonságérzet. Az emelt kasztni, a kissé túlsúlyosnak látszó idomok, a nagy kerekek bevallottan nem a tereptulajdonságokat szolgálják, hanem optikailag játszanak rá a népes rajongótábor elvárásaira. És hol érezhetnénk át mélyrehatóbban az anyaméh-szerű langyos körülölelést, mint a borongós bajor zimankóban?

Nézem a félreismerhetetlen tipográfiájú H betűt a kormányon, és lelki szemeim előtt már pörögnek is a márka zseniális újításai. Mindenekelőtt a Formula 1-ből perceken belül utcára engedett VTEC-vezérlés, amelyet a Honda egyik ikonja, a CRX tett híressé. De megemlékezhetnénk az összkerék-kormányzás korai napjairól is, a zseniális harmadik generációs Prelude okán. Nem beszélve a mára szinte elfeledett S600-asról, amely 1965-ben tudott 606 köbcentiből 57 lóerőt. Most pedig itt ásítok egy ötfokozatú automata karját markolászva, egy kétliteres, 155 lóerős szívó benzines surrogását hallgatva a 2012-es CR-V bemutatóján. Nem is lehetne nagyobb a kontraszt.

Abszurd, hogy a nem is olyan rég sziporkázó technológiai arzenállal jóformán mindenkit alázó Honda ma a lehető legbárgyúbb, legkonzervatívabb autókkal keresi a pénzét. Amerika legnépszerűbb autói között előkelő helyeken szerepel az Accord, az Odyssey, no meg a CR-V, és legyünk őszinték, egyik sem egy űrhajó. Annyira nem, hogy a dicsőséges trióból csak a CR-V-t hozzák kis átalakításokkal Európába, az Accord, amit mi ismerünk, egészen más, az Odyssey-t pedig egyáltalán nem forgalmazzák nálunk.

Másfelől kell közelítenünk a CR-V-hez, hogy megértsük a sikerét, a techbuzulás zsákutca.

A SUV-műfaj legfontosabb eleme az illúzió. Úgy néz ki az autó, mintha terepjáró lenne, de nem az. Van összkerék-hajtása, de sosem fog kelleni. Biztonságosnak talán biztonságosabb, mint egy hasonló alapterületű kompakt, már csak magasságának és puszta tömegének köszönhetően is, de remélhetőleg ezt a kártyát se fogja kijátszani élete során. A megnyugtató tudat, hogy elmenne akár földúton is, ha kellene, felmenne a jeges szerpentinen, ha arra laknánk, lepattannának róla az útjába kerülő Suzukik, ha benéznék a jobbkezet, ez élteti a kategóriát. Eköré a legenda köré kell egy minél kellemesebb személyautót építenie, aki sikeres SUV-gyártó szeretne lenni.

A Hondának sikerült. 1995 óta már a negyedik generációt pörgetik ki a CR-V-ből, és egyik sikeresebb, mint a másik. Tavaly 218 ezret sikerült eladni belőle az USA-ban, míg Európában mindenféle Hondából összesen 158 ezret sóztak el. Ebből a két számból nagyjából sejteni lehet, milyen szerepe van a vállalat életében a CR-V-nek, és ezzel szemben mennyire érdekli őket az európai piac.

Így már nem csodálkozunk, hogy az előző, 2006 és 2011 között gyártott CR-V szinte ismeretlen a hazai utakon, az első két generáció viszont igen népszerű. A Honda még azt a kis színes adatot is kitúrta nekünk a prezentációjához, hogy Izlandon az első generációs CR-V-k 97 százaléka még forgalomban van. Ebből sok mindenre következtethetünk, például hogy az izlandiak rettentő módon vigyáznak az autóikra, de a gyáriak nyilván azt szeretnék sugallani, hogy a termékük milyen megbízható. A tökéletes SUV-illúzióhoz – majd' elfelejtettem - nyilván ez is hozzá tartozik.

Egy új autó menetpróbájánál legkésőbb itt, az első oldal derekán már illik értekezni az esztétikáról, de bevallom, nehezemre esik. Amikor először megláttam a fogadtatásunkra felépített standon az előző három generációt és az új autót, kétszer körbe kellett járnom a 2007-es és a 2012-es modellt, hogy biztos legyek benne, melyik az új. Végül úgy logikáztam, az lesz az, amelyikből több van.

Persze leginkább az előd viszonylagos ismeretlensége okozhatta a pillanatnyi zavart, a fényszórókkal egybefolyó hűtőrács végülis egyértelmű azonosító jel. A nyíl formában végződő ablakkivágásra rímelő hátsó lámpa is újdonság, de ezzel kábé a végére is értünk a karakteres vonásoknak, a test maga egy kissé bumfordi, jámbor izé, ami bármilyen távol-keleti gyártmányé lehetne. De ez nem is baj, bántó rondaságok nincsenek benne, és úgysem a vizuális impulzus hatására fogják venni.

A hondások persze arra büszkék, hogy egy fél centivel rövidebb és hárommal alacsonyabb, mellesleg 6,5%-kal jobb légellenállási alaktényezőjű bódéban ugyanannyi helyet találtak, mint amennyi az elődben volt. Ezzel csatlakoztak az utóbbi évek trendjéhez, amely megállította az autók évről-évre történő hízlalását, amióta előtérbe került a hatékonyság és ezzel együtt a súly. Fütyülnek viszont a másik európai trendre, amit úgy hívnak, downsizing. A CR-V-t mifelénk ugyanis változatlanul egy kétliteres szívó benzinessel és egy 2,2-es dízellel árulják, melyekhez hatgangos kézi, vagy ötsebességes automata váltót lehet kérni.

Melyik a nyerő kombináció? Mennyit adna érte? Lapozzon!

Az oldalról ajánljuk

Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

6 órája
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
  • Hírek

Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség

A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.

március 8., 11:37
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
  • Olajdoktor

Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?

Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.

március 8., 09:55
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
  • Hírek

Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban

A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.

március 8., 08:37
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
  • Hírek

Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől

A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.

március 8., 07:06
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
  • Hírek

Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot

Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.

március 8., 16:09
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
  • Hírek

Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk

Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.

március 8., 15:44
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
  • Hírek

Már keresi a BYD a második Szeged helyét

A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.

március 8., 14:34
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
  • Hírek

Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek

Továbbra is a Nettuno V6 az úr.

március 8., 16:35
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
  • Közélet

A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes

Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!

március 8., 13:14
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
  • Hírek

5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?

A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.

március 9., 07:04
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautó
  • Tesztek

Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.

13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?

március 8., 16:10