Hivatalosan is megkezdte a Toyota legújabb hibrid modelljeinek értékesítését Magyarországon. A sajtótájókoztatón volt Prius, sushi, érdekes és megerőszakolt statisztika, napelemnek látszó matrica, múltba révedés és jövőbe tekintés, bevált technika és egy sajnálatos felismerés: a Földet megmenteni drága mulatság.
Budapest, Millenáris park, szemerkélő eső. Az udvaron egy iskolás csoport emelget félkézzel egy Yaris Hibridet. Jól áll az autónak a kék, megy a bonyolult erőkarhoz. Ritka látvány lesz így, ugyanis a hírek szerint leginkább fehérben kérték eddig a vevők. Bent a csarnokban is kék Yaris állt. Mellette egy Prius+ és egy Prius Plug-in. Az új triumvirátus, amivel a Toyota újabb nagy szeletet szakíthat a megtépázott hazai autópiacból.
Egy ilyen bemutatón szembesül azzal az ember, hogy a hibrid technológia már nem egy légből kapott ördögi misztikum. A csarnok szélén letámasztott, már-már youngtimeri korba lépő első generációs Prius tizenöt éve segíti a hollywoodi sztárokat a pandabocsok megmentésében. A Toyota névjegye nagyot csattant vele a szakma asztalán, és az itt bemutatott három új modell csak fokozza az érzést, hogy a hibridek teljesértékű tagjai mára a forgalomnak. Még akkor is, ha még a Toyota is elimeri, a jövő nem a hibrideké.
De a jelenben nyílt támadást indítottak az eddig magasztalt dízelek ellen. A majdnem kilencmilliós alapárával, Active felszereltséggel, a Prius+ ugyan nem olcsó hétszemélyes családi autónak, de a leckét így is feladta. Csikósnak volt szerencséje kipróbálni, egy Priushoz méltó módon jól vizsgázott, de a gyártó azért olajozott toyotizmussal taglalta, miért is több, jobb, mindenebb a Prius+ konkurenciánál. Szívem szerint az ilyen eseményekre bevezetném a Stat-Stop rendszert, elkerülendő a felesleges, néhol nyakatekert statisztikákat.
De azért még csemegéznék. Nem tudom mennyire selling point de a Prius+ alapmodelljéhez képest a legkevesebb súlyt szedte fel, százhuszonöt kilogrammot. A konkurenciánál a Grand Scénic meg kétszázhuszonhatot az alap Megáne-hoz képest. A Toyota alaktényezője 0.28, a Renault-é 0.32. Kedvet kaptak? Nem? Akkor csak annyit, hogy vegyes ciklusban a Prius+ 4.1 litert fogyaszt. Na, így mindjárt más.
A Premium felszereltséghez már többek között hét colos érintőképernyő, JBL-hifi, automatikusan beparkoló meg ütközés megelőzését segítő rendszer jár. De ez nem csak a 11 190 000 forintos árcédulán jelent többletet, hanem a fogyasztásban is, amire a gyár 4.4 litert ad meg. Ráadásul ez a hedonizmus a károsanyagkibocsátást is kilencvenhatról százegy gram széndioxidra emeli kilométerenként.
Az igazán nagy dobásnak viszont a Yaris Hibrid ígérkezik. Kicsivel több, mint négy és fél milliós alapárával autós léptékben fillérekkel drágább dízel testvérénél. A Toyota marketingesei kihangsúlyozták, mindezt visszahozza a fenntartási költségekben, hisz kuplung, nagynyomású befecskendezőrendszer, turbó és sok más potenciális hibaforrás hiányában sokkal megbízhatóbbnak igérkezik a dízeleknél, vagy alap benzineseknél. Egy sajtótájékoztatóból ezt leszűrni nem tudtam, de a Yaris Hibridet kipróbálva sok minden mást igen. A Yaris már-már utolsó mohikán abban az értelemben, hogy ki lehet belőle látni. Sehol sincs akkora, más mai autóknál megszokott holttere, ami egy sunyin lopakodó IFÁ-t elrejthetne. Apropó IFA, a hibridszűzeknek egy gyorstalpaló: bármennyire is szép, ahogy a középkonzol kijelzőjén vetíti a Yaris, hogy éppen benzinnel, villannyal vagy ezek kombinációjával visz előre, ne azt figyeljék, mert matricák lesznek a már említett IFÁ-n! A fék szintén megszokást igényel, mert mindig máshogy reagál, attól függően, hogy valóban fékez, vagy csak visszatölt. Harmadrészt ne ijedjenek meg a legváratlanabb pillanatokban felbőgő Atkinson-ciklusú benzinmotortól! Mindez csak azért van, hogy lehetőleg tényleg három és fél litert fogyaszthasson. A Yaris eddig is jó volt, a hibrid is annak igérkezik.
Ha a bemutató kékgalléros melósa a Yaris volt, a Prius Plug-in egyértelműen a fehérgalléros arisztokrata. A Toyota mérnökei némileg vegyes érzelmekkel vetették először papírra, hisz bár a koncepció kiváló, a megvalósítása drága, amit a 11 790 000 forintos induló ára is jól tükröz. A megadott 2,1 literes vegyes fogyasztáshoz odafigyelve kell zsonglőrköni a számokkal, ahogy Vályi Pista meg is tette a nemzetközi bemutatón, de ez a szám mehet feljebb vagy lejjebb, élethelyzettől függően. Hogy a Toyotának legyen kellő tapasztalata, hatszáz előszériás modellt bocsátott végfelhasználók rendelkezésére, akik összesen nyolcszázezer kilométert tettek a tesztautókba. Az ezt bemutató videó mosolyra csábít, ahogy a brüsszeli és lisszaboni „tesztpilóták” a mindent felülmúló vezetési élményről és nevetve integető közlekedőtársakról meséltek. Az viszont vitathatatlan, hogy a Prius Plug-in, a sok megtett tesztkilométert követő reszelések és finomhagolások után egy nagyonis élhető, a szó pozitív értelmében vett kompromisszum.
Hosszútávra klasszikus Prius, viszont városi forgalomban, rövidtávú ingázásnál villanyautó. Az egyik jólöltözött francia tesztelő a videóban megemlítette, hogy több mint ezer kilométert megtett a legutóbbi tankolása óta. De akadt olyan is, aki másfél literes átlagfogyasztást hozott ki a Prius Plug-inből. Ő pedig nem más, mint Glattfelder Béla, a Fidesz Európa Parlamenti képviselője. Eredetileg nem volt a tesztelők listáján, de addig rágta a Toyota fülét, mígnem kapott ő is egyet. A másfél literes fogyasztást pedig Budapesten autózta össze, hatszáz kilométer alatt.
Emellett még mesélt sokminden mást. Röviden: gyerekkorában nem érdekelték az autók, nem volt medzsója, inkább focizott, majd a feleségének volt egy Opelje, ami sokat fogyasztott, és vettek egy Aurist, ami milyen jó, de aztán hallott a Plug-inről, és ő nagyon védi a környezetet, még napelem is van otthon, meg ő a Magyar Szolár Szövetség elnöke, úgyhogy nagyon akart ilyen Priust, hát végül tesztelhette, és annyira megtetszett neki, hogy vett egyet, amivel most ő az első magyar Prius Plug-in tulajdonos, ami ráadásul kapott napelemnek látszó matricát a tetejére, meg sok Szolár Szövetséges feliratot. Ja, és az autót a sajtótájékoztató után vehette át a Toyota Motor Hungary elnökétől, Hiroshi Saitótól. A Toyota ráadásul volt annyira figyelmes, hogy bepótolta Glattfelder Bélának a gyerekkori elmaradást, úgyhogy a képviselő megkapta a Priust egy Minichamps játékautó formájában is.
A sajtótájékoztató után csak egy dolog foglalkoztatott nagyon, úgyhogy meg is környékeztem Hiroshi Saitót és Dimitris Tripospitist, a Toyota Motor Hungary alelnökét. Felvetettem nekik, hogy a Prius Plug-in szép és jó, de ez a koncepció leginkább a Yarisba való, úgyhogy van-e esély rá, hogy a technológia lecsöpögjön a városi szaladgálósba. Tripospitis úr elmondta, a technológia sajnos még annyira drága, hogy egy nyolcmilliós Yaris nem tarolná le a piacot. Abban viszont egyetértettünk, hogy helyi önkormányzatokkal karöltve, drosztokra kitelepített konnektorokkal a Prius Plug-in nem volna utolsó taxinak, és bár a finanszírozás kihívásokkal küzdene, a megvalósítás nem lehetetlen. Persze a töltőállomások ésszerű elhelyezésével, nem úgy, mint Atlantic Cityben, ahol egy olyan parkolóba sikerült elhelyezni néhányat, ahol éjjel tilos parkolni, árvízveszély miatt. Képzeljék csak el, a sok hangtalanul suhanó taxit, koalagyilkos gázoktól mentesen. 1997-ben a Toyota nagyot szakított a Priusszal és nem volt rest élni a sikerrel.